• شناسه خبر : 74188
  • تاریخ انتشار : 15 آبان 1402 - 01:19

لمینت دندان یا همان ونیر بر اساس جنس و ساخت ۲ نوع سرامیکی و کامپوزیتی دارند. بعد از لمینت دندان ها بسیار خوش فرم، مرتب و سفید می شوند و از درخشندگی بالایی هنگام لبخند زدن و حرف زدن برخوردار می شوند.

لمینت دندان (Dental laminate) که گاهی به آن ونیر نیز گفته می شود، روشی است برای سفید و جذاب کردن دندان ها. به طور کلی لمینت روکش نازکی است که عموما همرنگ دندان ها و حتی سفیدتر می باشد، و جهت بهبود زیبایی لبخند و ظاهر کلی فرد طراحی می شود. وقتی قطعات کوچک لمینت روی دندان ها قرار می‌گیرند، باعث تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان‌ها به وضعیت دلخواه فرد می شوند. به طور کلی لمینت به دو دسته تقسیم می شود: لمینیت سرامیکی و ونیرکامپوزیت.

دندان

لمینت‌ها را می‌توان از جنس پرسلن (چینی)، یا مواد کامپوزیت رزین تهیه کرد. لمینت های دندان چینی بهتر از کامپوزیت رزین در برابر لکه ها مقاومت می کنند. بعضی‌ها روکش های پرسلن را از این نظر که در برابر لکه‌ها مقاوم‌ترند و ویژگی‌های بازتابش نور در آنها به دندان‌های طبیعی نزدیک‌تر است، ترجیح می دهند. شما باید درباره انتخاب بهترین و مناسب‌ترین مواد روکش برای دندان هایتان با دندانپزشک مشورت کنید.

لمینت دندان چیست؟

لمینت های سرامیکی یا چینی که به آن ها ونیر دندان هم گفته می شود، لایه ای از مواد همرنگ دندان است یا پوسته های نازکی از جنس سرامیک هستند که به سطح جلویی دند ان ها متصل می شوند.ونیر ها یا از جنس کامپوزیت هستند و به طور مستقیم و داخل مطب ساخته می شود و یا از جنس سرامیک هستند و در لابراتور ساخته می شوند که به آن ها ونیر سرامیکی گفته می شود.ضخامت این پوسته ها حدوداً ۵/۰ تا ۶/۰ میلی متر است، یعنی دو برابر ضخامت پوسته تخم مرغ. بعضی از انواع لمینت ها، مانند مارک تجاریِ لومنیرز، حتی نازک تر از این هم هستند.

روش کار دندانپزشکان زیبایی در انجام لمینت دندان

دندانپزشک می تواند به چند روش ونیرهای (لمینت های) سرامیکی را برای بیمار نصب کند. یکی از این روش ها، تکنیک بدون تزریق بی حس کننده و بدون دریل کردن دندان ها است که تنها با استفاده از محصولات فوق نازکی مانند لومینرز امکان پذیر است. دلیل این امر آن است که ونیرهای سرامیکی فوق نازک آن قدر نازک هستند که می توان آن ها را بدون نیاز به تراشیدن دندان، مستقیماً روی دندان چسباند، و از آنجا که در این روش از دریل استفاده نمی شود نیازی به بی حسی هم نیست.اگر دندان ها ظاهر بیش از اندازه ناخوشایندی داشته باشند می توان با دریافت هزینه ای اضافی، یک ونیر موقت روی آن ها نصب کرد.

وقتی که ونیرهای سرامیکی آماده شدند، دندانپزشک تک تک آن ها را روی دندان ها قرار می دهد تا علاوه بر اطمینان از صحیح بودن اندازه آن ها رنگ یا درجه رنگ آن ها را نیز چک کند. هنگامی که ونیرهای روی دندان هایتان قرار دارند نتیجه کار را ببینید و به دقت به رنگ آن ها توجه کنید. در این مقطع نیز هنوز می توان رنگ ونیرها را به وسیله درجه رنگ سیمان مورد استفاده (به عنوان چسب) تغییر داد. پس از چسباندن ونیرها به دندان ها با استفاده از سیمان دیگر نمی توان رنگ را تغییر داد. برای نصب ونیر، دندان با مواد شیمیایی خاصی پاک می شود تا ونیر بهتر به آن بچسبد. پس از آنکه سیمان مخصوص روی دندان قرار گرفت و ونیر هم روی آن چسبانده شد، با استفاده از یک نوع پرتو نوری سیمان سخت می شود.

انواع لمینت دندان

همانطور که اشاره کردیم لمینت دندان در دو نوع ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی دسته بندی می شوند. که نوع لمینت کامپوزیتی دندان به دلیل انتخاب نوع رنگ و ضخامت کمی که دارد (معمولا ۵/۰ میلی متر است) و همچنین عدم نیاز به تراش دندان محبوبیت بیشتری دارند. از دیگر محاسن لمینت کامپوزیتی می توان به اصلاح طرح لبخند و فرم دهی آن با توجه به فیزیک صورت اشاره کرد. همچنین شما می توانید از خدمات ترمیم دندان که به راحتی توسط متخصص انجام می شود بهره بگیرید.

لمینت سرامیکی دندان یا پرسلن ونیر که قیمت آن نسبتا بالاتر از نوع کامپوزیتی است، در اکثر موارد نیاز به تراش و گاهی فرم دهی دندان دارد و معمولا در لابراتوار ساخته می شود اما از نظر انتخاب نوع جنس و شفافیت تنوع بیشتری دارد و البته ظاهر زیبای آن که یکی از مهمترین پارامتر های انتخاب توسط افراد است. به علت کیفیت و ماندگاری بیشتر این نوع لمینت برای افراد بهتر است.

تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان

لبخند زیبا یکی از مولفه های اصلی زیبایی است. ظاهر دندان های شما تاثیر قابل توجهی بر عزت نفس و اعتماد به نفس شما دارد و در عین حال، شما را جذاب تر و جوان تر می کند. اگر در لبخند زدن به دلیل فضای ناهموار بین دندان های خود احساس راحتی نمی کنید، می توانید به سادگی به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید و با کسب اطلاعات کافی درمورد تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان از طرح لبخند خود لذت ببرید زیرا این موضوع مشکلی حل نشدنی نیست.

کامپوزیت ونیر و لمینت دندان یک روش دندانپزشکی زیبایی و راه حلی پیشرفته است که از طریق آن می توانید از دندان های سفید مرواریدی و سالم لذت ببرید. آنها مواد نازک، مشابه رنگ دندان و سفارشی برای هر بیمار هستند که به جلوی دندان های شما متصل می شوند و به انواع مشکلات دندانی رسیدگی می کنند. تصمیم گیری در مورد اینکه کدام تکنیک برای شما مناسب است به مجموعه ای از معیارهای متفاوت دهان و دندان و نظر دندانپزشک بستگی دارد. پس از بررسی دقیق مزایا و معایب ونیرهای دندانی، می توانید هر کدام را به طور دقیق بررسی کنید تا به یک نتیجه معقول برسید.

169909493010

تفاوت اصلی لمینت دندان یا لمینت سرامیکی و کامپوزیتی در چیست؟

لمینت های سرامیکی مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیتی دارند. ثبات رنگ در لمینت های سرامیکی بیشتر است و اصولا ظاهر زیباتری دارند.لمینت های کامپوزیتی ثبات رنگ کمتری دارند و مزیت اصلی آن ها نسبت به لمینت های سرامیکی، قیمت ارزان تر و تراش کمتر دندان است.

تفاوت لمینت دندان و روکش دندان در چیست؟

یکی از تفاوت های اساسی میان ونیرها و روکش های دندان، مقدار سطحی از دندان است که هر یک پوشش می دهند.

ونیرها تنها سطح جلویی دندان را پوشش می دهند. آن ها بسیار نازک بوده و عموماً ضخامتی معادل ۱ میلی متر یا کمتر دارند.

روکش ها عموماً تمامی دندان را احاطه می کنند (یک روکش کاملاً سطح دندان را می پوشاند و در زمان نصب آن، در مقایسه با نصب ونیر، مقدار بسیار بیشتری از دندان تراشیده می شود). معمولاً ضخامت روکش های دندان ۲ میلی متر یا بیشتر است.

لمینت ها در ابتدا به عنوان جایگزین دستگاه های ارتودنسی برای بزرگسالانی ساخته شدند که دندان های صافی نداشته و در عین حال نمی خواستند تحت درمان طولانی مدت به وسیله بریس ها قرار بگیرند. نصب لمینت دندان عملی است که با یک بی حسی جزئی یا حتی بدون آن قابل انجام بوده و گزینه ایده آلی برای بهبود سریع ظاهر دندان های جلویی است.

لمینت برای «اصلاح مشکلات خفیف تا متوسط دندان های قدامی» کاربرد دارد. بسیار مهم است که دندان دچار ضایعات گسترده نباشد و مشکلات زیبایی در حد می نای دندان ختم شود.

مزایا لمینت دندان چیست؟

اصلاح طرح لبخند: همان طور که می دانید داشتن لبخندی زیبا یکی از معیار های زیبایی می باشد. لمینت دندان با پوششی که بر روی دندان های زرد شده ایجاد می کند می تواند طرح لبخند شما را زیباتر کرده و اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.
کم تهاجمی بودن لمینت: معمولا برای نصب لمینت های دندانی باید مقداری از تاج دندان تراش داده شود اما میزان این تراش نسبت به روش های مشابه کمتر می باشد و آسیب چندانی به دندان ها وارد نمی شود.
مقاومت بالا در برابر تغییر رنگ: یکی از مزایا لمینت دندان مقاومت بالا در برابر زرد شدن و تغییر رنگ می باشد. در صورتی که نکات بهداشتی را رعایت کرده و به رژیم غذایی خود توجه ویژه ای داشته باشید می توانید به مدت زیادی از درخشندگی لمینت ها برخوردار شوید.
طبیعی بودن ظاهر لمینت: با توجه به این که لمینت دندان ها در رنگ های مختلف موجود می باشند می توان نزدیک ترین رنگ که به رنگ دندان های طبیعی نزدیک باشد را انتخاب کرد.
دوام بالا
طول درمان کوتاه

لمینت بدون تراش چیست؟

برای نصب برخی از انواع لمینت ها لازم است که مینای دندان به مقدار کمی تراش بخورد. اما برای نصب لمینتی مانند لومینیرز که از نازک ترین نوع لمینت می باشد، مینای دندان به هیچ وجه تراش نمی خورد. این لمینت ها ضخامت و وزن پایینی دارند اما در عین حال استحکام و مقاومت بالایی دارند و مناسب افرادی است که می خواهند مینای دندانشان دست نخورده باقی بماند.

عوارض و مشکلات لمینت دندان چیست؟

عدم امکان ترمیم : در صورتی که دندان شکستگی یا پریدگی شود امکان ترمیم مجدد وجود ندارد و باید حتما آن را تعویض کنید.
عدم برگشت پذیری لمینت : با توجه به این که هنگام قرار دادن لمینت بر روی دندان ها مقداری از لایه سطحی دندان تراشیده می شود نمی توانید بعد از مدتی استفاده، آن را برداشته و جای آن را با چیز دیگری پر نکنید. به همین دلیل افرادی که نمی خواهند برای همیشه این حالت را تجربه کنند بهتر است از روش های دیگر مانند کامپوزیت دندان برای زیبایی دندان های خود استفاده کنند.
قیمت بالا
ایجاد حساسیت های دندان
امکان پوسیدگی دندان در صورت انجام لمینت توسط افراد غیر متخصص

169909496459

 

قیمت لمینت دندان در سال ۱۴۰۲

قیمت لمینت دندان با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه در ابتدای سال با افزایش مواجه شد. به طوری که قیمت لمینت دندان در سال ۱۴۰۲ در دندانپزشکی های شهر تهران به فاکتور های متعددی بستگی دارد برای آگاهی دقیق از قیمت لمینت دندان با مطب دکتر ابراهیم گل تماس بگیرید.

اما به طور کلی ما تنها می توانیم به صورت حدودی و بازه ای هزینه ها را درج کنیم زیرا برای هر شخص هزینه ها فرق می کند. بر این اساس هزینه هر واحد لمینت می تواند بین ۶ تا ۸ میلیون تومان متغییر باشد. لازم به ذکر است که بیشتر هزینه لمینت ها به لابراتوار پرداخت می شود.

همچنین قیمت لمینت دندان طرح لبخند که بهترین لمینت محسوب می گردد از قیمت ۷ تومان تا ۱۰ میلیون تومان قیمت هر واحد لمینت دندان در سال ۱۴۰۲ می باشد که دارای ضمانت ۱۵ سال است.

مراقبت‌های لازم بعد از لمینت دندان چیست؟

مراقبت از لمینت دندان مانند دندان طبیعی است، حتی کمی بیشتر، برای مثال تا جایی که ممکن است از مصرف نوشیدنی‌های مضر و رنگدانه دار و از فشار دادن دندان‌ها خودداری کنید و به صورت مرتب به دندانپزشک خود جهت معاینه مراجعه کنید.

امروزه لمینت دندان طرفداران زیادی دارد، زیرا لبخند زیبا و بی نقص آرزوی همه افراد است، مراقبت‌ها و مراجعات بعد از لمینت را جدی بگیرید، زیرا اگر مشکلی پیش برای دندان‌هایتان پیش بیاید و رسیدگی به آنها دیر شود، از لحاظ هزینه و سلامت دندان‌ها به ضررتان خواهد شد.

بعد از شکستگی لمینت دندان چه باید کنیم؟

اگر اصول اولیه انتخاب بیمار برای درمان لمینت به درستی مورد نظر قرار گرفته باشد و بیمار هیچ گونه کنترااندیکاسیونی در مورد درمان لمینت نداشته باشد احتمال شکستگی ترمیم بسیار کاهش می یابد اما از بین نمی رود. چون در طول عمر درمان لمینت بیمار نقش اساسی ایفا می کند. بیمار باید از برخی عادات غذایی خود مانند گاز زدن غذاهای سفت، جویدن یخ و… خودداری کند تا طول عمر درمان افزایش یابد. اما در صورتی که لمینت کامپوزیتی یا سرامیکی دچار پریدگی شود، با کامپوزیت فابل ترمیم و اصلاح است.

در مرکز دندانپزشکی دکتر سمیه ابراهیم گل کلیه خدمات دندانپزشکی اعم از لمینت دندان، کامپوزیت، بلیچینگ دندان و … با استفاده از جدیدترین تجهیزات دندانپزشکی و تکنولوژی روز دنیا انجام می‌گردد. همچنین کلیه خدمات و درمان های زیبایی مانند لمینت دندان با بهره گیری از پیشرفته ترین متد ها و روش های درمانی انجام می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۰۸۲۹۴۱ و ۸۶۱۲۸۹۹۶ تماس بگیرید.

منبع: سایت دکتر سمیه ابراهیم گل



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up