• شناسه خبر : 74546
  • تاریخ انتشار : 12 دی 1402 - 03:37

مشاوره فردی: بعد از 3 شکست عاطفی، دیگر نمی‌توانم عاشق شوم.

زن مطلقه

نویسنده : فریبا البرز | ‌ کارشناس‌ارشد مشاوره‌خانواده

سوال: خانمی هستم 39 ساله. بعد از 3 شکست عاطفی در 24، 28 و 34 سالگی، الان دیگر به هیچ مردی نمی‌توانم اعتماد کنم. یک خواستگار خوب دارم که خانواده‌ام هم تایید کردند اما نمی‌توانم به هیچ مردی عشقی بورزم. چه کنم؟

پاسخ: مخاطب‌گرامی، پس از خاتمه یافتن یک رابطه عاطفی باید به خودتان زمان بدهید تا به آرامش نسبی برسید و حداقل این زمان باید یک سال باشد. چرا که در این زمان فرد باید از دردها و غم‌ها رهایی یابد و به بازیابی خود بپردازد. در ادامه، چند توصیه به شما داریم.

احساس‌تان درباره عشق طبیعی است

بی‌اعتمادی به ازدواج بعد از 3 شکست عاطفی، حس بدی به شما داده که قابل درک است. ابتدا لازم است که احساس خودتان را ارزیابی کنید. می‌توانید از یک مشاوره بهره بگیرید. به انجام دادن کارهایی که شما را شاد می‌کند بپردازید و سعی کنید حس عزت‌نفس را به خودتان برگردانید.

روابط‌تان اشتباه بوده است

آن‌چه بسیار لازم است و متاسفانه افراد به آن توجهی ندارند، سهم خود در شکل‌گیری اختلافات و پایان یک رابطه عاطفی است. البته به طور کلی، روابط پیش از ازدواج نیاز به ملاحظات زیادی دارد، باید با اطلاع والدین باشد، خط قرمزها در آن رعایت شود و … . با این حال، بعد از شکست در همین روابط بعضی افراد خیلی ساده تمام مشکلات را گردن طرف‌مقابل می‌اندازند. بنابراین فرد نیازی نمی‌بینید که عملا هیچ تامل و کنکاشی در رابطه قبلی‌اش داشته باشد. در این حالت، با یک فرد دیگر ازدواج می‌کند پس در واقع این فرد با همان مشکلات فردی حل نشده‌اش وارد ازدواج می‌شود و این بار،متاسفانه یک طلاق در شناسنامه‌اش ثبت خواهد شد.

پیش‌نیازهای ازدواج اصولی برای شما

طبیعی است که بعد از چند بار ناکامی، سرخورده و افسرده و بی‌اعتماد شوید. مهم است که اجازه ندهید اطرافیان، شما را تحت فشار قرار دهند. چه بسیار افرادی بودند که به دلیل شرایط خانوادگی و اجبارهای اجتماعی تن به ازدواج اشتباه داده‌اند. به هر حال اگرشما هنوز آن آمادگی و احیای لازم برای ازدواج را در خود نمی‌بینید، کمی دست نگه دارید. اول بهبود روانی خودتان و التیام زخم‌های عاطفی، بعد از آن تحلیل رفتارهای خودتان در رابطه‌های قبلی آن هم به شکل دقیق و بدون تعصب باعث می‌شود تا ازدواج اصولی‌تری داشته باشید.

ازدواج موفق حق شماست

این را بدانید داشتن یک زندگی سالم و آرام حق شماست. پس این حق را از خودتان دریغ نکنید. در معیارهای ازدواج به کمال‌گرایی و به‌عنوانی استخدام کارمند نگاه نکنید. این فرد قرار نیست کل کمبودها و کاستی‌های رابطه‌های قبلی شما را پوشش بدهد. او یک انسان دیگر است که هیچ ربطی به افراد سابق که با آن‌ها در رابطه بودید، ندارد. البته حتما لازم است شرایط وی با شما هماهنگی داشته باشد. مثلا باتوجه به سن شما، احتمالا او سابقه ازدواج داشته بنابراین فرزندان وی و این‌که چند ساله هستند و … که در پیامک‌تان اشاره‌ای به آن‌ها نداشتید، مهم است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up