• شناسه خبر : 75025
  • تاریخ انتشار : 14 اسفند 1402 - 10:53

بیشتر پوسترهایی چسبانده شده به دیوار یادگار ایام انتخابات است که متاسفانه توسط برخی هواداران کاندیداها چسبانده می شود.

خبرنگار: غفار پارسا

روزگاری نه چندان دور همزمان با شروع تبیلغات انتخابات فضای شهر از حجم بسیار زیاد پوسترهای تبلیغات نامزدهای انتخابات زشت و نامانوس می شد به طوری که وقتی پا از خانه بیرون می گذاشتی با حجم بسیار زیادی از پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مواجه می شدی که بر در و دیوار خانه ها، مدارس، ادارات و بیمارستان ها توسط هواداران کاندیداها چسبانده شده بودند.

بعد از پایان یافتن انتخابات و مشخص شدن افراد منتخب و پیروز میدان رقابت ها و خاموش شدن تنور گرم تبلیغات، تا مدت های طولانی آثار ناخوشایند تبلیغات بر روی در و دیوار و معابر عمومی شهر باقی می ماند و حتی گاه تا سالیان دراز پوسترهای تبلیغاتی رنگ و رو رفته را می توانستی در گوشه و کنار شهر ببینی.

برای جلوگیری از این آلودگی بصری اما شهرداری اردبیل مثل سالهای قبل به جانمایی نصب پوسترهای تبلیغاتی در میادین شهری اقدام کرده است.

بر همین اساس دیگر مثل گذشته پوسترهای تبلیغاتی نامزدها بر در و دیوار شهر خودنمایی نمی کند و دیگر مثل سابق نامزدهای انتخابات و هواداران آنها کاغذهای رنگارنگ تبلیغاتی را بر هر دیواری که ببینند نمی چسبانند.

در اجرای این طرح که به تبلیغات پاک موسوم است شهرداری مکان هایی را برای نصب پوسترهای تبلیغاتی تعیین کرده و نامزدها و هواداران آن اجازه چسپاندن یا نصب پوستر در جاهای دیگر را ندارند در غیر اینصورت توسط کمیته امحا متشکل از شهرداری، نیروی انتظامی و فرمانداری جمع آوری شده و نامزد مورد نظر به عنوان متخلف محسوب می شود.

کاندیداها و هوادارانشان به فکر زیبایی شهر باشند

محمود صفری شهردار اردبیل در جلسه توجیهی ستادهای تبلیغاتی داوطلبين دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که با حضور دستگاه‌های امنیتی و نظارتی از جمله، دادستان مرکز استان، فرماندار اردبیل، اعضای ستاد انتخابات استان ونمایندگان کاندیداهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با آرزوی موفقیت به کسانی که احساس تکلیف کرده و وارد کارزار انتخابات شده‌اند، گفت: در راستای جلوگیری از آشفتگی بصری در سطح شهر طی ایام تبلغیات انتخاباتی، محل هایی در نقاط پر رفت و آمد توسط شهرداری جهت نصب پوسترها و عکس‌های انتخاباتی، نامزدهای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی مشخص شده است.

محمود صفری

وی از تشکیل کمیته امحا شهرداری اردبیل برای کنترل تبلیغات ستادهای انتخاباتی خبر داد و افزود: کمیته امحا شهرداری اردبیل جهت مراقبت از اموال عمومی شهر تشکیل و در ۱۰۰ نقطه شهر اردبیل مکان مخصوص برای تبلیغات کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری تعیین شده است، تا ۳ روز آینده محل‌های تبلیغات کاندیدهای مجلس شورای اسلامی توسط شهرداری نیز مشخص می‌شود.شهردار اردبیل ادامه داد: از کاندیداهای محترم و هواداران آن‌ها انتظار داریم طبق اعلام اندازه بنر از سوی فرمانداری نسبت به تعیین اندازه بنر و نصب در مکان‌های مشخص شده اقدام کنند و از نصب بنرهای خارج از اندازه قانونی در ارتفاع خودداری کنند.

صفری با بیان اینکه نامزدهای انتخاباتی در انجام انتخابات پایبنده قانون باشند، اضافه کرد: تبلیغات در محل‌های غیر مجاز علاوه بر ورود خسارت به افراد و منع قانونی، توسط کمیته‌های امحا جمع‌آوری شده و همچنین شهرداری نسبت به شکایت به مراجع قضایی اقدام خواهد کرد.

وی با تاکید بر این که حفظ اموال عمومی شهر وظیفه همگانی است از مسئولین ستادهای انتخاباتی خواست استفاده از اسپری در معابر شهری به شدت خودداری کنند.

قانون چه می گوید؟

طبق ماده ۲۶ آیین نامه اجرائی قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری ، چسباندن اعلامیه ، پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی روی علائم راهنمایی ، تابلوی بیمارستان‌ها و تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و سازمان‌های عمومی و ادارات دولتی و سازمانهای وابسته به دولت و اتومبیل‌های دولتی و اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی در سراسر کشور ممنوع بوده و مأموران انتظامی مکلفند نسبت به برداشتن و از بین بردن چنین پوسترهای تبلیغاتی اقدام نمایند ودر صورت مشاهده متخلفان ، آنان را جلب و به منظور تعقیب قانونی به مقامات قضایی تحویل دهند.

با این حال دیوارها، المان‌های شهری، جدول‌های کنار جاده، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و حتی درختان از پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در امان نمانده‌اند و چهره شهر با چسباندن پوسترهای تبلیغاتی در مکان‌های مختلف نازیبا شده است.

تبلیغات غیرمجاز توسط کمیته امحا جمع آوری می شود

شهردار اردبیل با بیان این‌که با کسانی که زیبایی شهر را برهم می‌زنند، تعارف نداریم، گفت: از ۲ کاندیدای انتخاباتی که پوسترهایشان بر روی پل قدس نصب شده‌بود، به مراجع قضایی شکایت کردیم.

محمود صفری با اعلام این خبر و ضمن اشاره به ممنوعیت نصب پوسترهای تبلیغاتی بر روی اموال عمومی اظهار کرد: علی‌رغم برگزاری جلسات توجیهی و تماس‌های تلفنی با نامزدهای انتخاباتی و اطلاع‌رسانی در رسانه‌ها جهت ممنوعیت نصب پوسترها در اماکن عمومی مخصوصا پل قدس، متاسفانه شاهد عدم توجه از سوی نامزدها و هوادارانشان بودیم‌.

وی با اشاره به وجود اکیپ‌‌های شهرداری به صورت شبانه‌روزی در اطراف پل قدس، افزود: جهت محافظ از پل قدس اکیپ‌های شهرداری در اطراف پل حضور دارند ولی علی‌رغم وجود نگهبان، شب گذشته، پوستر ۲ کاندیدا بر روی پل قدس نصب شده‌است که در اسرع‌وقت امحا پوستر ها و رنگ‌آمیزی محل انجام و اقدام به شکایت به مراجع قضایی کردیم‌.

شهردار اردبیل از برخورد با نامزدهایی که چهره‌ی شهر را نازیبا می‌کنند خبر داد و گفت: مسئول تمام رفتار هواداران متوجه فرد کاندیدا خواهد شد و در این خصوص با هیچ کسی تعارف نداریم چراکه شهر برای عموم مردم است.

صفری از افزایش تعداد محل‌های نصب پوسترهای تبلیغاتی در سطح شهر به خصوص میادین خبر داد و گفت: قبل از آغاز رسمی تبلیغات ۱۰۰ مکان برای نصب تبلیغات در نظر گرفته شده بود که هم‌اکنون جهت جلوگیری از تخریب شهر به ۲۵۰ مکان افزایش یافته است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up