• شناسه خبر : 75176
  • تاریخ انتشار : 28 فروردین 1403 - 10:03

برش لیزری یک فناوری جدید برش فلز است.

برش لیزری فلزات یک فناوری برش بر اساس اصل عملکرد پرتو لیزر است. پرتو لیزر دارای انرژی بالایی است که باعث ذوب مواد می شود و لبه برش را با کیفیت بالا روی هر نوع فلز تحویل می دهد.

برش لیزری یک فناوری جدید برش فلز است که اخیراً توسعه یافته  و در صنعت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، فناوری برش لیزری از طول موج لیزر برای برش فلز برای ایجاد خطوط، بافت یا الگوهای مکعب در صورت نیاز به ساده ترین روش استفاده می کند.

تکنولوژی برش لیزری فلزات چیست؟

برش لیزری فلزات در واقع یک فرآیند برش  حرارتی است .

لیزرها از منبع لیزری به نام تشدید کننده تولید می شوند و از طریق بازتابنده‌ها یا عدسی‌های همگرا، انرژی بسیار بالا در قطر بسیار کوچک، موادی را که با آنها تماس می‌ گیرند ذوب می ‌کنند و برش می ‌دهند. یک پرتو لیزر قطری بین 0.1 تا 0.3 میلی متر دارد و توان آن از 1 تا 3 کیلو وات است. این ظرفیت را می توان توسط دستگاه تنظیم کرد تا متناسب با ماده ای که قرار است برش داده شود و همچنین ضخامت آن ماده باشد ، سپس، به لطف جریان گاز فشار بالا که این جریان گاز می تواند هوای فشرده، نیتروژن، CO2  یا O2 باشد، فلز مذاب از ناحیه مورد برش خارج می شود و از آنجا، یک برش لیزری تشکیل می شود.

در گذشته، برش لیزری برای آلومینیوم و مس ایده آل نبود. زیرا این فلزات رسانایی حرارتی قوی و بازتاب نور بالایی دارند. با این حال، از زمان ظهور فناوری لیزر فیبری ، برش فلزات با رنگ روشن ساده‌تر و آسان‌تر از همیشه شده است.

images 1712558208 66139080609d7

برش لیزری فلزات چگونه انجام می شود؟

دستگاه برش لیزری فلزات از لیزر با طول موج کوتاه برای برش فلز و ساخت قطعات و محصولات با شکل مورد نیاز استفاده می کند.
دستگاه برش لیزر بر اساس کنترل کامپیوتری با یک فایل برش که از قبل روی کامپیوتر ذخیره شده است کار می کند.

مهمترین اجزای دستگاه برش لیزر فلزات چیست؟

تشدید کننده لیزر

پرتو لیزر به همراه یک لوله شیشه ای هوابند و دو آینه (عدسی) که به طرز ماهرانه ای رو به روی هم نصب شده اند از تشدید کننده ساطع می شود .  لوله شیشه ای با گاز پر شده است. این گازها توسط دیودها یا تخلیه ها فعال می شوند تا انرژی را به شکل نور ساطع کنند.

سر برش لیزری

تنظیم جهت نور لیزر توسط آینه های ویژه ای انجام می شود .

پرتو لیزر به سمت سر برش می رود و از یک لنز منحنی عبور می کند و سپس با تمرکز روی یک نقطه، بزرگنمایی می کند. در آن، لیزر تبدیل به یک پرتو انرژی می شود که به راحتی می تواند هر ماده ای را برش داده و حکاکی کند.

پرتو لیزر متمرکز قبل از رسیدن به ماده از یک نازل راهنما عبور می کند. در همان زمان، هوای فشرده نیز از طریق نازل ها به بیرون هدایت می شود .

فاصله نازل

فاصله بین مواد و نازل باید دقیق باقی بماند.  زیرا به مکان یابی دقیق فوکوس کمک می کند و بهترین کیفیت برش را ارائه می دهد.
معمولاً تغییر فوکوس می تواند تأثیر کم و زیاد بر کیفیت نازل و همچنین محصول نهایی داشته باشد. برخی تغییرات دیگر کم و بیش بر شدت عملکرد و همچنین کیفیت لیزر ساطع شده از کاتر تأثیر می گذارد.

images 1712558222 6613908e2e327

مزایای تکنولوژی برش لیزری چیست؟

– دستگاه های لیزری توانایی برش سریع فلز را با دقت فوق العاده ای که روش های دیگر نمی توانند انجام دهند، ارائه می دهند.
– بهره وری  بالای دستگاه لیزر، به کاهش هزینه پردازش کمک می کند.  بنابراین، این روشی است که توسط افراد بیشتری با مزیت هایی در کیفیت و هزینه پردازش انتخاب می شود.

– تکنولوژی برش لیزری به ما کمک می کند تا هر الگوی دلخواه را برش دهیم. استفاده از لیزر  می تواند بر اساس منحنی، جزئیات کوچک، جزئیات با پیچیدگی بالا را برش دهد.
– محصولات برش لیزری دارای خطوط برش کامل، وضوح و دقت بالا و فراتر از انتظار هستند.

لیزر چه فلزاتی را می تواند برش دهد؟

لیزر برای برش بیشتر ورق های فلزی مانند فولاد ضد زنگ، آهن ، مس و غیره و بر روی اکثر مواد غیر فلزی مانند چوب، میکا و … استفاده می شود.

برش لیزر ورق استیل و برش آهن با لیزر از پرکاربردترین موارد استفاده از لیزر در برش فلزات است .



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up