• شناسه خبر : 75197
  • تاریخ انتشار : 06 اردیبهشت 1403 - 02:53

انواع مختلفی از کیف پول بیت کوین وجود دارد که نیازهای مختلفی را برآورده می کنند.

کیف پول بیت کوین چیست و چگونه راه اندازی میشود؟

بیت کوین (Bitcoin) یک ارز دیجیتال است که در یک کیف پول الکترونیکی ذخیره می شود و با استفاده از کلید خصوصی قابل دسترسی است. با این حال، لازم نیست مستقیماً این کار را انجام دهید. یک برنامه کیف پول به طور خودکار از یک کلید خصوصی، برای امضای تراکنش های خروجی و ایجاد آدرس کیف پول استفاده می کند.

54821a66 67b0 496a a446 fb6090f5fc90

کیف پول بیت کوین چیست؟

درحال حاضر خرید، فروش و معامله بیت کوین (BTC) آسان تر از همیشه است. اما باید مطمئن شوید که بیت کوین خود را در مکانی امن ذخیره کرده اید. شاید از خود می پرسید که چگونه بیت کوین را ذخیره کنیم؟ کیف پول بیت کوین یک کیف پول دیجیتال است که به شما امکان ارسال و دریافت بیت کوین را می دهد. این نوع کیف پول، شبیه به داشتن کیف پول فیزیکی است. بنابراین، هدف از داشتن کیف پول بیت کوین چیست؟ کیف پول به جای نگه داشتن پول فیزیکی، اطلاعات ارزدیجیتال مورد نیاز را برای دسترسی به آدرس های بیت کوین و ارسال تراکنش ها ذخیره می کند. سایر ارزهای دیجیتال را نیز می توان در برخی کیف پول های بیت کوین ذخیره کرد.

دستگاه حاوی کیف پول بیت کوین، کلید خصوصی را ذخیره می کند، نه خود کوین ها را. کوین ها در بلاک چین (blockchain) بیت کوین ذخیره می شوند و برای انتقال آن کوین ها به کیف پول یک شخص دیگر، به کلید خصوصی نیاز است.

انواع مختلفی از کیف پول بیت کوین وجود دارد که نیازهای مختلفی را برآورده می کنند و از نظر امنیت، راحتی، دسترسی و موارد دیگر متفاوت هستند. بنابراین، چگونه یک کیف پول بیت کوین انتخاب کنیم؟

دو مرحله مهم در انتخاب کیف پول بیت کوین مناسب وجود دارد. ابتدا باید تصمیم بگیرید که به چه نوع کیف پول ارزدیجیتالی نیاز دارید و کیف پول های خصوصی را در نظر بگیرید تا کیف پول ایده آل خود را پیدا کنید.

در این رابطه بدانید>> تحلیل تفاوت های سرمایه گذاری در طلا در برابر بیت کوین

d02ae574 ce42 4ec5 a101 35bc404ca664

انواع کیف پول بیت کوین کیف پول تلفن همراه

برای کسانی که به طور فعال از بیت کوین برای پرداخت کالا در مغازه ها یا انجام معاملات روزانه استفاده می کنند، داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال موبایل ابزاری ضروری است که به عنوان یک برنامه در تلفن هوشمند شما اجرا می شود، کلیدهای خصوصی را ذخیره می کند و به شما امکان می دهد ارزهای دیجیتال را با تلفن ذخیره کنید، معامله کنید و هزینه ها را پرداخت کنید.

علاوه بر این، برخی از برنامه‌ها از ویژگی ارتباط حوزه نزدیک یا NFC گوشی هوشمند استفاده می‌کنند، به این معنی که کاربران می‌توانند بدون نیاز به ارائه هیچ اطلاعاتی، به سادگی روی شبکه استفاده شوند. کیف پول تحت وب

کیف پول های تحت وب (Web wallets)، (شکلی از والت آنلاین بیت کوین) کلیدهای خصوصی را روی یک سرور ذخیره می کنند، این سرور ها دائماً آنلاین هستند و توسط شخص ثالث کنترل می شوند. سرویس‌های مختلف ویژگی‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند، که برخی از آنها می‌توانند به کیف پول‌های موبایلی و دسک‌تاپ پیوند داده شوند و آدرس‌های شما را در دستگاه‌های متعلق به شما شبیه سازی کنند.

مانند کیف پول های موبایلی، کیف پول های الکترونیکی (e-wallets) نیز کاربران خود را قادر می سازند تا از هر وسیله ای که به اینترنت متصل است به وجوه خود دسترسی داشته باشند. سازمان‌هایی که این وب‌سایت را اداره می‌کنند می‌توانند به کلیدهای خصوصی شما دسترسی پیدا کنند، بنابراین بر سرمایه‌ شما کنترل کامل دارند. کیف پول دسکتاپ

کیف پول های دسکتاپ (Desktop wallets)، را میتوان دانلود و بر روی کامپیوتر نصب کرد. آنها کلیدهای خصوصی را روی هارد دیسک یا درایوهای حالت جامد (SSD) ذخیره می کنند. طبق تعریف، آنها از کیف پول های آنلاین و تلفن همراه ایمن تر هستند، زیرا برای داده های خود به اشخاص ثالث متکی نیستند و سرقت از آنها سخت تر است.

آنها همچنان به اینترنت متصل هستند، در نتیجه ذاتا امنیت کمتری دارند. با این حال، کیف پول های دسکتاپ برای کسانی که مقادیر کمی بیت کوین را از طریق کامپیوتر خود معامله می کنند عالی است.

کیف پول های دسکتاپ مختلفی وجود دارد که نیازهای مختلف را برآورده می کند. برخی بر امنیت تمرکز می کنند، و برخی دیگر نیز بر ناشناس بودن، راحتی، تمرکززدایی و موارد دیگر. کیف پول هایی که به صورت نود های کامل اجرا می شوند، کل بلاک چین را روی رایانه شما دانلود می کنند. این امر به صدها گیگابایت فضای دیسک و اتصال سریع اینترنت نیاز دارد. با این حال، آنها کنترل دقیقی را بر تراکنش‌های شما ارائه می‌دهند که در اکثر کیف پول‌ها نمی‌توانید پیدا کنید. کیف پول سخت افزاری

کیف پول سخت افزاری (hardware wallet) بیت کوین، نوع نسبتاً منحصربفردی از کیف پول بیت کوین است که کلیدهای خصوصی را در یک دستگاه فیزیکی امن ذخیره می کند. اعتقاد بر این است که این نوع کیف پول، امن ترین راه برای ذخیره بیت کوین است. برخلاف کیف پول های کاغذی که در برخی موارد باید وارد نرم افزار شوند، کیف پول های سخت افزاری می توانند به صورت مطمئن و تعاملی استفاده شوند. آنها در برابر ویروس های رایانه ای مصون هستند، زیرا وجوه ذخیره شده را نمی توان به صورت متنی به خارج از دستگاه منتقل کرد و در بیشتر موارد، نرم افزار آنها منبع باز است.

اکثر کیف پول های سخت افزاری دارای صفحه نمایش هایی با یک لایه امنیتی بیشتر هستند، در نتیجه می توان از آنها برای تأیید و نمایش جزئیات مهم کیف پول استفاده کرد. بنابراین، تا زمانی که در یک دستگاه معتبر ساخته شده توسط یک سازنده قابل اعتماد و شایسته سرمایه گذاری کنید، وجوه شما امن و مطمئن خواهد بود. کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی (paper wallet)، یک سند فیزیکی است که حاوی یک آدرس عمومی برای دریافت بیت کوین و یک کلید خصوصی است که به شما امکان می دهد بیت کوین ذخیره شده در آن آدرس را خرج یا انتقال دهید. کیف پول های کاغذی اغلب به شکل کدهای QR چاپ می شوند تا بتوانید برای انجام تراکنش به سرعت آنها را اسکن کنید و کلیدها را به کیف پول نرم افزاری (software wallet) یا برنامه کیف پول اضافه کنید.

یک کیف پول کاغذی را می توان با استفاده از خدماتی که به کاربران امکان می دهد با کلید خصوصی آن آدرس کیف پول بیت کوین تصادفی ایجاد کنند، ارائه کرد. سپس کلیدهای تولید شده را می توان با برخی خدمات چاپ کرد که طرح مقاومی در برابر دستکاری یا حتی گزینه ای برای سفارش برچسب های هولوگرافیک ارائه می دهند.

مزیت اصلی کیف پول کاغذی این است که کلیدها به صورت آفلاین ذخیره می شوند.

امنیت کیف پول بیت کوین

ریسک های امنیتی، کیف پول بیت کوین را به خطر می اندازد.

  • نرم افزار مالیکیوس (malicious)، میتواند هارد درایو شما را اسکن کند و کلید های خصوصی شما را بدزدد، به این معنی که میتواند در عرض چندثانیه بیت کوین شما را بدزدد.
  • اسب تروی، میتواند تمام فایل های روی هارد درایوتان را رمزگزاری کند. سپس، تمام لینک های کیف پول هایتان را پیدا کند و مقدار دارایی بیت کوین شما را بفهمد سپس همان مقدار را رمزگشایی هارد درایوتان، مطالبه کند. به این فرآیند باج افزار گفته میشود.
  • یک صرافی ارزدیجیتال میتواند یک کلاهبرداری اکزیت اسکم انجام دهد و بیت کوین را بدزدد.
  • ممکن است لپ تاب یا موبایلی که کیف پولتان روی آن نصب است را گم کنید. از بیت کوین خود در برابر سارقان محافظت کنید

آیا کیف پول بیت کوین ایمن است؟ واضح ترین پاسخ بله است. اما، همه چیز به رویکرد امنیتی انتخاب شده توسط کاربر بستگی دارد. از آنجایی که ارزهای دیجیتال اهداف با ارزشی برای هکرها هستند، امنیت کیف پول بسیار مهم است و کاربران باید از نکات کلیدی زیر آگاه باشند:

راه های محافظت از بیت کوین خود در برابر سارقان

72cdec85 e54e 4948 8d1e 9a975ecec1e6

  • از هرنوع کیف پولی که نیاز به اتصال اینترنت دارد پرهیز کنید. در عوض از کیف پول های آفلاین استفاده کنید.
  • همیشه محتاط باشید و همه چیز را دوبار چک کنید. به عنوان مثال، امکان دارد ایمیلی دریافت کنید که بنظر از طرف Blockwallet است اما در واقع از طرف Blockwalet است. اگر آن را تایید کنید تمام کوین های شما بلافاصله ناپدید خواهند شد. به این نوع کلاه برداری فیشینگ گفته میشود.
  • اگر از کیف پول های تلفن همراه یا دسک تاپ استفاده میکنید از وب سایت های ناشناخته دوری کنید، زیرا ممکن است آنها حاوی بدافزار باشند.
  • اگر شخصی از شما خواست تا برایش بیت کوین ارسال کنید و به شما قول دهد که در عوض بیت کوین بیشتری به شما میدهد، اینکار را انجام ندهید زیرا یک ترفند کلاهبرداری است.
  • کلید خصوصی بیت کوین خود را برای هیچ شخصی نفرستید. زیرا میتواند تمام کوین هایتان را به سرقت ببرد.

منبع خبر: https://nipoto.com/mag/bitcoin-for-beginners-bitcoin-wallets-a-beginners-guide-to-storing-btc/



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up