• شناسه خبر : 75275
  • تاریخ انتشار : 26 اردیبهشت 1403 - 12:20

بعد از پایان یک رابطه اشتباه، دارم نابود می‌شوم.

رابطه دختر 20 ساله با پسر اشتباهی

نویسنده : دکتر حسین محرابی | ‌ روان‌شناس و مدرس دانشگاه

سوال: دختری هستم 20 ساله. یک سال پیش، شرایطی ایجاد شد و اتفاقاتی افتاد که با یک پسر آشنا و به او علاقه‌مند شدم. بعد از 6 ماه متوجه شدم که همه حرف‌ها و وعده‌هایش برای ازدواج الکی بود. حالا ارتباطم قطع شده اما احساس گناه می‌کنم و هر روز آن‌قدر خودم را سرزنش می‌کنم که دارم نابود می‌شوم.

پاسخ: این احساس شما به هیچ‌وجه نشانه بدی نیست بلکه از کشف یک حقیقت حکایت دارد. اشتباه‌بودن این گونه روابط، حقیقتی است که تقریبا همه افراد جامعه به آن واقف هستند و احساس گناه شما هم ناشی از پذیرش درونی این اشتباه است. حالا باید سعی کنید با تصمیم‌گیری‌های درست و برنامه‌ریزی دقیق، مسیر آینده‌تان را ایمن‌تر سازید.

سعی کنید عبرت بگیرید

باید بالاخره با اتفاقی که در گذشته رخ داده روبه‌رو شوید و قبول کنید که آن اتفاق یک حقیقت است و نمی‌توانید آن را تغییر بدهید پس افسوس خوردن و حسرت و ناامیدی را کنار بگذارید و سعی کنید عبرت بگیرید.

سرزنش خودتان آسیب‌زاست

سرزنش‌کردن و تحقیر خودتان به‌خاطر اشتباهی که مرتکب شدید، نه تنها کمکی به شما نمی‌کند بلکه اعتمادبه‌نفس‌تان را هم از بین می‌برد. بنابراین از گذشته عبور کنید و همواره با سعه صدر و نگاه بخشنده به قضایا بنگرید تا راحت‌تر بتوانید خود و دیگران را ببخشید. همه افراد در معرض اشتباه قرار دارند و افرادی که بتوانند از اشتباهات و شکست‌های خود بیشترین درس را بگیرند و راه را برای تحقق اهداف بزرگ تر خود هموار کنند، بالاخره به پیروزی دست خواهند یافت. پس سطح انتظارات و میزان حساسیت خود را تعدیل کنید و بیشتر از آنچه لازم است وسواس به خرج ندهید.

جبران کنید

به هر اندازه که شما بتوانید از این تجربه ناخوشایند درس بگیرید و از آن برای بهبود وضعیت آینده خود و خانواده‌تان بهره ببرید، انگیزه بیشتری برای جبران کم‌کاری‌ها و اشتباهات قبل در خودتان ایجاد خواهید کرد و به‌همان اندازه که در مسیر بخشش و جبران قرار گرفته‌اید از احساس گناه شما کم می‌شود و به مرور وضعیت روحی‌تان بهتر خواهد شد. پس سعی کنید همواره سعه صدر را در روبه رو شدن با مسائل زندگی و افراد مدنظر داشته باشید و مثبت‌اندیشی را فراموش نکنید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up