• شناسه خبر : 75564
  • تاریخ انتشار : 03 تیر 1403 - 02:40

دلیل حس بد برای روز تولد موضوع تحقیق چندین پژوهشگر است که در اینجا بدان اشاره می کنیم.

کیک تولد

آیا تا به حال پیش آمده است که با نزدیک شدن روز تولدتان احساس ترس، اندوه یا سردرگمی سراغ‌تان بیاید؟ اگر چنین است، شما تنها نیستید. متخصصان می‌گویند دلایلی وجود دارد که مغز شما در چنین روز شادی، احساس ناراحتی و اندوه کند. «ناتاشا تروجیلو» روان‎شناس به «یاهو لایف» می‌گوید: «روزهای تولد می‌توانند به لحاظ عاطفی و احساسی پیچیده‌ باشند چون مدام گذر زمان و راهی را که نمی‌توانیم بازگردیم، یادآور می‌شوند. اگر سال‌هایی که گذشته با انتظارات جامعه از موفقیت مطابق نباشند، ما آن‌ها را عمر تلف‌شده یا زمان از دست‌رفته می‌بینیم.» چنین است که روان‎شناسان به پدیده‌ای به نام «اندوه روز تولد» پرداخته و به عوامل پشت پرده‌ای که در بروز آن نقش دارند، اشاره کرده‌اند.

چه چیز باعث «اندوه روز تولد» می‌شود؟

در ایجاد احساس ناامیدی، یا غم و اندوه در روز تولد عوامل متعددی می‌توانند نقش داشته باشند، از جمله ترس از پیری، انتقاد و مقایسه، توقعات بسیار زیاد، صدمات روحی و از دست دادن. «یشل لنو» روان‎شناس، می‌گوید روز تولد معمولا کسانی را که «در برابر پیری و تغییر مقاومت می‌کنند»، بیشتر آزار می‌دهد. «کانچی ویجسکارا» روان‎شناس دیگر، می‌گوید مردم اغلب خود را از دریچه لنز انتقادی می‌بینند و منتقد درونی‌شان را بیدار می‌کنند. همین باعث می‌شود تا بین آن‎چه می‌خواستند به دست بیاورند و آن‎چه واقعا به دست آورده‌اند، شکافی عمیق ببینند و احساس بی‌کفایتی کنند. فرهنگ مقایسه خود با دیگران که با ظهور شبکه‌های اجتماعی شدت یافته است، باعث می‌شود خود را با افراد همسن‌وسالتان مقایسه کنید و اگر احساس کنید از او کمتر موفقید، در روز تولدتان مضطرب شوید.

چگونه با اندوه روز تولد مبارزه کنیم؟

برای از بین‌ بردن این حس ناخوشایند لازم نیست کارهای عجیبی بکنید. گاه انجام چند کار ساده هم می‌تواند حال‌وهوایتان را عوض کند. اگر در زادروزتان احساس اندوه و غم دارید، آن را انکار نکنید، بلکه این احساس را بپذیرید و با آن‌ کنار بیایید چون فشار آوردن به خود برای تغییر روحیه، نتیجه معکوس می‌دهد. همچنین می‌توانید به کمک دو یا چند دوست جشن بسیار ساده‌ای داشته باشید. یا این که در این روز به تمرین ذهن‌آگاهی بپردازید، پیاده‌روی کنید و روز را کمی آرام‌تر سپری کنید. شکرگزاری برای آن‎چه دارید و شفقت با خود و خوددوستی از دیگر مواردی است که کمک می‌کند تا روز بهتری را پشت سر بگذارید. مهربان بودن با خود و کمی نفس تازه کردن در مسیر پرشتاب زندگی از جمله مواردی است که می‌تواند اندوه روز تولد را کمی کنار بزند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up