• شناسه خبر : 75685
  • تاریخ انتشار : 17 تیر 1403 - 02:38

پروفیل‌ها اجسام فلزی هستند که سطح مقطع ثابتی دارند و معمولا برای ساخت درب و پنجره یا حتی شکل‌دهی چهارچوب و ستون‌های اصلی یک سازه استفاده می‌شوند.

پروفیل‌ها اجسام فلزی هستند که سطح مقطع ثابتی دارند و معمولا برای ساخت درب و پنجره یا حتی شکل‌دهی چهارچوب و ستون‌های اصلی یک سازه استفاده می‌شوند. قیمت‌گذاری پروفیل‌های ساختمانی موجود در بازار بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند نوع پروفیل، جنس و برند تولیدکننده آن است. قیمت پروفیل ساختمانی بیش از هرچیزی دیگری بر اساس وزن و دیگر نوسانات بازار آهن تعیین می‌شود. در ادامه به بررسی نوسانات بازار فلزات بر قیمت پروفیل ساختمانی می‌پردازیم.

نمودار افزایش قیمت بازار فلزات و نوسانات آهن آلات | آهن رسان

قوطی پروفیل و انواع آن

قوطی پروفیل مقاطع فولادی توخالی به شکل مربع و مستطیل هستند که علاوه بر کاربرد در اسکلت‌های اصلی سازه فلزی، در بسیاری از صنایع هم کاربرد دارند. این پروفیل‌ها عمدتا به دو دسته پروفیل ساختمانی و پروفیل صنعتی تقسیم می‌شوند. پروفیل‌های صنعتی مقاومت زیاد، وزن کم و توان تحمل فوق‌العاده‌ای دارند و همان‌طور که از اسم آن‌ها مشخص است، بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف دارند. این محصولات به دو شیوه نورد گرم و نورد سرد ساخته می‌شوند.

از نظر شکل ظاهری هم پروفیل‌ها را می‌توان به دو نوع پروفیل باز و پروفیل بسته تقسیم کرد. پروفیل‌های باز مقاومت بالا، وزن کم و امکان گستردگی در دهانه پروفیل را دارند. تقسیم‌بندی دیگری که می‌توان برای پروفیل‌ها در نظر گرفت این است که این مقاطع فولادی در دو نوع سبک و سنگین در بازار وجود دارند.

  • پروفیل سنگین: این پروفیل با عنوان پروفیل صنعتی یا ساختمانی شناخته می‌شود که با نورد گرم تولید شده و دارای سطح مقطع ثابت است. ماد خام به کار رفته در این نوع پروفیل‌ها را ورق سیاه با ضخامت 1.5 میلی‌متر به بالا تشکیل می‌دهد. عوامل تاثیرگذار بر قیمت این نوع پروفیل بر اساس وزن این محصولات است؛ البته دقت داشته باشید که این قیمت‌گذاری بر اساس وزن با توجه به ضخامت ورق پروفیل تفاوت دارد.
  • پروفیل سبک: پروفیل سبک، نوعی از پروفیل‌های موجود در بازار است که از ورق روغنی تهیه می‌شود. از این پروفیل‌ها برای ساخت مبلمان، خودرو، لوزام خانگی و غیره استفاده خواهد شد. نکته مهم اینجاست که قیمت‌گذاری این نوع پروفیل، بر اساس وزن این محصول تعیین می‌شود؛ البته قیمت جهانی ورق روغنی، بهای ارز، تعرفه‌های گمرک و بسیاری از عوامل دیگر را هم باید در این قیمت‌گذاری در نظر گرفت.

نوسانات قیمت پروفیل ناشی از چیست؟

نوسانات بازار فلزات و بسیاری از فاکتورهای مهم در این زمینه می‌توانند روی قیمت پروفیل ساختمانی یا حتی انواع دیگری از پروفیل تاثیر داشته باشند. نوسانات قیمت بازار فلزات تاثیر مستقیم در افزایش و کاهش قیمت محصولات فولادی از جمله پروفیل ساختمانی دارد. قیمت پروفیل در بازارهای جهانی یکی از مسائل مهم و بحث‌برانگیز است و در ایران با مسئله تحریم ها و نحوه قیمت‌گذاری آهن ارتباط دارد. علاوه بر این، نوسانات قیمت پروفیل با نوسانات نرخ ارز و دلار، کارخانه تولیدکننده، وزن پروفیل یا حتی واسطه‌ها بی ارتباط نیست که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

نوسانات بازار فلزات و تاثیر آن بر قیمت پروفیل ساختمانی | آهن رسان

نوسانات بازار ارز و دلار؛ مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر تغییرات قیمت پروفیل

اگر این روزها شاهد افزایش یا کاهش قیمت پروفیل در بازار هستیم؛ مهم‌ترین عامل این موضوع افزایش و کاهش قیمت دلار است. در حال حاضر قیمت پروفیل با توجه به نوسانات بازار ارز در ایران تعیین می‌شود و با توجه به افزایش قیمت دلار در بازار ایران، واردات پروفیل‌ از بازارهای جهانی با مشکلات زیادی مواجه شده و همین مسئله در افزایش قیمت پروفیل ساختمانی تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

قیمت دلار و آهن ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند؛ با افزایش قیمت دلار، بازار ایران با مشکلات مختلفی از جمله وابستگی به مواد اولیه و تجهیزات وارداتی، افزایش هزینه‌های تولید، افزایش صادرات، کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان، انتظارات تورمی و…. روبرو است.

تعرفه صادرات و واردات فلزات

یکی دیگر از نوسانات بازار فلزات که می‌تواند تاثیر مستقیمی در روند قیمت‌گذاری پروفیل ساختمانی داشته باشد، تعرفه صادرات و واردات است. اگر این تعرفه بالا باشد، تامین‌کنندگان برای تولید مواد اولیه پروفیل ضرر می‌کنند و به طبع آن شاهد افزایش قیمت پروفیل‌های ساختمانی در بازار خواهیم بود.

وزن؛ از دیگر عوامل تاثیر گذار در نوسانات قیمت پروفیل ساختمانی

وزن پروفیل‌ در نحوه قیمت‌گذاری این محصولات اهمیت زیادی دارد. وزن پروفیل‌ها با توجه به متریال‌های به کار رفته در تولید این محصولات تعیین می‌شود. این محصول از جنس‌های مختلفی جمله ورق سیاه، گالوانیزه، آلومینیوم و استیل ساخته شده و قیمت‌گذاری وزن آن‌ها متغیر خواهد بود. برای محاسبه وزن پروفیل‌ها باید مقدار چگالی پروفیل‌ها را در سطح مقطع پروفیل مورد نظر ضرب کرد. اندازه‌گیری طول و عرض با واحد سانتی‌متر و ضخامت با واحد میلی‌متر هم می‌توان برای مشخص کردن سطح مقطع پروفیل در نظر گرفت.

حمل‌ونقل؛ یکی از علل نوسانات بازار فلزات بر قیمت پروفیل ساختمانی

پروفیل‌ها به وسیله کامیون، کشتی و تریلی‌ها جابه‌جا می‌شوند. یکی از نوساناتی که می‌تواند به صورت مستقیم بر روند قیمت‌گذاری این محصول تاثیر داشته باشد، افزایش قیمت سوخت هرکدام از این وسائل نقلیه است. در صورت این افزایش قیمت، شاهد بالا رفتن قیمت پروفیل ساختمانی در بازار خواهیم بود.

پروفیل ساختمانی | عوامل تاثیرگذار در قیمت پروفیل ساختمانی

سایر عوامل تاثیرگذار در قیمت پروفیل ساختمانی

تا به اینجا به این موضوع اشاره کردیم که میزان نوسانات بازار ارز و دلار، عرضه و تقاضا، تعرفه‌های گمرکی و … از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت پروفیل هستند. به غیر از موارد گفته شده، عوامل دیگری به صورت مستقیم یا غیرمستقیم می‌توانند در قیمت پروفیل ساختمانی تاثیرگذار باشند. این پارامترها معمولا شامل کیفیت پروفیل تولید شده یا برند تولیدی این محصول هستند:

  • کیفیت پروفیل تولیدشده
  • برند تولیدکننده پروفیل
  • سیاست‌های اقتصادی کشور
  • وزن پروفیل‌ها
  • نقش واسطه‌ها در تعیین قیمت این محصول
  • روش تولید پروفیل (مستقیم، غیر مستقیم، گرم نورد، سرد نورد)
  • برندهای خارجی تولیدکننده پروفیل در بازار جهانی
  • انواع قوطی و پروفیل

سخن پایانی

تمامی آهن آلات اعم از پروفیل‌های ساختمانی یا حتی صنعتی در بازار، با نوسانات قیمتی زیادی روبرو هستند. نوسانات قیمت پروفیل می‌تواند اعم از نوسانات بازار ارز و دلار، میزان عرضه و تقاضا، کارخانه تولیدی یا حتی وزن این محصول باشد. هر کدام از این نوسانات می‌توانند تاثیر قابل‌توجهی بر تغییرات قیمت پروفیل داشته باشند؛ به همین دلیل مهم است که قبل از خرید حتما استعلام قیمت داشته باشید و در نهایت با خیال آسوده، محصول موردنیاز خود را سفارش دهید. از آنجایی که ارزش پروفیل در ایران از نوسانات قیمتی برخوردار است، باید به صورت مدام استعلام قیمت پروفیل را در برنامه خود قرار دهید؛ این کار به شما کمک می‌کند که وسعت دید کاملی از قیمت روز پروفیل در بازار داشته باشید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up