• شناسه خبر : 9849
  • تاریخ انتشار : 25 تیر 1398 - 10:49

بهترین راه برای تعیین شانس افزایش قد مراجعه به یک متخصص ارتوپدی و متخصص غدد درون‌ریز است. عمده رشد قد در آقایان تا پایان سن ۲۲ سالگی و در خانم‌ها تا پایان ۱۸ سالگی است.

سلامتی بدن

شهرخوان: بهترین راه برای تعیین شانس افزایش قد مراجعه به یک متخصص ارتوپدی و متخصص غدد درون‌ریز است. عمده رشد قد در آقایان تا پایان سن ۲۲ سالگی و در خانم‌ها تا پایان ۱۸ سالگی است.

بسیاری از کسانی که در سنین رشد یا بلوغ به پزشک مراجعه می‌کنند و از کوتاهی قدشان شکایت دارند، پزشک برای آن‌ها رادیوگرافی ساده استخوان‌های مچ دست را درخواست می‌کند. در واقع پزشک با مشاهده عکس مچ دست، سن استخوانی را تشخیص می‌دهد و می‌فهمد که آیا صفحه رشد استخوان‌های فرد باز است و هنوز جای رشد دارد یا نه در صورتی‌ که سن استخوانی فرد بالا باشد و صفحه رشد بسته‌ شده باشد، دیگر جایی برای رشد طولی استخوان‌ها نخواهد بود. واقعیت آن است که در انتهای استخوان‌ها صفحه‌ای به نام اپی ‌فیز وجود دارد که در سنین رشد از جنس غضروف است و با تأثیر از هورمون رشد، غضروف ‌سازی می‌کند.

 

سلامت

 

 

در ۱۸ سالگی دیگر استخوان رشد طولی نمی‌کند

با گذشت زمان این غضروف‌ها به ترتیب شروع به استخوانی شدن می‌کنند و غضروف‌هایی جدید ساخته می‌شوند و به‌این‌ ترتیب استخوان رشد طولی می‌کند و به‌ اصطلاح درازتر می‌شود. تقریباً در حوالی سن ۱۸ سالگی، این صفحات رشد از حالت غضروفی به حالت استخوانی درمی‌آیند و دیگر استخوان رشد طولی نمی‌کند. در این حالت است که پزشکان اصطلاحاً می‌گویند، صفحات رشد استخوانی بسته‌شده‌اند.

 

قد

 

اگر در سنی هستید که صفحات رشد استخوان‌هایتان هنوز بسته نشده است، می‌توانید با تغییراتی در سبک زندگی خود، ترشح هورمون رشدتان را افزایش دهید و به بلندتر شدن قدتان امیدوار باشید.

شانس افزایش قد با مراجعه به یک متخصص ارتوپدی

به گزارش برنا، بهترین راه برای تعیین شانس افزایش قد مراجعه به یک متخصص ارتوپدی و متخصص غدد درون‌ریز است. عمده رشد قد در آقایان تا پایان سن ۲۲ سالگی و در خانم‌ها تا پایان ۱۸ سالگی است، البته با نزدیک شدن به سال‌های پایانی این دوره، مقدار رشد قدی کاهش می‌یابد و پس از بسته شدن صفحات رشد استخوانی افزایش طولی استخوان‌ها متوقف می‌شود.



دیدگاه ها

  1. Danyal گفت:

    سلام من ۱۷ سالم با قد ۱۶۴ سانت قد پدرم ۱۶۲سانت و مادرم ۱۵۰ سانت میباشد، آیا میتوانم هنوز رشد کنم و چه غذا ها و کار هایی باید انجام دهم. لطفا جواب بدید

  2. الهه گفت:

    سلام من ۱۲ سالمه قد من ۱۶۳ تا هست من دخترم قد پدرم ۱۷۰ و مادرم ۱۵۵ هست چجوری میتونم افزایش بدم قدمو

  3. هانیه عمادالادی گفت:

    سلام من ۱۴ سالمه قدم ۱۴۰ سانتی متر هست و دختر هستم چه گونه میتوانم افزایش قد کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up