• شناسه خبر : 1851
  • تاریخ انتشار : 03 مرداد 1397 - 10:39

مدیرکل انتقال خون استان اردبیل از قرار گرفتن فرایند انتقال خون اردبیل در ردیف ۳ انتقال خون برتر استانی کشور خبر داد.

به گزارش شهرخوان، بابک رضازاده در نشست با خبرنگاران استان اردبیل که پیش از ظهر چهارشنبه ۳ مرداد به مناسبت گرامیداشت هفته انتقال خون در محل سالن جلسات سازمان انتقال خون استان برگزار شد، با اعلام این خبر افزود: با تدابیر انجام گرفته هر اندازه فراورده خونی لازم باشد در انتقال خون استان اردبیل قابل استحصال است.

وی افزود: انتقال خون ایران جزو پیشرفته ترین انتقال خون های جهان و اولین در خاورمیانه است و ایران تنها کشور در جهان است که روند خون‌گیری و تزریق خون در آن رایگان است.

رضازاده تصریح کرد: سازمان جهانی خون به خاطر سلامت پلاسمای خون ایران، تصمیم به استقرار پالایشگاه خون در ایران گرفته است.

وی با بیان اینکه ضایعات سه ماهه اول در انتقال خون استان اردبیل در سه ماهه اول سال ۹۵ حدود ۲۷۶ واحد بود و امسال نیز در سه ماهه اول به رقم ۳۳۱ واحد رسیده است، افزود: در سال ۹۶ تعداد روزهای بحرانی در انتقال خون استان اردبیل به صفر رسیده است.

مدیرکل انتقال خون استان اردبیل ادامه داد: پارسال و امسال کلیه دستگاه های موجود در سازمان انتقال خون استان نوسازی شده که با حمایت استاندار محترم و مسوولین مربوطه به این نقطه رسیدیم و هم اکنون از نظر عمر دستگاه ها و تجهیزات در ردیف ۳ استان اول کشور هستیم.

این مسوول میانگین خون‌گیری در استان اردبیل را ۲۹.۶ درصد اعلام کرد و گفت: این رقم از میانگین کشوری که حدود ۲۵ درصد می باشد، بالاتر است و با روند موجود به بالای ۳۰ درصد خواهیم رسید.

رضازاده تاکید کرد: نیروی انسانی فعال در سازمان انتقال خون استان اردبیل کاملا مجرب و آموزش دیده بوده بطوری که در این زمینه در سال گذشته استان اردبیل به همراه آذربایجان غربی استان برتر در سطح کشور انتخاب شد.

وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با اهدای خون بانوان در سطح کشور به جمع ۹ استان برتر کشور رسیده ایم که این نشان‌دهنده فرهنگ بالای مردم استان و میزان مشارکت آن ها در این امر است.

رضازاده از تصویب احداث ساختمان جامع فراورده های خونی استان اردبیل خبر داد و گفت: این ساختمان در هفته دولت کلنگ زنی خواهد شد و با زیربنای ۴ هزار متر مربع احداث شود و علاوه براین، نسبت به تجهیز مراکز انتقال خون به دستگاه های خنک کننده در سراسر استان اردبیل اقدام شده است.

این مسوول یادآوری کرد: در ماه محرم استان اردبیل همواره با فاصله چشم‌گیری در اهدای خون مقام اول کشوری را کسب می کند، بطوری که گاها خود ما برای پیشگیری از مشکلات ذخیره خون از ادامه دریافت خون خودداری می کنیم و اتفاق افتاده که بعضی اوقات نیاز استان تهران را نیز از محل خون های اهدایی مردم استان اردبیل تامین کنیم.

مدیرکل انتقال خون استان اردبیل با بیان اینکه حدود ۶۱.۲۰ درصد اهدا کنندگان مستمر خون در استان اردبیل داریم که هرساله حداقل دوبار نسبت به اهدا خون اقدام می کنند و بالاتر از میانگین کشوری است، افزود: ما نسبت به آزمایش بیماری های HIV و هپاتیت نیز قبل از خون‌گیری در سطح استان اقدام می کنیم.
خبرنگار: فرزاد تقی زاده

انتهای پیام



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up