• شناسه خبر : 1020
  • تاریخ انتشار : 24 اسفند 1402 - 06:26

طبق رسمی کهن و باستانی در منطقه آذربایجان، شهروندان اردبیلی به خصوص قشر بانوان با حضور در جوار رودخانه بالیقلی چای این شهر، چهارشنبه آخر سال را با آئین نواوستی گرامی داشتند.

ل تاریخی یئددی گوز میزبان آئینی باستانی

به گزارش شهرخوان، با استقبال پرشور شهروندان، آیین سنتی نواوستی که از آن به جشن آب ها هم یاد می شود، به عنوان یکی از آیین‌های شکرگزاری و استقبال از بهار در صبح روز آخرین چهارشنبه سال، در محل پل تاریخی یئددی گوز(هفت چشمه) شهر اردبیل برگزار شد.

از ویژگی های مهم و جذاب آئین نو اوستی امسال، برنامه ریزی شهرداری اردبیل برای تنوع بخشی به این آئین دیرینه بود، بطوری که در طول برگزاری آئین مذکور در جوار پل تاریخی یئددی گوز، برنامه های متنوعی نظیر تکم گردانی، موسیقی سنتی، رقص آذربایجانی، نمایش و … در اولین ساعات صبح روز چهارشنبه با استقبال گرم و پرشور شهروندان اردبیلی و جمعی از گردشگران حاضر در شهر، برگزار شد.

بر اساس این آئین، همه ساله در آخرین چهارشنبه سال، کوچک و بزرگ و پیر و جوان به کنار آب های روان رفته و تازه شدن سال جدید را جشن می گیرند.و طبق گفته برخی شهروندان، با آب شدن برف ها که آب رودخانه ها تازه شده و در نتیجه طبیعت جان دوباره می گیرد؛ در گذشته مردم کنار آب ها رفته و با دعا کردن و انجام رسوم خاصی این اتفاق بزرگ در طبیعت را جشن می گرفتند.

نواوستی با رسوم جذاب و قابل توجهی همراه است که به تعبیر شهروندان بی تکلف، ساده و کم هزینه بوده و در عین حال شادی و نشاط به همراه دارد، از جمله اینکه در این رسم دیرینه آب را به نماد مشکلاتی که در زندگی دارند جارو می زنند و به نماد مشکلات با قیچی آب را قیچی می زنند و همچنین در کنار آب، زنان و دختران دعا می خوانند و در نهایت با کوزه های سفالی تبرکی از آب تازه به خانه برده و در چهار گوشه منزل خود می ریزند.

این جشن در سال های اخیر به همت شهرداری اردبیل احیا شده است. اقدامی که به دلیل استقبال قابل توجه شهروندان گویای علاقه مندی شهروندان به مراسمات شاد و پرنشاط است.

خبرنگار: فرزاد تقی زاده

ل تاریخی یئددی گوز میزبان آئینی باستانی



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up