• شناسه خبر : 10757
  • تاریخ انتشار : 13 مرداد 1398 - 01:52

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: با هدف توزیع مناسب آب در همه نقاط شهر طرح زون‌بندی در سه حوزه در حال انجام است که تنها 3 کیلومتر از آن باقی مانده و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال عملیات زون‌بندی آب شرب اردبیل به اتمام برسد.

سلیمان زاده

به گزارش شهرخوان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: در پنج پروژه مرزی استان اردبیل بیش از یک هزار و 600 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه آب انجام می‌شود.

اصغر سلیمان‌زاده در گفتگو با خبرنگاران، اظهار کرد: بعد از انتخاب سرمایه‌گذار داخلی عملیات احداث شبکه سد گیوی با سرمایه‌گذاری 220 میلیارد تومانی آغاز خواهد شد که ما منتظر انتخاب سرمایه‌گذار به دنبال انتشار فراخوان هستیم تا عملیات اجرایی را در سد گیوی آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه در پایاب سد سبلان 6 هزار هکتار اراضی به کشت محصولات آبی خواهد رفت، خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو هزار هکتار از اراضی مشگین‌شهر از آب این سد استفاده می‌کنند که قسمتی از آن به شکل نهر سنتی به مزارع آب می‌رساند و قسمتی نیز به شکل شبکه مدرن اجرایی و عملیاتی شده است.

تکمیل فاز اول شبکه اصلی پایاب سبلان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه 16 کیلومتر کانال در فاز اول تکمیل شده و در مجموع شبکه‌های اصلی و فرعی نیز در حال انجام است، گفت: ما سال آینده شاهد تکمیل و بهره‌برداری از شبکه اصلی پایاب سبلان خواهیم بود.

سلیمان‌زاده در مورد ناحیه سه و چهار پایاب سد خدافرین گفت: ما برای اجرای پروژه در این دو ناحیه به 800 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که در صورت تامین این منابع قادر به اجرایی شدن این پروژه از محل صندوق توسعه ملی خواهیم بود.

سد

وی به آخرین وضعیت آب پشت سدها اشاره کرد و افزود: امسال نسبت به سایر استان‌ها بارش ما کمتر بوده اما با ارقام بارش در درازمدت برابری می‌کنیم به طوری که ما در تامین آب شرب به ویژه در مرکز استان مشکلی نداریم اما در تامین آب بخش کشاورزی با محدودیت‌هایی روبرو هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: در صورت صرفه‌جوئی مردم ما تا پایان تابستان و فصل زراعی جاری مشکلی نخواهیم داشت و باید همچون طلا مراقب آب محدود باشیم و از آن استفاده بهینه داشته کنیم.

سلیمان‌زاده تصریح کرد: ما نباید کاری کنیم که در 20 سال آینده فرزندانمان ما را لعن و نفرین کنند چرا که آب سرمایه بین‌نسلی است و همه باید در صیانت از آن تلاش کنیم.

ذخیره آب در کشورها با تدبیرو برنامه ریزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در ادامه اظهار کرد: باید ذخیره آب را در بخش صنعت مورد توجه قرار دهیم تا با بهره‌وری بالا در مصرف آب این سرمایه ارزشمند را مورد صیانت قرار دهیم.

سلیمان‌زاده خاطرنشان کرد: در همه کشورها ذخیره آب در حوزه صنعت با یک تدبیر و برنامه‌ریزی انجام می‌شود و با توجه به اینکه استان اردبیل در مسیر صنعتی شدن است باید این ذخیره آب برای بخش صنعت مورد توجه قرار گیرد چرا که اشتغال این حوزه بسیار بالاست.

وی در مورد زون‌بندی آب در شهر اردبیل بیان کرد: با هدف توزیع مناسب آب در همه نقاط شهر طرح زون‌بندی در سه حوزه در حال انجام است که تنها 3 کیلومتر از آن باقی مانده و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال عملیات زون‌بندی آب شرب اردبیل به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: اعتبارات ما در سالجاری به رغم عدم افزایش اعتبارات ملی 2.5 برابر افزایش یافته به طوری که برای اجرای 5 پروژه مرزی از محل صندوق یک هزار و 600 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

انتقال 50 لیتر آب از چشمه گورگور به شهر اردبیل

سلیمان‌زاده در مورد انتقال آب گورگور به اردبیل افزود: قرار است 50 لیتر آب از چشمه گورگور به شهر اردبیل منتقل شود تا با قرار دادن شیر برداشت در 40 نقطه شهر عملیات فروش آب با قیمت تعیین شده انجام شود که در این زمینه به دنبال سرمایه‌گذاری هستیم که سازمان همیاری شهرداری‌ها برای این امر اعلام آمادگی کرده است.

وی افزود: انتقال آب گورگور به اردبیل ممکن است و قطعا آب انتقال داده شده باکیفیت خواهد بود و حقابه روستائیان منطقه نیز حفظ خواهد شد.

مسدود شدن چاه های غیر مجاز

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به مسدود شدن چاه‌های غیرمجاز اظهار کرد: ما در این حوزه خوب عمل کردیم به طوری که با دستور قضائی به زودی مسدود کردن 62 حلقه چاه غیرمجاز در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای اردبیل است که امیدواریم به سرعت این چاه‌های غیرمجاز پلمپ شود.

سلیمان‌زاده به سرمایه گذاری بخش خصوصی در 22 آبگرم استان گفت: 12 مجتمع آبدرمانی نیز در مناطق مختلف استان در حال اجراست و 10 آبگرمی که در اختیار شرکت آب منطقه‌ای است سالانه به شکل مزایده به بخش خصوصی واگذار می‌شود تا از این محل درآمدی نصیب استان شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در مورد سیمای منابع آب دشت اردبیل گفت: با توجه به اینکه نیمی از جمعیت استان در اردبیل سکونت دارند اولویت ما تامین آب شرب و بخش صنعت مرکز استان است که این شهر به همه اهالی استان تعلق دارد.

سلیمان‌زاده با بیان اینکه از طریق سد یامچی و بخشی از دشت اردبیل آب شرب شهروندان تامین می‌شود، تصریح کرد: 50 میلیوت مترمکعب برداشت آب برای شرب از سد یامچی انجام می‌شود که کیفیت آب برداشت شده نیز با توجه به ارتفاع مختلف این سد مطلوب به نظر می‌رسد.

احداث برج آبگیر از سد یامچی

وی از احداث برج آبگیر در این سد با هدف برداشت آب از چهار ارتفاع خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم هر چه سریعتر این برج آبگیر که در بتن‌ریزی 14 روزه آن با 50 متر عمق و 9 متر قطر رکوردشکنی را شاهد بودیم، اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در مورد پروژه زون‌بندی و اجرای آن در سه نقطه شهر افزود: این پروژه به طول 47 کیلومتر در حال انجام است که تنها 3 کیلومتر آن باقی مانده تا زمینه برای بهره‌برداری کامل از آن فراهم آید.

سلیمان‌زاده اضافه کرد: ما در دشت ارردبیل تامین آب شهرهای اردبیل، نمین، نیر و سرعین را به شکل یکپارچه دیدیم که برای 30 سال آینده نیز هم در حوزه شرب و هم صنعت افق روشنی را در این زمینه تعریف کردیم.

وی دشت اردبیل را دشت ممنوعه با بیلان منفی 6 میلیون و 500 هزار مترمکعب اعلام کرد و گفت: برای جلوگیری از اضافه ‌برداشت‌ها در دشت اردبیل 15 پروژه تعادل‌بخشی در کشور در حال اجراست که یکی از این طرح‌ها در دشت اردبیل در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل بیان کرد: قرار است در طول 20 سال بیلان منفی متوقف شده و دشت به حال عادی خود برمی‌گردد که در این زمینه نصب کنتور هوشمند، انسداد چاه‌های غیرمجاز، اجرای آبیاری تحت فشار و اطلاع‌رسانی در بهینه مصرف آب در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای قرار گرفته است.

سلیمان‌زاده تصریح کرد: ما در کنار تقلیل منصوبات سعی در اجرای دقیق مصوبات شورای حفاظت منابع آب داریم به طوری که در کشور و در بین 31 استان در اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی رتبه اول را به دست آوردیم.

وی بیان کرد: منحنی افت دشت اردبیل با اجرای این طرح‌ها متوقف شده و ما از محل 10 درصد صرفه‌جوئی در آب‌های زیرزمینی برای بخش صنایع کوچک تخصیص آب گرفتیم که امیدواریم با همکاری سایر دستگاه‌ها بتوانیم نیاز بخش صنعت را از این محل تامین کنیم.

تکمیل فاز اول آبرسانی به نمین و عنبران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افزود: فاز اول آبرسانی به نمین و عنبران از محل سه چاه تعریف شده تکمیل می‌شود که ایستگاه پمپاژ و منبع ذخیره نیز انجام شده است.

سلیمان‌زاده گفت: از 12 کیلومتر خط انتقال آبرسانی به نمین و عنبران 9 کیلومتر با تامین 50 میلیارد تومان اعتبار در حال اجراست و مابقی پروژه نیز به سرعت عملیاتی خواهد شد.

وی اظهار کرد: با این اقدام تا 30 سال آینده آب نمین و عنبران تامین خواهد شد و ما از محل منابع مرزی نسبت به تکمیل سد عنبران نیز اعتباراتی را اختصاص دادیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در مورد پروژه‌های آبی بیله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز نیز خاطرنشان کرد: در این سه شهرستان نیز به صورت یکپارچه تامین آب از رودخانه ارس تعریف شده به طوری که از 144 کیلومتر کانال آبرسانی از سد خدافرین 52 کیلومتر در محدوده آذربایجان شرقی و 92 کیلومتر در محدوده استان اردبیل است.

سلیمان‌زاده گفت: 92 کیلومتر عملیات خاکریزی و خاکبرداری و 90 کیلومتر لاینینگ کانال انجام شده و در چهار ناحیه عمرانی پروژه‌های آبی و خاکی در حال اجراست که ناحیه اول 5 هزار هکتار و ناحیه دوم نیز 10 هزار و 500 هکتار است.

وی ادامه داد: در ناحیه یک و دو بیش از 23 ایستگاه پمپاژ انجام شده و کشت و زرع در این دو ناحیه در حال انجام است که با تامین اعتبار کامل و بهره‌برداری از این پروژه مغان جدیدی شکل خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در پایان اظهار کرد: با اجرای کامل این پروژه‌های آبی – خاکی در سه شهرستان شمالی استان تحول عظیم در بخش معیشت، اشتغال و تولید محصولات کشاورزی رقم خواهد خورد که سود و منفعت آن در مسیر رفاه و افزایش توان اقتصادی مردم خواهد بود.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up