• شناسه خبر : 28312
  • تاریخ انتشار : 21 خرداد 1399 - 10:39

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از گزارش یک مورد قطعی بیماری تب کریمه کنگو در استان خبر داد.

کریمه کنگو

داریوش امدادی در کارگاه بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان افزود: تشخیص سریع و درمان فوری این بیماری برای جلوگیری از مرگ و میر نقش اساسی دارد و باید در اولویت برنامه‌های مراقبتی بهداشت و درمان قرار گیرد.

وی بیان کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از مهمترین بیماری‌هایی است که افراد از طریق گزش کنه و تماس با ترشحات دام‌های آلوده به آن مبتلا می‌شوند و به علت میزان کشندگی بالا می‌بایست مراقبت در این زمینه مورد توجه شهروندان قرار گیرد .

امدادی با اشاره به اینکه “هاری” از دیگر بیماری‌های مهم قابل انتقال بین انسان و حیوان است، بیان کرد: میزان بروز حیوان گزیدگی در استان در مقایسه با کشور بالاست و اردبیل از این نظر رتبه دوم در کشور را دارد.

وی اظهار کرد: با این وجود با تلاش‌های انجام گرفته از جمله مراقبت و رسیدگی زودهنگام به موارد حیوان گزیدگی از طریق شست و شو ، ضدعفونی محل گزیدگی و تزریق به موقع واکسن و سرم هاری، هیچگونه مرگ ناشی از هاری انسانی در پنج سال گذشته در استان گزارش نشده است.

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: با توجه به خطرناک بودن بیماری هاری لازم است در صورت هرگونه حیوان گزیدگی، افراد به سرعت به مراکز درمان و پیشگیری هاری جهت مراقبت و تزریق سرم و واکسن هاری مراجعه نمایید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up