• شناسه خبر : 29771
  • تاریخ انتشار : 10 تیر 1399 - 10:29

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: برنامه ویژه ای با عنوان طرح شتاب بخشی در ۵ شهرستان اردبیل تدوین شده و پس از تصویب در دفتر مرکزی معاونت سوادآموزی وزارت متبوع با حاکم شدن شرایط عادی پس از دوران شیوع کرونا عملیاتی خواهد شد.

335

احمد ناصری مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به مصوبات قبلی شورا گفت: برنامه ویژه ای با عنوان طرح شتاب بخشی در ۵ شهرستان اردبیل، مشکین شهر، پارس آباد، گرمی و اصلاندوز تدوین شده و پس از تصویب در دفتر مرکزی معاونت سوادآموزی وزارت متبوع به مناطق و نواحی استان ابلاغ شده است که با حاکم شدن شرایط عادی پس از دوران شیوع کرونا عملیاتی خواهد شد.

ناصری همچنین به جمع آوری اطلاعات اسمی بی سوادان استان اشاره کرد و اظهار داشت: پس از رای زنی با دفتر مرکزی معاونت سوادآموزی وزارت متبوع، اطلاعات مربوطه را دریافت کرده ایم و در حال بررسی و مطالعه هستیم تا با برنامه ریزی صحیح بتوانیم به نحو مطلوب از این اطلاعات در راستای شناسایی و جذب بی سوادان استفاده کنیم.

معاون سوادآموزی اداره کل نیز در ادامه به تشریح وضعیت سواد استان پرداخت و بیان داشت: وضعیت سواد استان در گروه سنی ۶ سال و بالاتر در سال ۹۵ و بر اساس سرشماری همان سال ۸۳٫۱ بوده است که این آمار در سال ۹۸ که مورد تایید دفتر مرکزی سواد آموزی نیز می باشد، ۸۴٫۵ درصد ارتقا پیدا کرده است که نشان از افزایش ۱٫۴ درصدی وضعیت سواد استان را دارد.

در ادامه سید غلامحسین گنجی به آمار وضعیت سواد استان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال اشاره کرد و گفت: در این گروه سنی که جامعه هدف سوادآموزی می باشد در سال ۹۵ ، وضعیت باسوادی استان ۹۳٫۱ درصد اعلام شده است که این مقدار در سال ۹۸ به ۹۴٫۶ ارتقا پیدا کرده است که امیداواریم در سال ۱۴۰۰ با برنامه ریزی های انجام یافته بتوانیم در این گروه سنی به میانگین کشور نزدیک شویم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در دوران شیوع کرونا مجموعه آموزش و پرورش با شعار” مدرسه تعطیل است ولی آموزش تعطیل نیست” فعالیت های خود را ادامه داد، یادآوری کرد: حوزه سوادآموزی استان نیز در این ایام در دو حوزه آموزشی و ایفای مسئولیت های اجتماعی فعالیت های مختلفی انجام داده است.

معاون سوادآموزی اداره کل با اشاره به اقدامات این حوزه در ایام شیوع بیماری کرونا تصریح کرد: آموزش حضوری با تراکم کمتر از پنج نفر با رعایت فاصله گذاری، تحویل تکالیف درسی سواد آموزان درب منزل از جمله اقداماتی است که در این ایام انجام شده است.

سید غلامحسین گنجی افزود: در این ایام علاوه بر ارائه محتوای تولیدی آموزش دهندگان به صورت مجازی، لوح فشرده و فلش مموری، در سایه تعامل با صدا و سیمای مرکز اردبیل ۲۵۰ دقیقه برنامه آموزشی در این حوزه از شبکه استانی تولید و پخش شد.

گنجی به اقدامات حوزه معاونت سوادآموزی در راستای ایفای مسئولیت  های اجتماعی در دوران شیوع کرونا اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: تولید ماسک در مراکز یادگیری محلی، مشارکت سواد آموزان مراکز یادگیری با بسیج محلات در تولید ماسک، تحویل ماسک و مواد ضد عفونی کننده به سواد آموزان در قالب کمک های مومنانه و ارائه آموزش های بهداشتی لازم به سواد آموزان برای مواجهه با بیماری کرونا از جمله اقدامات این حوزه در این راستا بود.

وی در ادامه همچنین با عنوان اینکه تدوین برنامه عملیاتی حوزه سوادآموزی در سال ۹۹ در راستای اجرای سند تحول بنیادین و در چارچوب برش معاونت سوادآموزی استان انجام شده است، بیان داشت: اجرای برنامه‌های سواد‌آموزی و یادگیری مادام‌العمر برای خانواده‌های آسیب‌پذیر و آسیب‌زا با تأکید بر مناطق مرزی محروم و کمتر توسعه‌یافته و با بهره‌گیری از ظرفیت سایر خانواده‌ها جزو برنام های سال ۹۹ می باشد.

معاون سوادآموزی اداره کل با بیان اینکه در نظر داریم  در سال ۹۹  تعداد مراکز یادگیری محلی را به ۸مرکز ارتقا دهیم تصریح کرد: بازطراحی و اجرای فعالیت‌های تربیتی توسعه و تقویت فرهنگ اقامه نماز( ویژه سواد آموزان ) با عنوان نماز کلید بهشت نیز از جمله برنامه های امسال می باشد.

سید غلامحسین گنجی همچنین طرح شناسایی اولیای بی سواد با اولویت مدارس حاشیه شهر ها و مناطق محروم را ازجمله برنامه های عملیاتی در سال ۹۹ بر شمرد و اظهار داشت: طراحی و اجرای فعالیت‌های مکمل و فوق‌برنامه جهت غنی‌سازی اوقات فراغت سواد آموزان در  دوره‌های مختلف سواد آموزی  با محوریت مراکز یاد گیری محلی  مورد توجه جدی این حوزه قرار دارد



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up