• شناسه خبر : 30084
  • تاریخ انتشار : 14 تیر 1399 - 10:14

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: ۱۲۴ روستای عشایری در مناطق مختلف این استان فاقد آب شرب مناسب و بهداشتی هستند.

عشایر

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: ۱۲۴ روستای عشایری در مناطق مختلف این استان فاقد آب شرب مناسب و بهداشتی هستند.

معرفت آذری افزود: مشکلات این روستاها با جذب و هزینه اعتبار موردنیاز برای اجرای طرح‌های آبرسانی شرب عشایری برطرف خواهد شد.

او اظهارداشت: امسال ۸۰ میلیارد ریال برای توسعه شبکه‌های آبرسانی قشلاقات استان اختصاص یافته که به تناسب جمعیت و اولویت هزینه خواهد شد.

او گفت: بخش زیادی از این اعتبار برای آبرسانی به ۱۴ قشلاق در حوزه شهرستان اصلاندوز تا پایان شهریور امسال هزینه شده و آب شرب لوله‌کشی یک هزار نفر از جمعیت عشایری استان تامین خواهد شد.

آذری افزود: در سال گذشته و اوایل امسال نیز در مجموع ۳۸۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های عمرانی و توسعه شبکه‌های آبرسانی شرب مناطق عشایر به استان اردبیل اختصاص یافت.

او با بیان اینکه عشایر اردبیل بیش از ۶ درصد جمعیت استان را تشکیل داده‌اند و مشکل تامین آب شری را از سالی به سال دیگر انتقال می‌دهند، اظهارداشت: در حال حاضر آبرسانی سیار به ۱۷ هزار نفر عشایر اردبیل انجام می‌شود.

مدیرکل امور عشایر استان تصریح کرد: هشت دستگاه تانکر آبرسانی قبلا تامین شده بود که با تامین ۹ دستگاه دیگر آبرسانی با بهبود کیفی و کمی همراه بوده و تانکرهای هزار و ۲ هزار لیتری تهیه شده است.

به گفته وی ، پارسال ۸۰۰ کیلومتر راه عشایری در این استان تسطیح ، مرمت و بهسازی شد که ۲۲۰ کیلومتر از مجموع این راه‌ها مربوط به راه‌های ارتباطی عشایر شهرستان خلخال است.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل همچنین از تلاش برای ایجاد امکانات رفاهی و فراهم کردن زمینه زندگی مناسب برای جمعیت عشایری در ییلاقات و قشلاقات و اجرای طرح‌های آبرسانی ،احداث آبشخورهای دام در مراتع و چراگاه‌های دام عشایر، توزیع اقلام مورد نیاز و ضروری جمعیت عشایری، بهسازی و رگلاژ راه‌های دسترسی به ییلاقات، توزیع آرد، نهاده‌های دامی و تامین تانکر آب شرب سیار و پنل‌های خورشیدی تولید برق خبر داد.

او گفت: برغم تعدد راه‌های عشایری هیچ یک از این راه‌ها ردیف اعتباری ملی نداشته و تمام هزینه‌های مربوط به مرمت ،تسطیح و رگلاژ راه‌های عشایری از طریق منابع اعتباری محدود استانی تامین و هزینه می‌شود.

آذری اضافه‌کرد: در راستای فراهم کردن امکانات اولیه زندگی در ییلاقات تاکنون ۶۴۰ دستگاه تانکر آب سیار و همچنین ۴۵۰ دستگاه پنل خورشیدی در بین عشایری استان توزیع شده که بخشی از این اقلام در اختیار عشایر مناطق خورش‌رستم و شاهرود خلخال قرار گرفته است.

وی از پرداخت ۱۷۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به عشایر استان خبر داد و افزود: ارائه تسهیلات با همکاری بانک‌های عامل و ارائه مجوز به تعاونی‌های عشایر نیز از دیگر اقدامات انجام یافته برای این قشر است که با هدف ارائه خدمات به آنان محقق شده و در این زمینه درصدد هستیم با توسعه صنعت عشایری تمامی ظرفیت‌های موجود را استفاده کنیم.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل افزود: اجرای برنامه‌های اصلاح نژاد دام‌های عشایری برای افزایش درآمد روستاییان و تولید گوشت قرمز و شیر ، پیگیری حل اختلاف عشایر محدوده شرکت‌های کشت و صنعت مغان و پارس از دیگر توافقات امضا شده با رییس سازمان امور عشایری این استان است.

وی با بیان اینکه امور اداری جمعیت عشایری منطقه جنوب استان اردبیل تنها با یک نفر نیروی انسانی مستقر در شهر خلخال اداره می‌شود، گفت: ۸۶۰ خانوار عشایری در مناطق عشایر نشین شهرستان‌های خلخال و کوثر در جنوب استان اردبیل سکونت دارند و با پنج هزار نفر جمعیت سالانه بیش از ۲۰۰ تن شیر و ۳۱۰ تن گوشت قرمز تولید می‌کنند.

او اظهارداشت: در راستای توانمندسازی زنان عشایر منطقه جنوب استان اردبیل تاکنون ۱۰ صندوق خرد زنان در این منطقه تشکیل شده و پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی نیز در اختیار زنان عضو این صندوق‌ها در سال ۹۸ قرار گرفت.

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up