• شناسه خبر : 31783
  • تاریخ انتشار : 01 مرداد 1399 - 02:02

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل اعلام کرد: شیوع کرونا در پنج ماه گذشته موجب بیکاری ۹ هزار کارگر بیمه شده در استان شد.

کارگر

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل اعلام کرد: شیوع کرونا در پنج ماه گذشته موجب بیکاری ۹ هزار کارگر بیمه شده در استان شد.

قاسم رحیمی روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، با اشاره به آسیب جدی و زیان مستقیم و غیرمستقیم بسیاری از مشاغل در استان اردبیل در پی شیوع کرونا گفت: تاکنون بیش از ۲۰ هزار کسب و کار متاثر از کرونا جهت پرداخت تسهیلات شناسایی شده است.

وی برقراری بیمه بیکاری برای ۹ هزار نفر کارگر بیمه شده و اختصاص پنج هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای پرداخت به بنگاه‌ها و کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا را از اقدامات مهم اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل برای حمایت از مشاغل آسیب‌دیده از کووید ۱۹ ذکر کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل همچنین گفت: همزمان با شیوع کرونا برای ۲۶ هزار نفر از شهروندان این استان که دارای شغل ثابت نبوده و تراکنش مالی بسیار اندکی داشتند، پس از شناسایی با استفاده از ظرفیت سامانه رفاه ایرانیان، مبلغ ۲ تا ۶ میلیون ریال به صورت ماهانه و بلاعوض پرداخت شد.

وی ادامه داد: مرحله نخست وام ۱۰ میلیون ریالی کمکی نیز برای ۴۰۹ هزار خانوار یارانه بگیر حائز شرایط استان اردبیل پرداخت شد و دور دوم آن نیز برای خانوارهای بیش از پنج نفر عضو پرداخت خواهد شد.

رحیمی جذب به موقع و ۱۰۰ درصدی تسهیلات اشتغال‌زا را یکی از اهداف اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل در جهت اشتغال‌زایی و تثبیت اشتغال موجود ذکر کرد و افزود: در این راستا تاکنون سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی پرداخت شده است.

وی همچنین جذب و پرداخت ۵۵ میلیارد ریال وام مشاغل خانگی را از جمله موفقیت‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل برای کاهش نرخ بیکاری در استان ذکر کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل خواستار تطبیق سیستم آموزشی با نیازهای بازار کار برای موفقیت برنامه‌های کارآفرینی و اشتغال شد و افزود: عوامل مهم دیگر نظیر شرایط اقتصادی داخلی، کیفیت روابط خارجی نیز در بهبود فضای کسب و کار و رونق اشتغال تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: اشتغال تابعی از فرایندهای به هم پیوسته بوده و به جای اعمال سیاست‌های مستقیم برای گشایش اشتغال، باید به دنبال تغییر سایر موارد دخیل از قبیل وضع و اصلاح قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری، سیستم بانکی و توسعه تجارت بود.

رحیمی یکی از رسالت‌های مهم دستگاه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی را صیانت از نیروی کار و رسیدگی به شکایت‌های مربوط به این حوزه عنوان کرد و گفت: استان اردبیل به لحاظ عدم بروز تنش‌های کارگری و نیز بررسی و رصد مستمر مشکلات کارگری، کارفرمایی و پیمانکاران از استان‌های دارای رتبه مطلوب در سطح کشور بشمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، در پی شیوع بیماری کرونا در استان اردبیل از اواخر سال گذشته، برخی از واحدهای تولیدی و کارگاهی فعالیت خود را متوقف و تعطیل کردند و در پی این اقدام ناخواسته تعدادی از فعالان مشاغل آزاد و کارگاهی، شغل خود را از دست دادند.

هنوز برآورد دقیقی از میزان بیکاری ناخواسته شیوع بیماری کرونا در استان اردبیل انجام نشده است.

نرخ بیکاری رسمی اعلام شده در استان اردبیل حدود ۱۶ درصد و ۶۵ هزار نفر است ولی برخی مراجع که آمارهای کشوری بیکاری را اعلام می‌کنند، نرخ بیکاری در این استان را حدود ۱۰ درصد اعلام کرده‌اند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up