• شناسه خبر : 42022
  • تاریخ انتشار : 08 آذر 1399 - 02:43

فریدون بابایی روز شنبه در آیین معارفه مدیر جدید جهاد کشاورزی خلخال افزود: در سال‌های اخیر مدیریت جهاد کشاورزی در جایگزینی ارقام مقاوم در مقابل…

آبیاری مزارع کشاورزی

فریدون بابایی روز شنبه در آیین معارفه مدیر جدید جهاد کشاورزی خلخال افزود: در سال‌های اخیر مدیریت جهاد کشاورزی در جایگزینی ارقام مقاوم در مقابل سرما ، کاهش خسارات ناشی از سرمازدگی محصول ، اصلاح الگوی کشت ، کاهش مصرف آب کشاورزی ، ترویج کشت و پرورش گیاهان دارویی و اصلاح نژاد دام موفق عمل کرده است.

وی اظهارداشت: با اجرای طرح سرشاخه‌کاری گردو بر روی ۲ هزار و ۵۰۰ اصله درختان گردوی کهنسال قدیمی و توزیع نهال گردو چندلر و دیرگل و برگ‌ده ، از وارد شدن خسارات سنگین ناشی از سرمازدگی دیررس بهاره به گردوکاران پیشگیری شده است.

وی گفت: در ترویج کشت و تولید محصولات گلخانه‌ای و استفاده از ظرفیت تمام فصول برای تولید محصول علاوه بر راه‌اندازی گلخانه‌های بزرگ تولید گل رزهلندی کارهای خوبی برای ایجاد گلخانه‌های کوچک از سوی مدیریت جهاد کشاورزی صورت گرفته و برای نخستین بار طرح احداث گلخانه‌های مقیاس کوچک معیشتی با صدور مجوز برای ۷۰ واحد گلخانه خانگی و معیشتی با موفقیت اجرا شد.

فرماندار خلخال تشریح کرد: بیش از ۲۰۰ هکتار از اراضی شیب‌دار کشاورزی و دیم این شهرستان نیز به کشت گیاهان دارویی اختصاص داده شده است.

وی افزود: در حالی که سطح زیرکشت گل محمدی قبل از سال ۹۶ در این شهرستان ۳۲ هکتار بود، با ارائه بسته‌های حمایتی به کشاورزان سطح زیرکشت این محصول در سال جاری به ۱۵۵ هکتار افزایش یافته است.

وی اظهارداشت: در ۲ سال گذشته با خرید و توزیع پیاز زعفران در بین کشاورزان رو برگزاری دوره‌های آموزشی کشت و برداشت این محصول از سوی اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان سطح زیرکشت این محصول از ۱۲.۵ هکتار به ۲۲ هکتار رسید.

بابایی گفت: علاوه بر توسعه کشت زعفران و گل‌محمدی در خلخال ۱۲ هکتار از اراضی مستعد کشاورزی این شهرستان به کشت گیاه دارویی بالنگوی شهری و ۲ هکتار نیز به کشت سایر گیاهان دارویی در مجموع بیش از ۱۵۵هکتار از اراضی کشاورزی واقع در سطوح شیب‌دار و اراضی دیم منطقه به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است.

فرماندار خلخال بیان‌کرد: تاکنون ۷۵۰ گونه گیاه دارویی در مناطق مختلف این شهرستان شناسایی شده و در راستای توسعه و ترویج کشت این گونه گیاهان در منطقه در ۲ سال گذشته با ارائه بسته‌های حمایتی به مجریان طرح‌های پرورش گیاهان دارویی ۱۵۵ هکتار مزرعه تولید پرورش گیاهان دارویی احداث شده است.

او تشریح کرد: با توجه به استعداد خاص منطقه برای توسعه کشت گیاهان دارویی و حمایت‌های مالی و پشتیبانی مدیریت جهاد کشاورزی از مجریان این طرح‌ها، در آینده خلخال به قطب مهم تولید گیاهان دارویی استان اردبیل تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه ارتفاع مناسب از سطح دریا این شهرستان را برای کشت انواع گیاهان دارویی مستعد برای رشد در ارتفاعات و مناطق سردسیر مستعد کرده، افزود: بسیاری از گیاهان دارویی پرمصرف هم‌چون گل گاو زبان در ارتفاع بیش از هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریاهای آزاد رشد می‌کنند و زمینه رشد در بسیاری مناطق کوهستانی این شهرستان برای پرورش این گیاه دارویی فراهم است.

فرماندار خلخال از در حال احداث بودن نخستین کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در پارک صنعتی شهر خلخال واقع در جاده قدیم اردبیل خبر داد و گفت: برای راه‌اندازی این واحد تولیدی و صنعتی چهار میلیارد ریال تسهیلات بانکی از سوی اداره صمت در اختیار مجری قرار گرفته است.

وی تکمیل سدهای معیشتی کشاورزی نیمه‌کاره ،اصلاح الگوی نژاد دام ، راه‌اندازی نخستین سیلوی ذخیره گندم و اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار برای کاهش مصرف آب کشاورزی را از طرح‌های موفق مدیریت جهاد کشاورزی خلخال ذکر کرد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up