• شناسه خبر : 46341
  • تاریخ انتشار : 30 دی 1399 - 04:49

یک کارشناس حوزه شهر در اردبیل گفت: تعریف پروژه های موضعی و موضوعی کوتاه مدت برای هر بخش و ناحیه شهری با توجه به نیازهای ان منطقه در گام دوم توسعه شهری اردبیل باید مورد توجه قرار گیرد.

شورابیل اردبیل

مرتضی بخشی کارشناس حوزه شهرسازی گفت: تا سال ۱۴۰۰ گام اول توسعه شهر اردبیل به اتمام می رسد که در آن گفتمان جدیدی به نام رویکرد انسان محوری در اردبیل تعریف شد که برای اولین بار مطرح شد.

این کارشناس حوزه شهرسازی ادامه داد: در این راستا پروژه هایی مانند پیاده راه برای اولین بار در تاریخ اردبیل برای استفاده مردم به سرانجام رسید، رویکرد اکوتوریسم در شورابیل مورد توجه قرار گرفت و تعدادی پروژه در آنجا به سرانجام رسید، رینگ سلامتی که در شورابیل ایجاد شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت، تملک اراضی و گسترش پارکها که توسط شهرداری انجام شد از جمله اتفاقات بسیار خوبی بود که انجام شد.

بخشی خاطر نشان کرد: پروژه پل قدس در راستای گام اول توسعه، علی رغم مشکلات مالی که داشت و باعث به تعویق افتادن و رنجش مردم شد اما با این وجود حرکت بسیارقابل قبولی در راستای توسعه شهر اردبیل بود.

کارشناس و صاحب نظر در حوزه شهر سازی اذعان کرد: گام دوم توسعه شهر اردبیل باید از پروژه محوری عبور و به سمت برنامه محوری سوق پیدا کند.

وی بیان کرد: به نظر من همین که شهردار اردبیل در جشنواره خشت طلایی تهران در کنار افرادی مثل بهزادفر، کرمانشاهی و سایر بزرگان به عنوان صاحبنظر حضور داشته نشانگر تکاپوی وی در مدیریت شهری است که در چنین مجامعی حضورش را مغتنم دانسته و از وی دعوت می کنند.

بخشی تولید تصریح کرد: داشتن اندیشه های جدید توسعه شهری و تلاش برای گسترش و ادامه آن بسیار حائز اهمیت است که لطف الهیان به عنوان شهردار اردبیل این ویژگی را دارد و اگر چه وقایع پس از انتخابات شورا قابل پیش بینی نیست اما اینگونه برنامه ها شخص محور نبوده و می تواند ادامه دار باشد.

اسفریس عالی قاپو اردبیل

پروژه های شهری باید پیوست داشته باشند

به اعتقاد این کارشناس، برنامه محور بودن با پایش شروع می شود یعنی شناسایی نیازهای شهر و انطباق آن با اساسنامه و برنامه های گام دوم انقلاب به شرطی که رویکرد دانش محوری داشته باشد.

وی ادامه داد: وقتی پروژه ای تعریف می شود اگر پیوست اجتماعی، پیوست فرهنگی و اقتصادی داشته باشد یعنی پروژه دانش محور است.

بخشی گفت: شاخص هایی که از نگاه من باید مدنظر قرار بگیرد عبارتند از شاخص های زیست محیطی، اقتصادی و فرهنگی- اجتماعی.

به گفته وی توجه به بحثهای فرهنگی در گام اول نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ایجاد پیاده راه،گسترش فرهنگسراها از جمله فرهنگسرای بانوان و برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی از جمله اقدامات فرهنگی مهم بود اما هنوز هم در این خصوص باید کارهایی انجام گیرد.

پروژه ساخت

شهر نیازمند حضور مردم است

بخشی تاکید کرد: شهر با نشاط، پویا و با کیفیت با عنصر اسلامی – ایرانی نیازمند حضور مردم است و از آنجا که مردم اردبیل افرادی بسیار آگاه و با دانش هستند می توانیم در این موارد مختلف از نظرات اندیشه ها ی آنان نیز استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در گام دوم توسعه اردبیل افزایش سرانه فضای سبز و توسعه پارکها باید انجام شود چرا که در این مورد هنوزبا میانگین سرانه سطح کشور فاصله داریم اگرچه در شورابیل بوستانهایی ایجاد شده است اما همچنان در مورد احداث پارک نیازهایی برای بانوان، کودکان و سایر اقشار وجود دارد.

حاشیه نشینی نیز باز آفرینی محلات سیزده گانه اردبیل باید مورد توجه قراربگیرد

این کارشناس حوزه شهرسازی تصریح کرد: بحث دیگر باز آفرینی کار شهری است. بیش از ۹۱ هکتار بافت فرسوده تاریخی و قدیمی و بالغ بر۱۸۰هکتار نیز بافت ناکارآمد داریم که نیاز به باز آفرینی دارد و در بحث حاشیه نشینی نیز باز آفرینی محلات سیزده گانه اردبیل باید مورد توجه قراربگیرد به طوریکه میان افزایی را از داخل شهر به مناطق کم برخوردار انتقال دهیم و پروژه های بسیاری را برای آنها تعریف کنیم.

وی گفت: شهرداری می تواند پروژ ه هایی به مانند پروژ ه های موفق داخل شهربرای مناطق حاشیه نشین و کم بر خوردار نیزتعریف و اجرا نماید.

بخشی یاد آور شد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور که تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفته است استفاده از ظرفیت بخش خصوصی می تواند با برنامه ریزی مناسب پروژه ها را از حال دولتی به حالت خصوصی تبدیل نماید امااین واگذاریها باید بر مبنا و در چارچوب قانون و با نتخاب اصلح شورای سیاست گذاری انجام شود چرا که پتانسیل سرمایه گذاری در بخش خصوصی بسیار بالاست و می توان در قالب قراردهای دقیق با آنالیز حساب شده از این ظرفیت استفاده کرد.

وی خاطر نشان کرد: برنامه جامع طرح تفصیلی شهر اردبیل در سال ۸۴ مصوب شده است که افقی ۱۰ ساله داشت و در سال ۹۴ این افق به اتمام رسید و در این ۱۰ سال برمبنای افق ۱۰ ساله شهر اردبیل با حضور لطف الهیان رشد بیشتری داشته است اما بازنگری که در طرح صورت گرفته در حال حاضرمصوب و به مرحله اجرا نرسیده است.

این کارشناس اذعان کرد: طرح تفصیلی جدید اردبیل با رویکرد جدیدی پیش می رود که به نظر من یک طرح تفصیلی جامعی است که نوید بخش طرحهای نوین برای اردبیل است.

شورابیل اردبیل

تاکید برکیفیت محوری پروژه ها به جای کمیت محوری

وی در ادامه گفت: در بحث دیگر تاکید برکیفیت محوری پروژه ها به جای کمیت محوری آنها ستبه عنوان مثال احداث یک پارک با شاخص ها و استانداردها بسیار بهتر از احداث چند پارک است که نواقصاتی به لحاظ نورپردازی و غیر استاندارد بودن مبلمان شهری داشته باشند.

بخشی افزود: بومی سازی سیستم شهر سازی و معماری و کاهش مراجعات حضوری مردم، یکی دیگر از موارد مهمی است که در حال انجام است. از سال ۹۲ پاسخ به مراجعات مردمی به صورت الکترونیکی بوده است و شهردار اردبیل اخیرا اقدام به بومی سازی این سیستم نموده و در این خصوص از ظرفیت کارمندان شهرداری استفاده خواهد شد.

کارشناس حوزه شهرسازی و برنامه ریزی شهری تصریح کرد: اخیرا هم ثبت درخواستهای مردم از طریق مراجعه به سایت شهرداری و به صورت آنلاین و غیرحضوری و در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی با کاهش مراجعات مردمی صورت می گیرد اما همچنان همشهریانی که به دلایلی با سیستم آنلاین آشنا نیستند به صورت حضوری مراجعه می کنند .واین اقدام در صورت تکمیل اقدام مهمی در گام دوم توسعه شهری است.

به اعتقاد وی در بحث مدیریت زیست محیطی ساماندهی پسماندهای شهری بسیار مهم است که می تواند در قالب طرح زباله سوزی یا تولید برق از زباله ها مطرح شود وازطرف شهرداری صحبتهایی در این زمینه با قرارگاه خاتم الانبیاء صورت گرفته که گام مهم و موثری در این خصوص محسوب می شود.

کارشناس حوزه شهر سازی ادامه داد: در بحث زیست محیطی در گام اول توسعه در توجه به شورابیل و توسعه آن به عنوان تنها شهر در خاور میانه که دریاچه ای به این ابعاد در دل خود جای داده است قابل قبول بود و در ادامه آن باید ادامه روند بهسازی رودخانه بالیخلو چای تعریف شود و مناسب سازی بستر رودخانه بالیخلو چای به عنوان یک المان محیط زیستی شهر اردبیل می تواند مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: توجه به مدیریت پسماند در گام دوم توسعه علاوه بر درآمدزایی به بهینه سازی محیط زیست هم کمک خواهد کرد.

زباله

در گام دوم توسعه شهری اردبیل باید مورد توجه قرار گیرد

بخشی در ادامه گفت: تعریف پروژه های موضعی و موضوعی کوتاه مدت برای هر بخش و ناحیه شهری با توجه به نیازهای ان منطقه در گام دوم توسعه شهری اردبیل باید مورد توجه قرار گیرد. بعنوان مثال پروژه ای که برای میدان سرچشمه تعریف می شود نمی تواند برای منطقه دیگر از شهر تعریف شود یا مطالعه در میدان وحدت به سمت دروازه مشگین انجام گیرد و کم وکاستهای آن منطقه به لحاظ معابر یا پل عابرپیاده ویا … بررسی و اقدام شود.

وی تشریح کرد: بحث بعدی تهیه طرح جامع گردشگری است و در آن از پتانسیل شورابیل یا بالیخلو چای به عنوان عناصر ارزشمند طبیعی، پتانسیل کلخوران و بازار قدیم اردبیل به عنوان اماکن ارزشمند تاریخی استفاده شود.

به اعتقاد وی توسعه گردشگری از دیگر اموری است که کما فی السابق باید روند رو به رشد آن ادامه داشته باشد و پیاده راهها نیز در بافت قدیم ادامه یابد.

این کارشناس معتقداست که باید به عنوان طرح جامع پروژه هایی را تعریف کنیم و متوسط حضور گردشگران در اردبیل را که ۲۴ ساعت اعلام شده است به یک هفته یا بیشتر افزایش دهیم چرا که شهرداری اردبیل این ظرفیت و پتانسیل را دارد.

بخشی افزود: طرح جامع ترافیک هم به عنوان یک طرح مهم مطرح است که در راستای آرام سازی خیابانها انجام گیرد و این امر نیاز به فکر تخصصی و نیاز به انتخاب مشاور تخصصی دارد که این امر با تعریف و احداث پروژ هایی مانند چهار پل به صورت سخت افزاری (که اقدام شده است) و تعریف پروژه های نرم افزاری ترافیکی میتواند قابل حل باشد.

وی در ادامه گفت: اتصال بعضی خیابانها به کمربندی های اول و دوم نیز در کنترل ترافیک می تواند موثر باشد.

گفتگو: برای اردبیل/ فاطمه شکرزاده



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up