• شناسه خبر : 5775
  • تاریخ انتشار : 11 اردیبهشت 1398 - 06:16

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با تشریح دستاوردهای سفر وزیر بهداشت به این استان گفت: در این سفر با اخذ مجوز و اعتبارات لازم روند توسعه درمانی، بهداشتی و آموزشی را سرعت بخشیدیم.

آغاز جشن ملی مدارس عاری از پوسیدگی دندان در نمین

به گزارش شهرخوان، قدرت اخوان اکبری در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: هدف اول وزیر بهداشت در سفر به این استان شرکت در جشن ملی مدارس عاری از پوسیدگی دندان بود که به صورت پایلوت کشوری در شهرستان نمین آغاز شد.

وی با بیان اینکه در این طرح هزار و ۴۰۰ دانش آموز نمینی با دریافت ۹ هزار خدمت در حوزه سلامت دهان و دندان تحت پوشش قرار گرفتند، یادآور شد: طرح ملی مدارس عاری از پوسیدگی دندان برای دانش آموزان مقطع پایه ششم طراحی شده اما این طرح در شهرستان نمین برای تمام دانش آموزان ابتدایی اجرا شد که اقدام بسیار مهم و قابل توجهی بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به اجرای آزمایشی این طرح طی سال ۹۶ در یکی از مدارس شهرستان بیله سوار متذکر شد: با تکمیل طرح عاری از پوسیدگی در نمین این استان از سوی وزیر بهداشت به عنوان استان پایلون در کشور معرفی و قرار شد این طرح طی سال جاری در استان تکمیل و جشن بزرگ عاری از پوسیدگی دندان در بین دانش آموزان ابتدایی را برگزار کنیم.

3121874

وی با اشاره به بالا بودن شاخص پوسیدگی دندان در بین دانش آموزان ۱۳ ساله در مقایسه با میانگین کشوری و جهانی تصریح کرد: این شاخص در بین کودکان شش ساله نیز بالا بوده بنابراین تلاش می‌شود با اجرای این طرح به شاخص منطقه سبز اعلام شده بهداشت جهانی دست یابیم.

اخوان اکبری جلوگیری از پوسیدگی دندان در بین کودکان زیر سه سال استان را از دیگر طرح‌های اجرایی در راستای پیشگیری و سالم سازی دندان برشمرد و یادآور شد: این طرح نیز به صورت کشوری اجرا می‌شود که ما از سال گذشته توانستیم به صورت پایلوت آن را در سرعین اجرا نمائیم.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح در سرعین روند مطلوبی داشته و در حال تکمیل و نهایی شدن است، ادامه داد: در قالب این طرح آموزش‌های پیش مراقبتی برای والدین کودکان بویژه برای مادران در نظر گرفته شده است.

 

موافقت وزیر بهداشت با اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل طرح‌های درمانی و بیمارستانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به دیگر اهداف و دستاوردهای سفر وزیر بهداشت به استان تاکید کرد: در این سفر تلاش شد بخشی از اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل طرح‌های درمانی و بیمارستانی، توسعه خدمات بهداشتی و حوزه سلامت و نیز توسعه آموزشی بویژه طرح جامع دانشگاه محقق شود که با توجه وزیر بهداشت این درخواست‌ها مورد موافقت قرار گرفت که بی شک در رشد همه جانبه دانشگاه و توسعه خدمات تأثیرگذار خواهد بود.

وی در این خصوص تأمین منابع مالی و اعتبار برای تکمیل و راه اندازی مرکز درمانی تروما اردبیل را یکی از مهمترین دستاوردهای وزیر بهداشت برشمرد و عنوان کرد: ما برای تکمیل و بهره برداری از این طرح مهم به اعتباری بالغ بر ۳۲۰ میلیارد ریال نیاز داشتیم که در سفر وزیر بهداشت قول تأمین این رقم اخذ شد.

اخوان اکبری با تاکید بر اینکه کمبود اعتبار یکی از دلایل تأخیر در اجرای این پروژه طی سال‌های اخیر بوده است، افزود: این پروژه از سال ۸۶ آغاز شده و به دلیل عدم تأمین اعتبار لازم روند اجرایی بسیار کندی داشته بطوریکه طی هشت سال از اولین سال‌های اجرایی تنها ۱۱۰ میلیارد ریال برای این پروژه تخصیص یافته بود.

وی با بیان اینکه مرکز ترومای اردبیل جزو مطالبات مردم استان بوده و از اولویت‌های دانشگاه و وزارت بهداشت می‌باشد، بیان داشت: براین اساس طی سال‌های ۹۵ تا ۹۷ اعتباری بالغ ۴۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل این طرح تخصیص و هزینه شده بود اما همچنان نیاز به تأمین منابع مالی برای پرداخت مطالبات پیمانکاران بود که در سفر وزیر بهداشت این مهم محقق شد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با تأمین اعتبار لازم شاهد تسریع در تکمیل و بهره بردری از آن در آینده نزدیک خواهیم بود که در این زمینه هدف و اولویت اول افتتاح این مرکز در سفر هیئت دولت به استان است.

 

وی با اشاره به دیگر دستاوردهای سفر وزیر بهداشت به این استان اضافه کرد: یکی از خواسته‌های جدی ما توسعه حوزه آموزشی در تمام زمینه‌ها است که در این راستا اجرای طرح جامع دانشگاه پیگیری و موافقت و دستور وزیر بهداشت برای تحقق این مهم اخذ شد.

طرح جامع دانشگاه علوم پزشکی ضرورتی که محقق شد

اخوان اکبری ادامه داد: در این طرح توسعه فضاهای آموزشی، پژوهشی، تحقیقاتی، رفاهی و… از جمله ایجاد دانشکده‌های جدید دندانپزشکی، پیراپزشکی و پرستاری و مامایی، مرکز رشد، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات، خوابگاه، مسجد، کتابخانه و… پیش بینی شده که برای تحقق آن نیازمند ردیف مستقل در بودجه دانشگاه بودیم که در سفر اخیر مطرح و مورد موافقت وزیر قرار گرفت.

وی تحقق طرح جامع را در توسعه و پیشرفت دانشگاه در تمام زمینه‌های علمی، آموزشی و… و در نهایت سلامت جامعه و ارائه خدمات نوین و مطلوب به شهروندان ضروری دانست و تصریح کرد: این طرح از جمله مسائل مهم و ضروری دانشگاه برای رشد و دستیابی به توسعه پایدار در زمینه درمانی، بهداشتی و سلامت است.

اخذ مجوز لازم برای توسعه فضاهای فیزیکی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به اخذ مجوز لازم برای توسعه فضاهای فیزیکی در بحث آموزشی از جمله آموزش مجازی و سالن‌های آزمون و همایش از وزیر بهداشت افزود: مهمترین بحث در این زمینه اخذ مجوز برای احداث ساختمان مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی در زمینی به مساحت شش هزار مترمربع بود که مورد موافقت وزیر بهداشت قرار گرفت.

تأمین اعتبار لازم برای بازسازی بیمارستان قدیم پارس آباد

وی از دیگر دستاوردهای سفر وزیر بهداشت به استان را تأمین اعتبار لازم برای بازسازی بیمارستان قدیم پارس آباد به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت استان دانست و متذکر شد: قبل از این قرار بود که با فعالیت بیمارستان جدید این شهرستان بیمارستان قدیمی به طور کامل به این مرکز منتقل شود که دانشگاه با این امر مخالف بود و تلاش می‌کردیم بیمارستان قدیمی نیز با بازسازی به فعالیت خود ادامه دهد.

دستاوردهای سفر وزیر بهداشت به اردبیل/توسعه آموزشی‌ودرمانی محقق شد

وی بیان داشت: براین اساس در سفر وزیر بهداشت درخواست دادیم اعتباری برای بازسازی و استحکام بخشی بیمارستان قدیمی پارس آباد در نظر گرفته شود تا این شهرستان دارای دو بیمارستان مجهز باشد که این درخواست با توجه ویژه وزیر مورد موافقت قرار گرفت که ظرفیت بزرگی در بخش درمانی این شهرستان محسوب خواهد شد.

اخوان اکبری در حوزه درمان استان به تأمین اعتبار لازم برای دو پروژه بیمارستان مشگین شهر و بیمارستان نجف زاده اردبیل اشاره کرد و متذکر شد: افزایش ۱۲۰ تخت جدید به ظرفیت بیمارستان مشگین شهر و تأمین اعتبار آن از دیگر دستاوردهای مهم سفر وزیر بهداشت به استان به خصوص برای مردم شهرستان مشگین شهر بود.

وی ظرفیت کنونی بیمارستان مشگین شهر را ۱۵۰ تخت عنوان کرد و تاکید کرد که ۱۲۰ تخت بیمارستانی نیز بزودی به این ظرفیت اضافه خواهد شد که با تحقق این مهم شاهد رفع کمبودها و توسعه درمانی این شهرستان خواهیم بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل پیگیری بودجه و تأمین اعتبار برای احداث و افزایش ظرفیت بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی نجف زاده اردبیل را نیز از دیگر دستاوردهای سفر وزیر بهداشت برشمرد و عنوان کرد: این بیمارستان پیش از این قرار بود با ۲۵۸ تخت احداث شود که هم اکنون به ۵۰۰ تخت افزایش یافته که تأمین اعتبار شد، ضمن اینکه وزیر بهداشت در سفر به اردبیل دستور لازم برای ابلاغ قرارداد احداث بیمارستان نجف زاده با قرارگاه خاتم الانبیا را برای آغاز روند اجرایی صادر کرد.

موافقت با توسعه رشته‌های علوم پایه در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد

وی در عین حال اخذ مجوز جذب هیئت علمی و توسعه رشته‌های تحصیلی تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای رشته علوم پایه و توسعه رشته‌های دستیاری تخصصی را از دیگر دستاوردهای این سفر برشمرد.

اخوان اکبری یادآور شد: درخواست تأمین اعتبار برای احداث واحدهای بهداشتی و تأمین اعتبار مجزا جهت برای بهبود استاندارد ساختمانی و تجهیزاتی واحدهای بهداشتی استان از جمله خانه‌های بهداشت، خانه‌های سلامت، مراکز جامع سلامت و … که تأمین این اعتبارات نیز با عنایت وزیر بهداشت به توسعه حوزه‌های بهداشتی و درمانی استان اردبیل مورد موافقت قرار گرفت.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up