• شناسه خبر : 57951
  • تاریخ انتشار : 18 مهر 1400 - 01:59

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان اردبیل از کشف و شناسایی ۱۶ مورد حفاری غیرمجاز میراث ‌فرهنگی در این استان خبرداد.

حفاری باستانی

سرهنگ صابر افضل‌نیا روز یکشنبه اظهارکرد: این حفاری‌ها که در مناطق غیرثبتی استان انجام می‌شده با شناسایی به موقع از اقدام سودجویان و دست‌درازی آنها به آثار باستانی و میراث‌ فرهنگی استان جلوگیری شده است.

وی افزود: شناسایی حفاری‌های غیرمجاز در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد افزایش یافته است.

او با اشاره به دستگیری متخلفان در بخش میراث‌فرهنگی بیان کرد: در نیمه نخست امسال ۵۹ نفر از افراد متخلف در این حوزه دستگیر شده و با تشکیل پرونده اقدامات برای رسیدگی به تخلفات آنها پیگیری شده است.

افضل‌نیا به شناسایی ۱۴ مورد حمل و نگهداری غیرقانونی فلزیاب در استان در این مدت اشاره کرد و گفت: در مقایسه با ۶ ماهه نخست سال گذشته که کشفیات در این زمینه هشت مورد بوده است شاهد افزایش ۷۵ درصدی بوده‌ایم.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل در مورد کشف اشیای تاریخی از متخلفان افزود: در این مدت ۱۶ مورد از اشیای تاریخی اصلی شناسایی و با متخلفان برخورد قانونی شده است.

استان اردبیل با پیشینه قوی فرهنگی دارای آثار تاریخی فراوان در بین استان‌های کشور است.

مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان نگین بناهای باستانی استان ، بقعه شیخ‌کلخوران متعلق به امین‌الدین جبرئیل پدر شیخ صفیالدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران ، خانه ارشادی ، حمام ملاهادی ، برج شاطر ، پل هفت چشمه ، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از جاذبه‌های اردبیل هستند.

همچنین مقبره شیخ‌حیدر ، کاروانسرای قانلی‌بولاغ ، سنگ نبشته‌های ساسانی ، قلعه‌های دیو ، قهقهه و کهنه در مشگین‌شهر ، قیز قلعه و شاه‌تپه در گرمی ، حمام سنگی در کوثر ، قلعه بوینی‌یوغون در نیر ، هفت تپه در خلخال و بناهای باستانی بازمانده از دوره‌های مختلف در گوشه و کنار این خطه نمونه‌هایی از تاریخ و فرهنگ این دیار است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up