• شناسه خبر : 60083
  • تاریخ انتشار : 11 آذر 1400 - 02:26

معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

100 هزار نفر با تأخیر دریافت دز دوم روبه‌رو هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: 91 درصد جمعیت استان دز اول و 75 درصد دز دوم را دریافت کردند و 100 هزار نفر نیز با تأخیر دریافت دز دوم روبه‌رو هستند.

واکسن

 

محمد جعفرزاده در جلسه ستاد کرونای شهرستان اردبیل اظهار کرد: یک میلیون و 632 هزار دز واکسن در سطح استان تزریق شده که 887 هزار دز اول و 730 هزار دز دوم بوده است که برای شهروندان استان اردبیل در گروه سنی بالای 12 سال تزریق شده است.

وی تصریح کرد: 91 درصد جمعیت استان دز اول و 75 درصد دز دوم را دریافت کردند و 100 هزار نفر نیز با تأخیر دریافت دز دوم روبه‌رو هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ضرورت تزریق دز اول و دوم را یادآور شد و گفت: تزریق دز سوم واکسن کرونا برای افرادی که 4 تا 6 ماه از تزریق دز دوم آنها سپری شده بدون محدودیت سنی در استان آغاز شده و هموطنان می‌توانند با مراجعه تدریجی دز سوم را نیز دریافت کنند.

جعفرزاده با بیان اینکه تزریق واکسن همواره با عوارضی روبه‌رو بوده است، افزود: نباید افراد جامعه تحت تأثیر تبلیغات سوء و منفی تزریق واکسن قرار گیرند بلکه باید هر چه سریعتر تزریق دز اول تا سوم را انجام دهند.

وی خانم‌های خانه‌دار را بیشترین مورد ابتلا و بستری کرونا در 2 سال اخیر معرفی کرد و ادامه داد: بعد از زنان خانه‌دار، گروه‌های سنی سالخورده به ویژه بازنشستگان به دلیل ضعف سیستم بدنی در معرض آسیب هستند که مراقبت‌های لازم برای این افراد ضروری است.

جعفرزاده به شناسایی سوش جدید بیماری کرونا در کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و همواره زدن ماسک، دوری از تجمعات و شستشوی مرتب دست را به عنوان اولویت اصلی مد نظر قرار دهیم هیچ وقت گرفتار بیماری کرونا نخواهیم شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: هنوز معلوم نیست که در سوش جدید قدرت و تأثیر واکسن تا چه حد خواهد بود اما آنچه که مسلم است، اینکه تزریق واکسن عامل پیشگیری و مانع از فوتی‌های کرونا در ماه‌های اخیر شده است.

جعفرزاده دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل را جز 6 دانشگاه برتر کشور در تزریق واکسن معرفی کرد و افزود: در روزهای اخیر و در قالب برنامه 100 روز تلاش دولت، تزریق 100 میلیون دز واکسن کرونا، استان اردبیل به عنوان استان ممتاز در تزریق عمومی معرفی و مورد تجلیل قرار گرفت.

وی با قدردانی از همکاری خوب سپاه و بسیج و سایر دستگاه‌ها در اجرایی شدن واکسیناسیون عمومی در استان اضافه کرد: ما وضعیت مطلوب و پایداری را در استان داریم اما همچنان شرایط شکننده است و اگر هموطنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند با گرفتاری و مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهیم شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به کاهش مراجعات، بستری‌ها و فوتی‌ها در یک هفته اخیر اشاره کرد و ادامه داد:‌ در بحث واکسیناسیون دانش‌آموزان نیز 90 درصد دانش‌آموزان دز اول و 77 درصد دز دوم را دریافت کردند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up