• شناسه خبر : 60230
  • تاریخ انتشار : 14 آذر 1400 - 06:34

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: با هدف آبرسانی به قشلاقات استان اردبیل ظرف دو ماه آینده خط تفکیک انتقال “آج اشمه” به بهره برداری می‌رسد.

آبرسانی

 

معرفت آذری در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه‌ های عشایری در دست اجرا اظهار کرد: مجموعه خط تفکیک انتقال آج اشمه ۴۰۰ لیتر در ثانیه آب برای مصرف شرب، کشاورزی و دامی را تصفیه و در اختیار عشایر قرار می‌ داد که ۵۰ لیتر شرب و ۳۵۰ لیتر کشاورزی بود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه خط شرب این مجموعه مشترک بود و همواره با مشکل مواجه بودیم، در سال ۹۸ با پیگیری مسئولان خط انتقال تفکیک شد که با این اقدام میزان آب شرب از ۵۰ لیتر به ۱۲۰ لیتر افزایش می‌ یابد.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل با اشاره به اینکه با تکمیل و بهره برداری از این پروژه به ۲۲۰ قشلاق آبرسانی انجام دهیم، تصریح کرد: در حال حاضر پروژه تفکیک انتقال آج اشمه بیش از ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با استقرار پمپ‌ ها در دو ماه آینده شاهد بهره برداری و افتتاح این مجموعه خواهیم بود.

آذری طول خط انتقال این پروژه را ۱۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: بیش از ۲۳ میلیارد تومان برای این پروژه از سوی دولت اعتبار اختصاص یافته است که در صورت اتمام این خط انتقال با اتصال به مخزن یک هزار و ۵۰۰ متر مکعبی آب را وارد تصفیه خانه می‌ کند.

وی گفت: این پروژه ۱۴ هزار نفر در قالب ۲ هزار و ۸۰۰ خانوار و ۴۰۰ هزار رأس دام را تحت پوشش قرار می‌ دهد که با اتمام و بهره برداری از آن مشکل آب و فاضلاب نیز در آبرسانی به عشایر و قشلاقات مرتفع خواهد شد.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل بیان کرد: با قطع شدن آب در این مجموعه ما مجبور به آبرسانی سیار با ۱۲ دستگاه تانکر بودیم که اگر روند افتتاح و بهره برداری از این پروژه زودتر به نتیجه برسد آبرسانی سیار نیز به حداقل می‌ رسد.

آذری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در سه سال اخیر بیشترین تخصیص اعتبارات به امور عشایر استان اردبیل را شاهد بودیم، اضافه کرد: این در صورتی است که جامعه عشایر اردبیل از نظر جمعیت رتبه هشتم کشوری را داراست.

وی ادامه داد: برای مجتمع‌ های آبرسانی به قشلاقات اردبیل در سال ۹۸ قریب به ۳۸ میلیارد، سال گذشته ۱۶ میلیارد و امسال نیز با سفر رئیس جمهور و تسهیلات ارائه شده ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است که رقم قابل توجهی است به طوری که در ۱۰۰ سال گذشته این اختصاص اعتبار بی نظیر توصیف شده است.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل بیان کرد: این اعتبارات برای آبرسانی عشایر، راه، آب شرب و کشاورزی اختصاص یافته است.

آذری با اشاره به اینکه با اجرای این خط تفکیک در این مجتمع ۱۲۰ لیتر انتقال آب را انجام می‌ دهیم، تصریح کرد: در قشلاقات علی‌ رغم آبرسانی پایدار در برخی مناطق تأمین آب با ۵۰ لیتر آبرسانی بسیار سخت بود که با ارتقای این میزان به ۱۲۰ لیتر مشکلات حل خواهد شد.

وی از آبرسانی با ۱۵ تانکر سیار به ۱۴۸ قشلاق خبر داد و افزود: مجتمع تفکیک خط آبرسانی آج اشمه آبرسانی به فاز یک و دو احمدلو، آبرسانی به قشلاقات “چوخلی قویو”، آبرسانی به “قنبرلو” و … را تحت پوشش قرار می‌دهد.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل با بیان اینکه اجرای پروژه‌ های آبرسانی با اختصاص اعتبارات ملی و استانی سبب شده تا سیمای خدمت رسانی به عشایر نیز متحول شود، اضافه کرد: با پیگیری استاندار وقت، امام جمعه اردبیل و همت نمایندگان مجموعه امور عشایر در سطح بالایی از اعتبارات ملی برخوردار است تا بتوانیم در تأمین آب پایدار عشایر اقدامات اساسی را انجام دهیم.

آذری فلسفه وجودی عشایر را امر پرورش دام و محصولات دامی اعلام و خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم نهاده‌ های دامی، آب شرب و تسهیلات بانکی عشایر را تأمین کنیم تولیدات نیز افزایش می‌ یابد.

وی به خشکسالی بی سابقه در طول ۵۲ سال اخیر در اردبیل اشاره کرد و گفت: در این شرایط خشکسالی با کاهش دام و کاهش وزن آنها مواجه خواهیم بود اما در صورتی که مجموعه امور عشایر و جهاد کشاورزی نهاده‌ های دامی این جامعه را را تأمین کنند و از طرفی با خرید تضمینی دام می‌ توانیم به ثابت نگه داشتن جمعیت دامی عشایر کمک کنیم.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل همچنین بیان کرد: قرار شده تا عشایر دام‌ های مولد خود را برای کشتار ارائه ندهند و در مقابل برای مقابله با بحران‌ های موجود جهاد کشاورزی و امور عشایری نهاده‌ های دامی مورد نیاز آنان را برای نگهداری دام‌ ها مولد تأمین خواهد کرد تا از بحران خشکسالی نیز نجات پیدا کنیم.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up