• شناسه خبر : 62968
  • تاریخ انتشار : 18 بهمن 1400 - 02:22

معرفی رشته دندان پزشکی در کانادا

RSH13 12

هر ساله، دندانپزشکان به میلیون ها انسان کمک می کنند تا زیبایی خنده هایشان را حفظ کنند.

به عنوان یک دانشجوی دندانپزشکی در کانادا، شما خواهید آموخت که چگونه مریضی های دهان و دندان را تشخیص بدهید، سلامت دهان و دندان را حفظ کنید و آن را ارتقا بدهید. شما همچنین مهارت هایی را در زمینه ی آرایش و بهداشت دهان یاد خواهید گرفت که به انسان ها کمک می کند تا اعتماد به نفسشان بالاتر برود و بعد از انجام جراحی های مرتبط با دندان، لثه و دهان، جذابتر به نظر برسند.

به طور کلی، یک دندان پزشک در طی زندگی حرفه ای خودش با این وظایف سر و کار دارد:

  • تشخیص بیماری های دهان
  • ارتقای سلامت دهان و جلوگیری از بروز بیماری
  • برنامه ریزی برای معاینه به منظور جلوگیری از بروز مجدد بیماری
  • انجام معاینات با استفاده از اشعه ی ایکس
  • نظارت بر رشد دندان ها و آرواره ها
  • انجام عمل های جراحی بر دهان، دندان ها و استخوان ها.
  • حوزه ی عمل دندان پزشک ها به دندان ها و لثه ها محدود نمی شود و ماهیچه های سر، گردن و آرواره ها و هم چنین زبان و سیستم عصبی مغز و بینی نیز در حوزه ی تخصصی آن ها قرار دارد.

اهمیت رشته دندان پزشکی در کانادا

تحصیل در رشته دندان پزشکی در کانادا به شدت کار عاقلانه ای است. به این خاطر که دندان پزشکی در کانادا (شبیه بیشتر نقاط دنیا) کاری به شدت پر درآمد است. امروزه بازار کار دندانپزشکی در کانادا نسبت به گذشته بسیار متنوع تر است و آن ها مهارت هایی را برای فهم سلامت دهان بیمار یاد می گیرند.

این مسئله موجب می شود تا دست دندان پزشک برای انتخاب شغل بسیار باز باشد و بازار کاری مناسبی برای فارغ التحصیلان دندان پزشکی در کانادا فراهم باشد. میزان اهمیت دندان پزشکی برای کانادا و نیاز بازار کاری این کشور به این شغل به اندازه ای است که اداره ی مشاغل این کشور، این شغل را تحت کد 3113 دسته بندی کرده است. این مسئله به این معنی است که فارغ التحصیلان این رشته می توانند با استفاده از برنامه ی مهاجرت کارگران متخصص به کانادا، اقدام به درخواست برای ویزای مهاجرتی به این کشور کنند.

در کنار این مسئله، کانادا یکی از پیشروترین کشورها در زمینه ی علم پزشکی است. سیستم آموزشی کانادا در زمینه ی دندان پزشکی در سراسر جهان به خاطر کیفیت آن مشهور است.

شرایط لازم برای تحصیل در رشته ی دندان پزشکی در کانادا

واضح است که شرایط لازم برای تحصیل در کانادا در رشته ی دندان پزشکی از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. اما به طور کلی می توان گفت که متقاضی تحصیل در رشته دندان پزشکی در کانادا دستکم باید سه شرط را برآورده کند:

  • معیار صلاحیت
  • هزینه های دانشگاهی
  • ویزای دانشجویی

دانشگاه های پزشکی نتایج قبلی متقاضی را به دقت ارزیابی می کنند. برای آن که یک متقاضی بتواند از این سد عبور کند، می بایست در درس های پایه ای مرتبط با علم (مثل زیست شناسی، فیزیک و شیمی) نمره ی مناسبی را اخذ کرده باشد. البته درس هایی که دانشجو باید پاس کرده باشد و نمرات آن ها در دانشگاه های مختلف متفاوت است و سر زدن به سایت دانشگاه مورد نظرتان بهترین راه برای سر در آوردن از کم و کیف و چند و چون این ماجرا است؛ در کنار این مسئله، دانشگاه های کانادا از دانشجویان برای تحصیل شهریه می گیرند. میزان این شهریه از 22000 دلار کانادا تا 56000 دلار کانادا متفاوت است. البته نباید بد به دلتان راه بدهید؛ راه هایی وجود دارد که می شود بورسیه شد که در بخش های بعدی به آن ها می پردازیم.

متقاضی می بایست ویزای دانشجویی کانادا را نیز اخذ کند. این کار از طریق حضور او در یکی از سفارت خانه های کانادا در یکی از کشورهای همسایه انجام می شود.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش رشته دندان پزشکی در کانادا

معمولا دانشگاه ها از شما می خواهند تا مدارک تحصیلی مقطع پیشین خودتان را از طریق ایمیل و یا به صورت فیزیکی و از طریق پست برای آن ها بفرستید. علاوه بر آن، متقاضی می بایست در متنی بیوگرافی کوتاهی از خودش ارائه بدهد و علت علاقه اش به تحصیل در رشته ی دندان پزشکی را شرح بدهد. همچنین برخی از دانشگاه ها از شما می خواهند که از کسی که شما را به خوبی می شناسد (مثل یکی از اساتید مقاطع سابق خودتان) بخواهید که برایتان توصیه نامه ای بنویسند.

تحصیل در رشته ی دندان پزشکی در برخی از دانشگاه ها نیازمند شرکت در آزمون MCAT (آزمون پذیرش در دانشگاه پزشکی) و کسب نمره ی قابل قبولی از این آزمون است. همچنین از آن جا که درس های دانشگاه های کانادا به زبان انگلیسی یا فرانسه ارائه می شوند، می بایست با شرکت در آزمونی مثل تافل یا آیلتس، تخصص خودتان را به یکی از این دو زبان نشان بدهید.

شهریه و مدت زمان دوره های آموزشی دندان پزشکی در کانادا

تحصیل در رشته ی دندان پزشکی در کانادا حداکثر شش سال طول خواهد کشید. در طی این دوره ی تحصیلی دانشجو مهیای آن می شود که مدرکی را در جراحی دندان و یا ارتودنسی دریافت کند. پس از پایان این دوره، دانشجو در تمام شاخه های مرتبط با دندان پزشکی صاحب تخصص خواهد شد. علاوه بر آن، او با تحقیقات مرتبط با سلامت دندان به طور کامل آشنا خواهد بود.

همان طور که گفته شد، دانشجو می بایست بتواند از مقدار هزینه 22000 تا 56000 دلار در سال بربیاید تا بتواند هزینه ی تحصیل و زندگی خودش را بپردازد. البته این هزینه ای که گفته شد مقدار میانگین است و بسته به دانشگاهی که تمایل دارید در آن به تحصیل بپردازید و نیز شرایطی را که برای زندگی خودتان در نظر گرفته اید می تواند بالا و پایین بشود. دانشجویان ممتاز می توانند از بورسیه ها، اسکالرشیپ ها و فاندهایی استفاده کنند که دانشگاه ها در سراسر کانادا ارائه می دهند تا دانشجویان ممتاز به خاطر مسائل مالی از تحصیل باز نمانند.

RSH13 13

بورسیه تحصیلی رشته دندان پزشکی در کانادا

در قسمت های پیشین آورده شد که علی رغم آن که تحصیل در رشته ی دندان پزشکی در دانشگاهی در کانادا بین 22000 تا 56000 دلار کانادا در سال خرج بر می دارد، اما دانشگاه های کانادا فاندها، اسکالرشیپ ها و بورسیه هایی را ارائه می دهند که به دانشجویان مستعد کمک می کند تا بدون دغدغه ی مسائل مالی به تحصیل بپردازند. در این بخش به شرایط دریافت این کمک هزینه ها می پردازیم.

دریافت اسکالرشیپ ها و بورسیه ها نیازمند مدرکی است که ثابت کند شما از سابقه ی تحصیلی درخشانی برخوردار هستید. این کار از طریق ارسال مدارک تحصیلی مقاطع پیشین، ارسال SOP (متنی که نشان بدهد چرا شما لایق دریافت این کمک هزینه هستید)، توصیه  نامه های اساتید و رزومه ی تحصیلی شما ممکن است. در رزومه ی تحصیلی خودتان می توانید مواردی مثل مقاله هایی که به چاپ رسانده اید، کنفرانس هایی که شرکت کرده اید، سابقه ی تدریس و کار با اساتید و نیز پروژه های مشترک خود را بگنجانید. همچنین بعضی از دانشگاه ها کمک هزینه هایی را بر اساس معیارهایی دیگر ارائه می دهند. اطلاع دقیق تر از این کمک هزینه ها با سر زدن به وبسایت دانشگاه ها ممکن می شود.

آینده شغلی دندان پزشکی در کانادا

نباید تصور کنیم که تخصص یک دندان پزشک تنها به پر کردن و کشیدن دندان های بیماران محدود می شود. دندان پزشکان، با مهارت گسترده ای که در زمینه ی سلامت دهان و دندان در طی دوران تحصیل خود پیدا می کنند، می توانند نقش های بسیاری را بر عهده بگیرند. به طور عمده، دندان پزشکان در این حوزه ها مشغول به تحصیل می شوند: مدیریت و شناسایی بیماری های دهان، زیبایی دهان و دندان، بازیابی سلامت دهان، جراحی دهان و دندان و بازسازی دندان ها. علاوه بر این حوزه های شغلی، آنان می توانند در مراکز تحقیقاتی مرتبط با سلامت دهان و دندان به تحقیق بپردازند و یا در دانشکده های دندان پزشکی سراسر کانادا به تدریس این رشته بپردازند.

دانشگاه های دارای رشته دندان پزشکی در کانادا

یکی از معیارهایی که به ما کمک می کند تا از کیفیت دانشگاه ها مطلع شویم معیار QS است. این معیار یکی از معتبرترین معیارهای رتبه بندی دانشگاه ها است و سالانه بر اساس کیفیت تدریس در دانشگاه ها و خدماتی که ارائه می کنند، دانشگاه ها را دسته بندی می کند. بر اساس گزارشی که این معیار در سال 2021 ارائه داده است، نه دانشگاه در سراسر کانادا وجود دارند که رشته ی دندان پزشکی را ارائه می دهند. این دانشگاه ها به ترتیبی که در QS آمده است عبارتند از:

  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه مونترال
  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه وسترن انتاریو
  • دانشگاه دالهاوزی
  • دانشگاه آلبرتا
  • دانشگاه ساسکاچوان
  • دانشگاه مانیتوبا

گرایش های رشته دندان پزشکی در کانادا

روز به روز فهم بشر از عواملی که سلامت دهان و دندان را به خطر می اندازند افزایش پیدا می کند و به همین تناسب، شاخه های بیشتری در رشته ی دندان پزشکی به وجود می آیند. وجود این گرایش ها در رشته ای مثل دندان پزشکی از دو جهت مفید است:

  • به دانشجو کمک می کند تا انتخاب های بیشتری را داشته باشد و گرایشی را انتخاب کند که بیشتر از همه به مذاق او خوش می آید
  • بتواند در مدت زمان تحصیل خود بر آن گرایش تمرکز کند و در آن به تخصص برسد.

پرطرفدارترین گرایش های دندان پزشکی عبارتند از:

  • اندودنتیکس
  • ارتودنسی
  • پروتزهای دندانی
  • دندان پزشکی اطفال
  • پریودنتیکس
  • پاتولوژی دهانی
  • جراحی لثه و دندان

بهترین استان های کانادا برای کار بعد از فراغت از رشته دندان پزشکی

بر اساس اطلاعاتی که اداره ی برنامه ی استانی نامزدان برای مهاجرت (PNP) فراهم آورده است، بهترین استان‌هایی که دانشجویان دندان پزشکی پس از فارغ التحصیلی می توانند در آن ها به کار بپردازند عبارتند از: بریتیش کلمبیا، آلبرتا، ساسکاچوان، مانیتوبا، انتاریو، نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا و پرنس ادوارد آیلند.

بازار کاری این استان ها به شدت به دندان پزشکان نیاز دارد و به همین خاطر، فارغ التحصیلان می توانند شغل و درآمد بالای خود را در آن ها تضمین کنند.

کد مشاغل رشته دندان پزشکی در کانادا

سازمان طبقه بندی ملی مشاغل کانادا، دندان پزشکی را تحت کد 3113 دسته بندی کرده است. بر اساس این معیار، فارغ التحصیلان این رشته می توانند چنین مشاغلی را بر عهده بگیرند: جراح دندان، آندودنتیست، جراح نصب ایمپلنت، متخصص داروهای مرتبط با سلامت دندان، رادیولوژیست دهان، پدودونتیست، دندان پزشک سلامت عمومی، ارتندنت و جراح فک.

مسیر شغلی رشته دندان پزشکی در کانادا

برای مهاجرت به کانادا به عنوان دندان پزشک و یا مشغول به کار شدن در این رشته در این کشور لازم است که مدرکی را مرتبط با این رشته اخذ کرده باشید. در کنار این مسئله، لازم است که در آزمون ملی دندان پزشکی کانادا (که به عنوان NDEB معروف است) شرکت کنید و نمره ی قابل قبولی را در این آزمون اخذ کنید. پس از انجام این کار، مجوز لازم به شما داده خواهد شد که در این حوزه فعالیت کنید و یا مطب شخصی خودتان را تاسیس کنید.

وظایف شغلی رشته دندان پزشکی در کانادا

دندان پزشکانی که در کانادا فعالیت می کنند این وظایف را بر عهده دارند:

  • بازسازی، خارج کردن و یا جایگزینی دندان های خراب و یا مستهلک شده
  • نظارت بر درمان های مرتبط با دندان پزشکی
  • انجام جراحی بر روی دندان ها، لثه و فک
  • معاینه ی دندان ها، لثه و فک، تشخیص بیماری و تجویز درمان مناسب

زمینه های کاری دندان پزشکی در کانادا

پس از آن که مجوز لازم را در آزمون ملی دندان پزشکان کانادا دریافت کردید، می توانید در این حوزه ها مشغول به کار شوید:

  • زیبایی دهان و دندان
  • جراحی دندان ها، فک و لثه
  • بازسازی دندان ها
  • تدریس در رشته ی دندان پزشکی در دانشگاه ها
  • تحقیق و پژوهش در موسسات علمی مرتبط با دندان پزشکی

حداکثر و حداقل حقوق دندان پزشکان در کانادا

به طور متوسط، دندان پزشکان در کانادا 138749 دلار کانادا در سال درآمد دارند. حداقل این درآمد 61000 دلار در سال است و می تواند با تجربه و بهره مندی از تخصص و شهرت بیشتر، به 200000 دلار کانادا در سال برسد.

درباره قیمت دلار کانادا در کلگری بخوانید.

RSH13 14

مهارت های مورد نیاز برای کار دندان پزشک در کانادا

برای آن که بتوانید یک دندان پزشک موفق باشید، داشتن چند مهارت، کلیدی است. این مهارت ها عبارتند از:

  • صبر و حوصله
  • توانایی ارتباط موثر
  • توانایی رهبری
  • توانایی توجه به جزییات
  • توانایی حل مسئله


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up