• شناسه خبر : 63420
  • تاریخ انتشار : 01 اسفند 1400 - 03:23

همان‌طور که می‌دانید، کم شدن روغن موتور، یکی از مشکلات و دغدغه‌های راننده‌های خودرو است.

خطرات کم شدن روغن ماشین

خطرات کم شدن روغن ماشین

 در حالی که بسیاری از افراد، فکر می‌کنند، کم شدن روغن موتور طبیعی است و از لحاظ فنی مشکلی برای خودرو رخ نمی‌دهد. اما در نظر داشته باشید که مشکلات فنی، یکی از عوارض کم شدن روغن موتور است. البته به طور کلی در طی مدت طولانی با کاهش روغن موتور، مواجه خواهیم شد؛ اما کاهش ناگهانی روغن موتور را باید بررسی کرد. در بسیاری از موارد می‌بینیم، روغن موتور به تازگی عوض شده و هر روز در حال کاهش است؛ که این مقدار طبیعی نیست. در این مطلب سعی داریم، درباره عوارض کم شدن روغن موتور توضیحاتی ارائه دهیم تا انتهای متن با ما همراه باشید.

وظیفه روغن موتور چیست؟

روغن موتور در سالم بودن و درست کار کردن سیستم فنی خودرو، جایگاه ویژه‌ای دارد. به طوری که بدون روغن موتور، حرکت خودرو امکان پذیر نیست. در حقیقت این ماده‌ی سیال، وظیفه روانکاوی و کاهش اصطکاک قطعات موتور خودرو را بر عهده دارد، همچنین عمل خنک کنندگی موتور را نیز انجام می‌دهد.

قطعه‌ای به نام اوایل به پمپ کمک می‌کند تا روغن موتور به درستی وظایف خودش را انجام دهد. پس با توجه به این توضیح، لخته شدن روغن موتور به خاطر تعویض دیر هنگام آن، باعث فشار به اوایل پمپ و شکسته شدن آن می‌شود. در حقیقت شکسته‌شدن اوایل را می‌توان یکی از عوارض کم شدن روغن موتور دانست.

تاثیر کم شدن روغن موتور بر روی سیستم فنی موتور

سوالی که در این بخش پیش می‌آید، این است که کم شدن روغن موتور، چه تاثیری بر روی سیستم فنی خودرو خواهد داشت؟ در صورتی که روغن خودرو کمتر از حد استاندارد باشد و در زمان‌های مقرر و مشخص تعویض نشود، به شکل لجن و لخته می‌شود و در این مواقع کارایی درستی نخواهد داشت. هنگامی‌‌ که روغن به وسیله اوایل پمپ، ارسال می‌شود، گیر خواهد کرد و ساچمه‌های فنر اوایل پمپ را می‌شکند که این وضعیت منجر به یاتاقان زدن خودرو خواهد شد.

تعویض به موقع روغن موتور، باعث بهبود عملکرد موتور خودرو، می‌شود.

تعویض به موقع روغن موتور، باعث بهبود عملکرد موتور خودرو، می‌شود.

می‌توان نتیجه گرفت که با کم بودن روغن موتور و تعویض دیر هنگام آن، هزینه‌های زیادی رخ می‌دهد که منجر به: تعویض یاتاقان، تعویض پیستون و متعلقات آن، تراش سرسیلندر، تعویض اوایل پمپ، تعویض تسمه تایم و تعویض زنجیر اوایل پمپ می‌شود.

دلایل کم شدن روغن موتور

علت کم شدن حجم روغن موتور خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد که در بیشتر آن‌ها نشان دهنده وجود یک ایراد و نقص در سیستم فنی خودرو است که با توجه به آن، باعث روغن سوزی یا روغن ریزی خودرو شده‌است. توجه کنید که اگر کم شدن روغن موتور از حد مجاز بیشتر باشد باید دلیل آن را پیدا و برطرف کرد تا هزینه‌های گزاف برای شما به وجود نیاید.

خرابی و معیوب شدن قطعات پیشرانه

بروز نقص فنی در اجزا و قطعات پیشرانه، یکی از عوارض کم شدن روغن موتور ماشین محسوب می‌شود؛ بدین گونه که چسبندگی گاید و سوپاپ‌ها، دلیلی برای کاهش بیش از حد روغن موتور خواهد شد. برای عیب یابی این مورد، باید از متخصص کمک گرفت. همچنین کهنه و مستهلک شدن رینگ پیستون از عوامل دیگر کاهش روغن موتور ماشین است. فرسودگی این قطعه، باعث نفوذ بیش از حد استاندارد روغن موتور به محفظه داخلی سیلندر، خواهد شد.

کیفیت روغن موتور

برخی از مواقع، کم شدن روغن موتور خودرو به دلیل نوع و کیفیت نامرغوب آن است. انتخاب روغن موتور مناسب و با کیفیت از موارد ضروری است که با عملکرد مطلوب و بهینه خودرو، همراه است. دقت کنید که تناسب نداشتن ویژگی‌های روغن با موتور ماشین، باعث کاهش بیش از حد روغن موتور، خواهد شد و راندمان خودرو را کاهش می‌دهد.

خاصیت گرانروی یا ویسکوزیته، یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها هنگام خرید روغن موتور است. با توجه به این موضوع استفاده از روغن دارای ویسکوزیته پایین، مشکلاتی را برای خودرو به همراه خواهد داشت و یکی از عوارض کم شدن روغن موتور است.

روغن سوزی خودرو

مشکل روغن سوزی، می‌تواند علائم و مشکلات بسیاری برای خودرو داشته‌باشد. کم شدن روغن موتور، یکی از این مشکلات است. بدین صورت که اگر به صورت مداوم روغن سوزی خودرو را نادیده بگیرید، به مرور کم شدن روغن موتور را مشاهده خواهید کرد. دقت کنید که روغن سوزی ماشین، می‌تواند، هزینه‌های زیادی برای صاحب خودرو به همراه داشته باشد.

نشت روغن موتور

از مشکلات رایج که راننده‌های خودرو با آن مواجه هستند، نشت روغن موتور است. این موضوع، یکی از اصلی‌ترین دلایل برای کم شدن روغن موتور، خواهد بود که به راحتی قابل تشخیص است. اگر علائم نشتی روغن موتور را مشاهده کردید به سرعت به متخصص مراجعه کنید. این علائم بدین گونه است که کف زمین، مکان‌هایی که مدتی طولانی خودرو در آنجا پارک بوده را چک کنید و دنبال اثری از ریزش روغن موتور باشید.

R13 3

افزایش آلودگی خودرو از خطرات و عوارض کاهش روغن موتور است

روغن موتورهایی که از این افزودنی‌ها استفاده می‌کنند، تعداد کمی‌ هستند و شرکت‌های تولید کننده روغن موتور برای تولید بیشتر این افزودنی در تلاش هستند.

افزایش استهلاک خودرو

همانطور که توضیح داده شد، روغن موتور، نوعی روانکار صنعتی است که مختص به خودرو می‌باشد و وظیفه آن از بین بردن اصطکاک و کاهش استهلاک در موتور است. هنگامی‌ که با کاهش روغن موتور در خودرو مواجه می‌شویم، استهلاک خودرو، بالا رفته و دوران فرسودگی ماشین شروع می‌شود. بهتر است دقت کنید که رانندگی با خودرویی که مشکل کم شدن روغن موتور دارد به مرور باعث افزایش هزینه‌ها و فرسودگی خودرو می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عوارض و خطرات کم شدن روغن موتور به اینجا مراجعه نمایید.

 


#بیمه خودرو     #خرید بیمه



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up