• شناسه خبر : 63686
  • تاریخ انتشار : 07 اسفند 1400 - 12:25

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان همچنین از اجرای سیستم آبیاری مدرن تیپ در سطح ۵۰۰ هکتار برای کاشت چغندرقند بهاره خبر داد و گفت: این کار با هدف صرفه جویی در مصرف آب، افزایش راندمان آبیاری و کاهش هزینه‌های مبارزه با علف‌های هرز با اجرای این سیستم اجرا می‌شود.

درخت باغ

اسدالله محسن زاده افزود: با هدف کاهش وابستگی به واردات شکر و تأمین نیازهای داخلی و همچنین به منظور بهره‌برداری هر چه بهتر از امکانات آب، زمین و بهبود معیشت کشاورزان منطقه بخشی از اراضی شرکت بصورت مشارکتی در اختیار چغندرکاران منطقه قرار داده شده و بر این اساس بذور منوژرم مورد نیاز نیز تامین شده است.

وی ادامه داد: تلاش مسئولان این شرکت بر بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت کارخانه قند مغان است و به همین منظور علاوه بر کاشت چغندرقند بهاره، بیش از یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی شرکت نیز به کشت محصول چغندرقند پاییزه با استفاده از ارقام مقاوم به بولت (ساقه روی) اختصاص یافته که علاوه برکاهش چشمگیر در مصرف آب و اصلاح الگوی تناوب باعث افزایش طول دوره بهره‌برداری کارخانه قند مغان نیز خواهد شد.

وی اظهار کرد: بر اساس تجارب سالیان گذشته و با توجه به مزایای بی‌شمار کشت زود هنگام چغندر قند بهاره از جمله افزایش دوره رشد، کاهش مصرف آب و استفاده از نزولات جوی و همچنین کاهش مصرف سموم با تامین به موقع بذور مورد نیاز از اقلام پرمحصول، کاشت محصول چغندرقند بهاره را زودتر از سنوات گذشته آغاز نمودیم.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان همچنین از اجرای سیستم آبیاری مدرن تیپ در سطح ۵۰۰ هکتار برای کاشت چغندرقند بهاره خبر داد و گفت: این کار با هدف صرفه جویی در مصرف آب، افزایش راندمان آبیاری و کاهش هزینه‌های مبارزه با علف‌های هرز با اجرای این سیستم اجرا می‌شود.

وی گفت: برای اولین بار در منطقه مغان بخشی از اراضی چغندر قند به طریق نشایی کشت می‌شود که مهمترین مزایای استفاده از روشهای نشایی کاهش مصرف آب و بذر، یکنواختی سطح سبز محصول، کنترل و کاهش عوامل خسارت زا مانند علف های هرز و بیماری، کاهش عملیات وجین و تُنک کردن مزرعه و کوتاه شدن مرحله کاشت تا برداشت می باشد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از انتخاب این شرکت بعنوان پایلوت (آزمونه) کشت نشایی چغندرقند و ذرت در کشور خبر داد و افزود: کشت چغندر قند و ذرت در کشت و صنعت مغان طی سال‌های اخیر افزایش یافته بطوریکه تولید چغندر قند نسبت به سال قبل بیش از ۲.۵ برابر رشد داشته و در شمالغرب کشور هم بزرگترین مزارع کشت ذرت علوفه‌ای و یا سیلویی در ابعاد ۱۲ هکتاری مربوط به مزارع این شرکت است.

وی اظهار کرد: کارخانه قند کشت و صنعت مغان یکی از کارخانه‌های بزرگ قند کشور به شمار می‌رود که با تولید شکر سفید، ملاس و تفاله موجب توسعه کشت چغندر قند در اراضی منطقه و استان‌های همجوار شده است.

شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با داشتن اراضی وسیع زراعی، ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

این شرکت در اجرای قانون خصوصی‌سازی در سال ۱۳۸۸ در لیست واگذاری‌ها قرار گرفت و بعد از چهار فقره آگهی درسال ۱۳۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد.

این واگذاری با توجه به اعتراض‌هایی که بدنبال داشت در شانزدهم مهرماه سال ۱۳۹۹ با پنج رای موافق و یک رای مخالف هیات داوری ابطال شد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up