• شناسه خبر : 63749
  • تاریخ انتشار : 09 اسفند 1400 - 08:44

اگر دوچرخه سوار بخواهد، حوادث وارد شده به خود یا دیگران را جبران کند، باید بیمه حوادث انفرادی تهیه کند.

RE13 30

بیمه دوچرخه سواری

شاید فکر کنید، دوچرخه سواری یک تفریح است و برای شما که به صورت تفننی دوچرخه سواری می‌کنید، بیمه‌ای لازم نیست. اما باید گفت که اتفاقا افرادی که زیاد دوچرخه سواری می‌کنند، بسیار در معرض خطر و حوادث دوچرخه سواری هستند. بیمه دوچرخه می‌تواند از عجیب‌ترین بیمه‌نامه‌ها باشد؛ اما برای آن‌هایی که ورزش محبوبشان دوچرخه سواری است، شناخته شده‌است. البته باید گفت، بیمه‌ای با این نام نداریم. شما نمی‌توانید به شرکت بیمه‌ای بروید و به آن‌ها بگویید که قصد خرید بیمه دوچرخه دارید؛ بلکه باید بیمه حوادث انفرادی یا گروهی را تهیه کنید. به هرحال، این نوع بیمه نکات و مواردی دارد که در ادامه برای شما کامل توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

بیمه دوچرخه چیست؟

همانطور که در بالا هم نوشتیم، بیمه دوچرخه نداریم. از این رو، اگر دوچرخه سوار بخواهد، حوادث وارد شده به خود یا دیگران را جبران کند، باید بیمه حوادث انفرادی تهیه کند. ممکن است که الان این سؤال در ذهن شما به وجود بیاید که مگر دوچرخه، وسیله نقلیه نیست؟ باید در جواب گفت که خیر. در واقع تا امروز و طبق قوانین بیمه، جزو وسیله‌های نقلیه موتوری به حساب نمی‌آید. زیرا عامل حرکت دوچرخه، رکاب زدن از طرف خود انسان است و از موتور، برای افزایش قدرت آن استفاده نمی‌شود. پس قوانین مربوط به بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه برای آن اجرا نمی‌شود.

بهترین راه برای جبران خسارت چیست؟

تقریباً از سال ۹۹ حرف‌هایی در خصوص تحت پوشش قرار دادن دوچرخه سواران مطرح شده‌است؛ اما با توجه به افزایش استفاده از دوچرخه در کشور، هنوز راهکار جدی در این خصوص معرفی نشده‌است. به هر حال اگر شما هم جزو افرادی هستید که از دوچرخه برای تفریح یا رفتن به سرکار و برگشتن به خانه استفاده می‌کنید، بهترین راه خرید بیمه حوادث است.

RE13 31

قوانین مربوط به بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه، برای بیمه دوچرخه اجرا نمی‌شود.

بیمه حوادث به دو دسته انفرادی و گروهی تقسیم می‌شود که به صورت زیر است:

  • بیمه حوادث انفرادی خسارت‌ها و آسیب‌های وارد به افراد را در حین کار پوشش می‌دهد.
  • بیمه حوادث گروهی هم در حقیقت همان نوع انفرادی است؛ اما با پوشش و مزیت‌های بیشتر و همچنین قابل خرید برای گروه‌های با تعداد افراد زیاد است.

البته به یک نکته مهم باید توجه کرد و اینکه در این حالت، اگر دوچرخه سوار صدمه‌ای به کسی وارد کند، باید تمام خسارت را از جیب خود پرداخت کند. البته خیلی کم پیش می‌آید که دوچرخه سوار باعث خسارت به شخص یا اموال دیگر شود. به عبارتی، دوچرخه سوار بیشتر زیان دیده‌است تا اینکه بخواهد مقصر باشد. در این حالت می‌تواند از بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه روبرو، خسارت‌های خود را جبران کند.

بیمه ورزشی برای دوچرخه سواران حرفه‌ای

دوچرخه سواری از جمله ورزش‌هایی است که هم به صورت انفرادی و تفننی و هم به صورت تیمی برای مسابقات انجام می‌شود. دوچرخه سواران حرفه‌ای، می‌توانند ا ز بیمه ورزشی استفاده کنند.  خرید بیمه ورزشی برای همه ورزشکاران ضروری است و حتی در بعضی مواقع بدون این بیمه‌نامه امکان شرکت در مسابقات را ندارند.

بیمه تور دوچرخه سواری

احتمالا تورهای دوچرخه سواری را یا از نزدیک یا در تلویزیون دیده‌اید. مدیران این تورها می‌توانند از بیمه حوادث گروهی استفاده کنند.

RE13 32

تورهای دوچرخه سواری می‌توانند از بیمه دوچرخه استفاده کند.

در خصوص استفاده از بیمه دوچرخه برای تور، چند نکته زیر باید در نظر گرفته‌شود:

  • این بیمه فقط خسارت‌های وارد شده به شخص دوچرخه سوار را پوشش می‌دهد و آسیب‌هایی که به وسیله وارد می‌شود، قابل جبران نیستند. (اینکه جبران خسارت بر عهده کیست، به نوع حادثه بستگی دارد. البته باید گفت که خود بیمه حوادث هم فقط صدمات وارد به اشخاص را پوشش می‌دهد.)
  • در صورتی که فرد از تور و مسیر تعریف شده خارج و دچار آسیب شود، بیمه هیچ مسئولیتی را قبول نخواهد کرد.
  • حتماً باید شرایط سنی دوچرخه سوار (تایید شده توسط شرکت بیمه‌گر) رعایت شود.
  • مدت زمان بیمه‌نامه فقط محدود به تاریخ و ساعت شروع و پایان است. قبل از شروع زمان تور و بعد از پایان آن مشمول این بیمه نمی‌شوند.
  • در صورتی که دوچرخه تناسبی با سختی مسیر نداشته‌باشد، بیمه هیچ مسئولیتی را قبول نخواهد کرد.

خرید بیمه دوچرخه

بعضی از شرکت‌های بیمه هستند که بیمه دوچرخه عرضه می‌کنند؛ اما باید گفت که برای استفاده باید شرایط خاصی در نظر گرفته‌شود. به هر حال بیمه‌ای به نام بیمه دوچرخه وجود ندارد. از این رو، اگر شما دوچرخه سواری را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنید، بهتر است که حتماً بیمه حوادث انفرادی خریداری کنید. نکته آخر اینکه، این بیمه‌ها فقط آسیب‌های مربوط به بیمه‌شده را جبران می‌کند. وسیله دوچرخه تحت پوشش نیست. علاوه بر این، جبران خسارت وارد شده به اشخاص و اموال زیان دیده بر عهده دوچرخه سوار است. پس ایمن برانید.

برگرفته از سایت بیمه (https://bimeh.com)

 

 


#بیمه   #خرید بیمه  #بیمه دوچرخه  #دوچرخه سواری



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up