• شناسه خبر : 64575
  • تاریخ انتشار : 21 فروردین 1401 - 01:22

یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی از نگرانی‌ها بابت افزایش آمار چاقی دانش آموزان می‌گوید.

دانش آموزان به سمت چاقی می روند

دانش آموزان ایرانی چاق می شوند

دکتر «خدیجه رحمانی» با این مقدمه که بالا بودن آمار اضافه وزن و چاقی در بین دانش‌آموزان بسیار نگران‌کننده است، می‌افزاید: «چاقی و اضافه‌وزن، زمینه ساز بروز بسیاری از بیماری‌های متابولیک است که این بیماری‌ها از یک طرف توان و کارایی فرد را کاهش می‌دهد و از طرف دیگر، بار اقتصادی زیادی را بر خانواده و جامعه برای درمان تحمیل خواهد کرد. به‌ همین دلیل، چاقی و اضافه‌وزن دانش‌آموزان هم به لحاظ فردی و خانوادگی و هم به لحاظ اجتماعی، دردسرهایی را ایجاد خواهد کرد که نباید از آن غفلت شود. یکی دیگر از عوامل اهمیت چاقی نوجوانان این است که آن‌ها سازنده نسل آینده هستند و موفقیت آینده جامعه ما در گرو سلامت همین دانش‌آموزان است بنابراین نباید این مسئله را به شوخی گرفت.»

شیوع کرونا چاقی را بدتر کرد

این متخصص تغذیه درباره نقش کرونا در این‌باره می‌گوید: «شیوع این بیماری نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان بر چاقی کودکان تاثیر گذاشت. مجازی شدن آموزش، نداشتن تحرک، قطع شدن ارتباط‌ها به‌دلیل قرنطینه و رعایت دستورالعمل های بهداشتی، بیرون نرفتن و در منزل ماندن به خصوص در خانه‌های آپارتمانی که امکان فعالیت و ورزش وجود نداشت، همه و همه‌ به خاطر شیوع کرونا بود و نتیجه‌اش افزایش وزن کودکان شد.»

دانش‌آموزان تحت‌تاثیر تبلیغات نامناسب

«بیشترین و اصلی‌ترین دلیل بالا رفتن این آمار، نداشتن تحرک است»، این متخصص تغذیه ادامه می‌دهد: «بازی‌های رایانه‌ای، استفاده از تلفن‌همراه و … باعث‌شده تا میزان تحرک دانش‌آموزان به کمترین میزان در چند سال اخیر برسد. تحرک یکی از اصلی‌ترین معیارها در رشد سالم کودکان است. به همین دلیل، تحرک برای کودکان از نان شب واجب‌تر است. علاوه بر این، بحث الگوی غذایی‌شان هم هست. متاسفانه علاقه کودکان ایرانی، این روزها بیشتر به سمت فست فودهاست. غذاهای آماده از نظر طعم، خوشمزه هستند که آن هم به خاطر نمک، ادویه و کالری زیادی است که دارند. فست‌فودها هرچند بچه‌ها را سیر می‌کنند اما نیازهای اساسی بدن بچه‌ها را تامین نمی کنند و از نظر ریزمغذی‌ها، کاملا تهی هستند، در نتیجه باعث رشد و تکامل آن‌ها نمی‌شوند بنابراین چون در بدن استفاده نمی شوند تبدیل به چربی و اضافه‌وزن خواهند شد. بعد از نداشتن تحرک و الگوی غذایی مناسب، سبک زندگی اشتباه و رفتارهای نامناسب مانند نداشتن ساعت خواب، بی توجهی به سلامت و … بر این مسئله تاثیرگذار است. تبلیغات یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در ترغیب دانش‌آموزان به داشتن الگوی غذایی نامناسب است که برای دانش‌آموزان به مراتب از بقیه رده‌های سنی، مخرب‌تر است. نیاز به فرهنگ‌سازی در این حوزه توسط مسئولان مرتبط هم باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.»

سرزنش دانش‌آموزان چاق فایده ای ندارد

دکتر رحمانی درباره نقش والدین هم می‌گوید: «مقصر عمده این مسئله، والدین هستند اما اگر خود دانش‌آموز این موضوع را بپذیرد و از آسیب‌هایش آگاهی داشته باشد، دست به رفتارهای پرخطر تغذیه‌ای نخواهد زد. واضح است که سرزنش دانش‌آموزان در این حوزه جایگاهی ندارد و برعکس، آسیب‌زا هم هست. دانش‌آموزان ما عاقل هستند و اگر والدین مزایا و معایب هر تصمیمی را به آن‌ها بگویند و البته خودشان هم الگوی مناسبی برای دانش‌آموز از لحاظ تغذیه‌ای باشند و دانش‌آموز را برای گرفتن تصمیم به جای اجبار، مختار بگذارند، قطعا دانش‌آموزان روش‌های مناسب تغذیه‌ای را انتخاب خواهند کرد.»

خبرنگار: مجید حسین زاده

چاقی

دانش آموزان به سمت چاقی می روند



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up