• شناسه خبر : 69634
  • تاریخ انتشار : 19 بهمن 1401 - 02:51

سؤال عده‌ای این است که آیا لزومی دارد کارخانه آسفالتی نزدیک به محدوده تهران ایجاد شود که احتمال دارد آلودگی آن، هوای شهر را تحت‌تأثیر قرار دهد.

5 دلیل احداث کارخانه آسفالت در نزدیکی شهر
برداشتی از مقاله حامد فوقانی

به گزارش شهرخوان، واقعیت این است که اینکه گفته می‌شود صنایع در محدوده نزدیک به شهر نباید احداث شوند و استقرار یابند، برای همه صنایع، صدق نمی‌کند. چه‌بسا که دورشدن صنعتی از یک‌شهر بزرگ، بیشتر از آنکه منفعت داشته باشد، ضرر خواهد داشت.

1- مسئله مسافت: در مورد کارخانه آسفالت، قاعدتا نباید فاصله واحد تولیدی تا نقطه مصرف، خیلی طولانی باشد؛ چراکه در غیر این صورت، حمل آسفالت تا رسیدن به مقصد، باعث کاهش کیفیت آن می‌شود. از سوی دیگر باید در نظر داشت که آسفالت کالایی با ضریب مصرف بالا به حساب می‌آید و دائم باید در دسترس باشد.

2- مسئله آلودگی: کاهش میزان ذرات معلق و آلاینده‌های گازی در پی دورشدن واحدهای صنعتی از محدوده شهری، در رابطه با صنایعی مؤثر است که آلایندگی قابل توجه دارند وگرنه صنعتی که از فیلترهای خاص و بک‌فیلترهایی با استانداردهای روز جهانی بهره می‌برد و حجم غالب محصول تولیدی‌‌اش برای شهر نزدیک به خودش استفاده می‌شود، عقل حکم می‌کند که در همجواری همان شهر مستقر شود.

3- مسئله فرسودگی: نکته دیگر در مورد طرح احداث کارخانه آسفالت این است که کارخانه‌های آلاینده آسفالت با عمر بیش از30سال هم تجمیع و بازسازی خواهند شد تا به کارخانه‌هایی با قابلیت‌های فوق‌العاده بالا تبدیل شوند.

4-مسئله کامیون‌ها: اگر کارخانه‌ای با فاصله دور از شهر احداث شود آثار مخربی به همراه دارد. اما با نزدیک‌بودن کارخانه به شهر، کامیون‌های حمل آسفالت، مسافت کمتری را طی می‌کنند؛ به این ترتیب نه‌تنها آلایندگی تزریقی آنها به هوا کاهش می‌یابد بلکه خسارت‌ها و هزینه‌های ترمیم آسفالت، تصادفات، مصرف سوخت و آلودگی صوتی ناشی از تردد آنها هم خیلی کم می‌شود.

اکنون برخی از معادن شن و ماسه به‌عنوان تولیدکننده مواداولیه کارخانه‌های آسفالت و خود واحدهای تولیدی آسفالت در فاصله نزدیک شهرها قرار دارند. حال با راه اندازی واحدهای بازیافت نخاله برای تولید شن و ماسه و کارخانه‌های استاندارد آسفالت در همجواری شهر، مسافت برگشتی کامیون‌های حمل، کاهش می یابد.

بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا مثل لندن، توکیو، کپنهاگ، سیدنی و… بر همین پایه است که کارخانه‌های تولید شن و ماسه و آسفالت‌های نوین، یا در دل شهر هستند یا در فاصله کمی از شهر. اما نکته اینجاست که آنها اصول زیست‌محیطی را رعایت می‌کنند و این فاصله کوتاه، یک‌مزیت به‌حساب می‌آید و نه یک ایراد.

البته در این شهرها کامیون‌ها هم دستگاه‌های جی‌پی‌اس و کنترل سرعت دارند تا رانندگان مجاب به رعایت سرعت مجاز باشند وگرنه جریمه‌های سختی در انتظارشان است.

5- مسئله نیاز: باید با ایجاد واحدهای هرچند موقت و البته استاندارد، نیاز شهر برای تردد مناسب‌تر خودروها و کاهش خسارت شهروندان تامین شود. بی‌شک روکش‌های خراب، هم به‌ خودروها آسیب می‌زند و هم احتمال رخداد تصادف را بالا می‌برد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up