• شناسه خبر : 69992
  • تاریخ انتشار : 13 دی 1401 - 09:16

این روزها دندان های صاف و مرتب یکی از فاکتورهای اصلی در زیبایی چهره است و نقش موثری را در اعتماد به نفس فرد ایفا می‌کند.

ارتودنسی

بهم ریختگی دندان ها و یا دندان های کج علاوه بر ایجاد لبخند نازیبا، باعث به وجود آمدن مشکلات زیر نیز می‌شوند:

  • ایجاد فشار به دندان ها و لثه
  • ایجاد مشکلات فکی
  • به وجود آمدن پوسیدگی دندان ها
  • ایجاد مشکلات گوارشیِ ناشی از جویدن نادرست غذا و یا سخت جویدن غذا
  • ایجاد مشکل هنگام مسواک زدن و یا کشیدن نخ دندان
  • ایجاد اختلالات فکی
  • ایجاد اختلال در صحبت کردن
  • ایجاد مشکلات تنفسی

ارتودنسی برای آن دسته از افرادی که دندان های بهم ریخته شان باعث به وجود آمدن مشکلات زیبایی و سلامتی شده درمان بسیار مناسبی است. تشخیص روش مناسب درمان ارتودنسی و تعیین موقعیت جا به جایی دندان ها فقط توسط متخصص ارتودنسی انجام می‌شود. در ادامه انواع روش های مرتب کردن دندان ها با ارتودنسی و نحوه حرکت دندان ها را به شما خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی سبز، درمان ارتودنسی دندان را توسط بهترین متخصص ارتودنسی در شرق تهران بصورت کاملا تخصصی و با استفاده از تجهیزات پیشرفته انجام دهید. جهت تعیین وقت ویزیت با بهترین متخصص ارتودنسی در تهران با پذیرش کلینیک دندانپزشکی سبز تماس بگیرید و یا فرم نوبت دهی در سایت کلینک سبز را تکمیل کنید.

مرتب کردن دندان ها با ارتودنسی به چند روش انجام می‌شود؟

نحوه مرتب کردن دندان ها با ارتودنسی و اینکه کدام روش ارتودنسی برای دندان ها مناسب است در ابتدا و در جلسه ویزیت توسط دندانپزشک متخصص ارتودنسی تشخیص داده می‌شود. به این صورت که تمامی فاکتورهای مربوط به همپوشانی دندان ها، نحوه قرارگیری دو فک روی هم و همچنین موقعیت دندان ها و نحوه لبخند زدن و دیگر موارد مربوطه را معاینه خواهند شد. بسته به شدت بهم ریختگی و سن بیمار روش مناسب ارتودنسی را برای فرد انجام می‌شود. انواع ارتودنسی دندان شامل موارد زیر می‌شوند.

 

انواع روش های ارتودنسی

  1. ارتودنسی ثابت: در این نوع روش ارتودنسی همانطور که از اسم آن پیداست، براکت های فلزی به شکلی ثابت روی دندان ها چسبانده می‌شوند و برای بهم ریختگی های شدید دندانی و برای رفع مشکلات آرواره ای مورد استفاده قرار میگیرد.
  2. ارتودنسی متحرک: در این نوع روش ارتودنسی نوعی پلاک متحرک مخصوص بیمار برای او ساخته می‌شود. این پلاک متحرک که مربوط به مرتب کردن دندان ها با روش ارتودنسی متحرک است، قابلیت جا به جایی در دهان را دارد و بیمار فقط باید هنگام غذا خوردن و مسواک زدن آن را از دهان خارج کند.
  3. ارتودنسی نامرئی: این نوع ارتودنسی جلوه کمتری در دهان بیمار دارد و بیشتر برای بزرگسالانی که تمایل به استفاده از براکت های فلزی ندارند مناسب است، البته مدت زمان مرتب شدن دندان ها در این روش نسبت به استفاده از براکت های فلزی طولانی تر است. این نوع دستگاه در روز باید حدود 20 تا 22 ساعت روی دندان ها باشد و فقط برای غذا خوردن و مسواک زدن از دهان خارج شود.
  4. ارتودنسی لینگوال: در روش ارتودنسی لینگوال، مرتب شدن دندان ها به این صورت است که براکت های فلزی به جای اینکه روی دندان‌ها چسبانده شوند، پشت دندان ها چسبانده می‌شوند و اصلا مشخص نیستند.
  5. ارتودنسی دیمون: این روش ارتودنسی نیز همانند روش ارتودنسی ثابت از براکت های فلزی روی دندان ها برای مرتب کردن استفاده می‌شود با این تفاوت که در ارتودنسی ثابت براکت ها سفت و محکم در جای خود ثابت هستند اما در دیمون سیم ها به براکت وصل شدند که دارای نوعی مکانیزم حرکتی لغزنده هستند. در این روش از فشار و سختی کمتری نسبت به ارتودنسی ثابت برای مرتب کردن دندان ها استفاده می‌شود.

آیا ارتودنسی درد دارد؟

این سوال یکی از مهمترین دغدغه های افرادی است که قصد شروع درمان ارتودنسی را دارند. توجه داشته باشید که هر نوع درمانی حتی درمان های زیبایی با توجه به سطح تحمل هر فرد، دارای مقداری درد خواهند بود. خوشبختانه در درمان ارتودنسی این درد قابل تحمل و کنترل است و فقط در روزهای اولیه شروع درمان و همچنین هنگام معاینه و تعویض براکت و یا استفاده از وسایل درمانی خاص دارای کمی درد خواهد بود. درد ارتودنسی دندان را در زمان شروع درمان، روزهای اولیه هنگام مرتب شدن دندان ها و هنگام غذا خوردن به مدت 5 تا 7 روز و همچنین هنگام تعویض کش های رنگی ارتودنسی به میزان کمی احساس خواهید کرد. برای کاهش درد می‌توانید از قرص های مسکن استامینوفن استفاده کنید.

بهترین سن برای شروع ارتودنسی دندان چه زمانی است؟

شروع درمانی ارتودنسی محدوده سنی خاصی ندارد و همه افراد در هر سنی می‌توانند این درمان را انجام دهند، اما برای نتیجه دهی بیشتر، بهتر است از سنین نوجوانی حدود 12، 13 سالگی زمانی که دندان های شیری ریخته اند و داندان های دائمی به طور کامل رشد کرده اند، انجام شود. البته این قانون کلی نیست و تحت شرایطی خاص ممکن است متخصص ارتودنسی شروع درمان را در سنین کودکی نیز انجام دهد، این در حالی است که کودکان دارای شکاف لب یا کام هستند و برای افزایش فضای رشد دندان ها باید تحت درمان ارتودنسی قرار گیرند.

اگر شما هم نیاز به درمان ارتودنسی دارید می‌توانید برای هماهنگی وقت ویزیت با بهترین دندانپزشک متخصص ارتودنسی در شرق تهران با بخش پذیرش کلینیک دندانپزشکی سبز تماس حاصل فرمایید.

مدت زمان درمان ارتودنسی چقدر است؟

مدت زمان مورد نیاز جهت ارتودنسی دندان به شرایط دندانی فرد و شدت ناهنجاری های دندان او بستگی دارد. اما به طور معمول طول زمان درمان با ارتودنسی ثابت حدود 1 تا 2 سال است و هر چه میزان بهم ریختگی دندان ها شدید تر و مشکل دندان پیچیده تر باشد این مدت زمان بیشتر خواهد بود.
رعایت بهداشت دندان ها نیز یکی از فاکتورهای مهم و تاثیر گذار در مدت زمان مورد نیاز برای ارتودنسی هست. رعایت اصولی بهداشت دندان ها باعث افزایش سرعت بهبودی در روند مرتب شدن دندان ها می‌شود. کشیدن نخ دندان مخصوص ارتودنسی و مسواک زدن مرتب براکت ها و استفاده از مسواک مخصوص بین دندانی ارتودنسی باعث می‌شود تا دندان ها دچار پوسیدگی نشوند.
رعایت توصیه های دندانپزشک متخصص خودتان نیز در سرعت روند درمان تاثیر گذار است و پیروی از اصول درمانی و استفاده از کش های مخصوص در صورت نیاز، به روند درمان و نتیجه بخش بودن آن کمک بسیاری می‌کند.

معایب ارتودنسی دندان چیست؟ | آیا ارتودنسی دندان عوارض دارد؟

ارتودنسی یک درمان اصولی برای مرتب کردن دندان های بهم ریخته هست. اینکه گفته می‌شود درمان ارتودنسی دندان ها را لق میکند و باعث به وجود آمدن مشکلات لثه ای می‌شود یک تصور نادرست است و بهداشت لثه و دندان کاملا به رعایت خود فرد بستگی دارد. وجود براکت های ارتودنسی روی دندان به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندان ها به میزان کم در قسمت زیر براکت ها خواهد شد که این نکته بعد از برداشتن براکت ها و بروساژ و تمیز کردن دندان ها برطرف خواهد شد.

چکاپ های منظم هنگام درمان ارتودنسی

یکی از مهمترین نکات در طول درمان ارتودنسی مراجعه منظم و مشخص شده به دندانپزشک و بررسی وضعیت حرکت دندان ها و همچنین تنظیم براکت و تجهیزات ارتودنسی است. در صورت عدم مراجعه به متخصص در هر جلسه ممکن است درمان شما را به طول بیاندازد و تاثیر منفی روی نتیجه درمان بگذارد.

رعایت اصول بهداشتی هنگام درمان ارتودنسی دندان

مسواک زدن اصولی و استفاده مرتب از نخ دندان مخصوص ارتودنسی و همچنین تمیز کردن براکت های ارتودنسی بعد از مصرف هر وعده غذایی از عاداتی است که باید در طول درمان ارتودنسی آنها را انجام دهید. عدم رعایت بهداشت دندان ها باعث ایجاد پوسیدگی دندان ها می‌شود.

ارتودنسی
رعایت نکات مهم در طول درمان ارتودنسی :

  • مصرف رژیم غذایی مناسب و پرهیز از گاز زدن خوراکی های سفت
  • مسواک زدن درست و اصولی و استفاده صحیح از نخ دندان مخصوص ارتودنسی
  • مصرف مرتب دهانشویه
  • مصرف درست از مسواک بین دندانی و مخصوص ارتودنسی
  • مراجعه مرتب و سر وقت به دندانپزشکی برای چکاپ وضعیت دندان ها

اتمام درمان ارتودنسی و برداشتن براکت های ارتودنسی چگونه انجام میشود؟

بعد از اتمام مدت زمان درمان ارتودنسی و مرتب شدن کامل دندان ها، متخصص ارتودنسی اقدام به برداشتن براکت های ارتودنسی می‌نماید. معمولا برداشتن دستگاه ارتودنسی در یک جلسه انجام می‌شود. این جلسه بهترین جلسه ارتودنسی خواهد بود زیرا هم بیمار و هم پزشک به نتیجه دلخواه و به هدف خود رسیده اند و فرد با لبخندی جدید و رضایت کامل از نتیجه، درمان ارتودنسی خود را به اتمام رسانده است.

آیا شما هم نیاز به درمان ارتودنسی دارید؟

همانطور که بالاتر گفته شد، ناهنجاری های دندانی و فکی می‌تواند مشکلات بسیاری را در سلامتی و زیبایی و همچنین در اعتماد به نفس فرد ایجاد کند. عدم درمان مرتب کردن دندان ها با ارتودنسی و پشت گوش انداختن شروع درمان ارتودنسی ممکن است روند درمان های بعدی را پیچیده تر و پر هزینه تر کند.

با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی سبز، درمان ارتودنسی دندان را توسط بهترین متخصص ارتودنسی در شرق تهران بصورت کاملا تخصصی و با استفاده از تجهیزات پیشرفته انجام دهید.

آدرس:

تهران، اتوبان رسالت شرق (شهید سلیمانی)، خیابان آیت شمالی، نبش زمرد شرقی، کلینیک دندانپزشکی سبز

تلفن:

021-77808045

دندان



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up