• شناسه خبر : 72217
  • تاریخ انتشار : 07 اردیبهشت 1402 - 12:15

ایمنی کلیدواژه کاهش تصادفات محسوب می‌شود؛ مقوله‌ای که از چند جهت می‌توان آن را بررسی کرد. 

ایمنی؛ کلیدواژه کاهش تصادفات

تصادفات؛ موضوعی که بخش زیادی از هزینه‌های جانی و مالی این شهر را در خود فرومی‌برد. از فرسودگی برخی وسایل حمل‌ونقلی گرفته تا وضعیت معابر و خطای شهروندی همگی می‌توانند در وضعیت تصادفات دخیل باشند.

سال‌های زیادی است که حوزه ایمنی حمل‌ونقل در تمامی دنیا یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های اقتصادی یک کشور محسوب می‌شود و به‌دلیل اینکه بیشتر مبادلات اقتصادی کشور به وسیله حمل‌ونقل عمومی (جاده‌ای) صورت می‌گیرد بر افزایش امنیت و ثروت کشور تأثیر‌گذار است. حوزه حمل‌ونقل به 2 گروه مهم بار و مسافر تقسیم می‌شود که هر کدام از این دو به‌صورت مجزا دارای اهمیت ویژه هستند.

تجربه نشان داده که عامل اصلی حوادث و سوانح ترافیکی عوامل انسانی است و از این‌رو ضرورت دارد برای راه‌های کاهش خطرپذیری رانندگان اقدام کنیم چرا که این موضوع سبب می‌شود رانندگان با مهارت بیشتری رانندگی کنند و از سوی دیگر هم رانندگان و هم عابران از ایمنی ایجاد شده منتفع می‌شوند.

استاندارد بودن خیابان‌ها و محورهای بزرگراهی، روشنایی معابر، دسترسی‌های فرعی‌به‌اصلی، تجهیزات ترافیکی و رانندگی و… مواردی هستند که در ایمنی معابر نقش ایفا می‌کنند و وجود خلأ در هر یک از آنها سبب افزایش میزان تصادفات می‌شود.

البته در این میان برخی از معابر به لحاظ هندسی خطر‌ساز هستند که شناسایی و نواقص می تواند خطر پذیری آنها را تا حدی رفع کند. برای افزایش ایمنی معابر شهری نیازی به ساخت تونل و محورهای بزرگراهی ندارد.

چون همه این المان‌ها و زیرساخت‌ها کامل شده و باید به سمت و سوی استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها برویم.

مورد دیگر در افزایش ایمنی معابر توجه به تجهیزات ترافیکی است که به‌طور مداوم باید بازنگری و به روزرسانی شوند.

همچنین در این مورد نیاز به حمل‌ونقل هوشمند است تا مدیران و متولیان شهری بتوانند نگهداشت، توسعه و بهره‌برداری درست در راستای ارائه خدمات مطلوب به شهروندان را انجام دهند.

نکته دیگری که نباید مورد غفلت قرار گیرد، نصب تجهیزاتی چون گاردریل و حفاظ‌های ایمنی در برخی از نقاط حادثه‌خیز است که این کار کمک می‌کند اگر رانندگان بنا به هر دلیلی دچار خطای رانندگی شدند درصورت بروز حادثه کمتر آسیب ببینند.

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up