• شناسه خبر : 72873
  • تاریخ انتشار : 28 خرداد 1402 - 03:45

روحیه حفظ و نگهداری از گل و گیاه در خانه بین شهروندان خیلی بالا رفته است به طوری که پشت بام و حیاط بسیاری از واحدها نشان از رویش طبیعت در آپارتمانهای بتنی می دهد.

گلدان

نویسنده: حمیرا حیدریان

نگاهم به تراس کوچک خانه، درکوچه‌ای که آپارتمان‌ها مانند قوطی کبریت کنار هم ردیف شده است، دوخته می‌شود. گل‌های‌ شمعدانی با رنگ‌هایی که دل هر رهگذری را می‌برند. یک باغچه کوچک که چندین فانوس در آن نصب شده و خانه‌ای که برای پرندگان در نظر گرفته شده و فرفره‌ای که نسیم ملایم گاهی آن را به رقصیدن وادار می‌کند. دقت که می‌کنم چندین درختچه در گلدان‌های بزرگ از دور خودنمایی می‌کند. یوکا، فونیکس و مرداب و…

شهرنشینی و ازدحام جمعیت این روزها باعث شده است تا خانه‌هایی که حیاط آن با انواع درخت و درختچه و گل مزین می‌شد امروزه جای خود را به آپارتمان‌هایی بدهند که ساکنانش فرهنگ استفاده از گل و گیاه در خانه را برای نشاط و شادابی از دست رفته در شهر، مشق می‌کنند؛ فرهنگی که در کلانشهرها بیشتر نمایان شده است و حالا شهروندان هر کدام آموزشگران و دانش آموخته این فرهنگ هستند.

مریم عظیمی از جمله مشتریان ثابت گلخانه نزدیک خانه‌اش است. او خرید گل‌های آپارتمانی را در فضای شهری برای افزایش روحیه بسیار مؤثر می‌داند و می‌گوید: من هر نقطه از خانه‌ام را با چندین گلدان تزئین کرده‌ام و بخش زیادی از گلدان‌ها نیز در تراس خانه‌ام قرار دارند و ضمن اینکه حضورشان خانه‌ام را زیبا کرده‌اند، طراوت و شادابی به من و اعضای خانواده‌ام می‌دهند.

او به نحوه نگهداری از گل‌ها هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: خیلی از مردم را می‌بینم که برای خرید گل به گل‌فروشی می‌آیند و برای نگهداری آن سؤالات متعددی از گلفروش می‌کنند و حتی از گیاه پزشکی نیز خیلی بهره می‌گیرند تا بهتر آن را حفظ کنند. من حتی این آموزش را به فرزندانم هم داده‌ام و سعی کرده‌ام ضمن آشنایی با نوع گیاه و نحوه نگهداری، از فوایدی که دارند هم بگویم تا بیشتر بدانند و آنان هم علاقه زیادی به گیاهان پیدا کرده‌اند.

محمد یکی از فروشندگان گل در مؤسسه گل و گیاه است. او در خصوص فروش گل‌های آپارتمانی می‌گوید: مردم همیشه از گل و گیاه استقبال می‌کنند و کسی نیست که از گل خوشش نیاید اما چند سالی است که به‌دلیل نحوه زندگی آپارتمان‌نشینی و کمبود فضای سبز و نبود حیاط در خانه، مردم سعی می‌کنند از گلدان‌ها برای گرفتن انرژی و حس خوب در خانه‌هایشان استفاده کنند که هم برای آنان و هم برای من فروشنده خوب است.

او خرید گل و گیاه را بین شهروندان یک فرهنگ می‌داند و می‌افزاید: در سال‌های اخیر فرهنگ خرید و نگهداری گل در آپارتمان افزایش یافته و بیشترین فروش را ما در مناسبت‌ها خصوصاً ایام نوروز داریم. خیلی از مشتریان برای هدیه به جای خرید یک جعبه شیرینی ترجیح می‌دهند گل را جایگزین کنند که اتفاقاً بسیار هم خوب است.

مهدی شاه نقی تولیدکننده گیاهان آپارتمانی هم در خصوص وضعیت تولید گل‌های آپارتمانی می‌گوید: با شیوع بیماری کرونا وضعیت تولید گیاهان آپارتمانی دچار افت شد و بازار تولید تا حد زیادی دچار رکود و کاهش تولید شد، چرا که نگهداری گل نیاز به شرایط خاص دارد و در آن مقطع زمانی امکان پذیر نبود وشاهد خراب شدن گل‌ها بودیم، اما در حال حاضر بازار تولید گل و گیاه تا حدی رونق پیدا کرده است، اگرچه نوسانات ارزی روی آن تأثیرگذار است.

او به استقبال شهروندان از گیاهان آپارتمان اشاره کرده و می‌افزاید: در مقابل گل‌های شاخه‌ای که تنها بیشتر برای مراسم خریداری می‌شود، گیاهان و گلدان‌های آپارتمانی از سوی مردم استقبال خوبی دارد و با توجه به اینکه شهرها با حجم زیادی از خانه‌های آپارتمانی مواجه است، مردم سعی می‌کنند خلأ نبود فضای باز را با پوشش گیاهی و نگهداری گیاهان در فضای داخل خانه تلطیف کرده و از همان فضای محدود به روحیه خود و خانواده کمک کنند.

این تولیدکننده گیاهان آپارتمانی به فرهنگ استفاده از گلدان‌های آپارتمانی در بین مردم اشاره کرده و اظهار می‌کند: فرهنگ نگهداری از گل و گیاه در خانه بین شهروندان خیلی بالا رفته است به طوری که بسیاری از افراد نه تنها گل‌های آپارتمان را می‌خرند بلکه به نحوه نگهداری آن نیز توجه دارند و برای حفاظت از گیاهان هزینه می‌کنند و بعد از خرید با مراجعه به گیاه پزشکان و کلینیک درمان گیاه و یا همان گلخانه‌های فروش گل جهت نگهداری گل‌های خود اطلاعات کسب کرده و گاهی با خرید انواع محصولات مکمل گیاهان سعی در حفظ هرچه بهتر گلدان‌های خود دارند.

 بیشترین فروش و استقبال از گیاهان آپارتمانی

شاه نقی خرید انواع گیاهان آپارتمانی در بین مردم را متداول می‌داند و عنوان می‌کند: افرادی که حیاط و باغچه دارند که مناسب با فضای خانه خود خرید می‌کنند، اما افرادی که تعداد اکثریت را در شهر تشکیل می‌دهند از گلدان‌های آپارتمانی متنوعی خریداری می‌کنند اما باتوجه به اینکه قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا کرده است سعی می‌کنند گیاهانی را خریداری کنند که مقاومت بیشتری دارد و ما تولیدکنندگان نیز براساس همین موضوع بیشترین تولید و فروش را در گیاهان مقاوم آپارتمانی داریم. بر این اساس بیشترین فروش و استقبال مردم که می‌توان گفت بیش از 40 درصد است، ازانواع گیاه سانسوریا نیزه‌ای (لوله‌ای)، پاکوتاه، مهتابی، شمشیری، پتنس، فیشری و پس از آن زامیفولیا و بنجامین است. البته سانسوریا نسبت به دو نوع دیگر بسیار مقاوم‌تر است و نور و آب کمتری نیز نیاز دارد.

این تولیدکننده گیاه نگاه تجملاتی برخی مشتریان را هم مدنظر دارد و بیان می‌کند: برخی بدون اینکه اطلاعاتی از نحوه نگهداری گیاهان داشته باشند آن را خریداری می‌کنند و این موضوع در بین بسیاری از افراد که خانه‌های لوکس دارند بیشتر نمود دارد، چرا که به گیاهان به‌صورت شی‌ء نگاه می‌کنند که به دیگر وسایل خانه باید بیاید و طراحی خانه را زیباتر کند، در حالی که این گیاهان نیاز به مراقب خاص خود دارند.

شادی طباطبایی یکی از فروشندگانی است که با همکاری دیگر دوستان خود فروش گیاهان و محصولات جانبی گیاهان را به‌صورت اینترنتی در اختیار مشتریان خود قرار داده است و در کنارفروش انواع گیاهان آپارتمانی، مشتریان را از کلینیک گیاه پزشکی و داروخانه گیاه پزشکی نیز بهره‌مند می‌کند. او در خصوص فروش گیاهان آپارتمانی و میزان استقبال مردم از آن می‌گوید: این روزها خرید گل‌های آپارتمانی و نحوه نگهداری از آن به یک فرهنگ تبدیل شده است و با توجه به نوع زندگی آپارتمانی، وجود گل‌ها نه تنها در زیبایی ظاهر بلکه در تولید اکسیژن و افزایش شادابی و تقویت روحیه بسیار تأثیر‌گذار است که چندین سال است این اتفاق به‌ یک فرهنگ تبدیل شده است و از آنجایی که فضای خانه‌ها به محیط و چهارچوب آپارتمان‌ها بیشتر محدود می‌شود استقبال از این گیاهان هر روز افزایش می‌یابد.

بهتر نگهداشتن گیاهان در خانه

او به نحوه نگهداری گیاهان هم اشاره کرده و می‌افزاید: ما تنها فروشنده گیاهان آپارتمانی نیستیم بلکه تلاش کرده‌ایم با گسترش فرهنگ استفاده از گیاهان در کنار مشتریان قرار بگیریم و این کار را با تهیه بروشورهایی که از هر گیاه تهیه شده و‌ دارای یک کد است در اختیار مشتریان قرار می‌دهیم. به عبارتی هر مشتری با انتخاب و خرید یگ گلدان از یک بروشوری که آن را به سایت هدایت می‌کند بهره‌مند می‌شود تا در مورد گیاه خریداری شده خود و نحوه نگهداری آن اطلاعاتی دریافت کند. همچنین در کنار آن اگر مشتری در نحوه نگهداری گلدان خود دچار مشکل شود کارشناسان گیاه شناسی برای کمک با مشتری همراه خواهند شد. در کنار آن استفاده از گیاه پزشکی و داروخانه برای بهتر نگهداشتن گیاهان از جمله مواردی است که امروز بسیاری از مشتریان برای نگهداری گیاهان خود از آن استفاده می‌کنند.

این مدیر سایت فروش گل‌های آپارتمانی استفاده از گیاهان آپارتمانی غیربومی را باعث افزایش هزینه‌های نگهداری و رشد نامناسب این گیاهان دانسته و می‌گوید: این روزها شاهدیم که برخی تحت تأثیر تبلیغات در خانه‌های آپارتمانی از گیاهان خیلی بزرگ مانند بابا آدم استفاده کنند که هیچ سنخیتی با اقلیم هوا ندارد و برای نگهداری آن نیاز به هوای مرطوب است. کسی که این گیاه را می‌خرد باید از دستگاه بخور سرد استفاده کرده وبه صورت روزانه آن را دائم مرطوب نگه‌دارد، چرا که به هوای گرم حساس است، بسیاری از مشتریان با وجود هزینه زیادی که برای این نوع گیاهان می‌کنند اما زود آن را از دست می‌دهند.

گلدان



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up