• شناسه خبر : 73013
  • تاریخ انتشار : 12 تیر 1402 - 10:42

دستفروشی، پدیده‌ای است که این روزها به معضل پایتخت تبدیل شده و هر روز هم دامنه آن گسترده‌تر می‌شود.

مقابله با دستفروشی

این روزها معابر و شریان‌های اصلی شهردر قرق بساط‌گستران است و عبور و مرور عابران از پیاده‌روها به‌سختی و دشواری انجام می‌شود. در این میان برخی میادین و خیابانها به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و سبقه طولانی‌ای که در میزبانی از دستفروشان دارد به یک برند ملی در این حوزه تبدیل شده و هر روز به یمن حضور دستفروشان در معابر عمومی چهره شهر زشت‌تر و حقوق شهروندان تضییع می‌شود و همین آشفتگی شهر سبب نارضایتی مردم شده است و از این‌رو خواستار جمع‌آوری دستفروشان از معابر عمومی هستند.

اجرایی نشدن راهکارها به‌دست مافیا

ایجاد بازارهای موقت و دائمی و در برخی از موارد هم فصلی برای استقرار و فعالیت دستفروشان راهکاری است که همواره در مدیریت شهری مطرح و تا حدودی هم اجرایی شده، اما گویا این راهکار و گزینه به‌دلیل اراده عده‌ای خاص که از آنها با عنوان مافیا یاد می‌شود، تأثیر‌گذار و نتیجه‌بخش نبوده‌است؛ به همین دلیل است که همچنان شاهد گسترش دستفروشی در معابر شهر هستیم؛ مافیایی که نه‌تنها در تعیین هزینه جا بلکه در جانمایی و مشخص کردن لوکیشن هم قدرت و اعمال نفوذ دارند؛ کسانی که از حمایت و پشتیبانی برخی ماموران قانون برخوردارند و بدون دغدغه مقاصد خود را پیش می‌برند و در معابر عمومی جولان می‌دهند و برای وضعیت دستفروشان تصمیم می‌گیرند؛ بنابراین ساماندهی دستفروشان قطعا ضربه مهلکی بر پیکر مافیا خواهد بود؛ از این‌رو با عناوین مختلف ازجمله برخورد شهرداری با قشر ضعیف و نیازمند و… جوسازی می‌کنند تا این اتفاق رخ ندهد.

عزم جدی برای ساماندهی دستفروشان

ساماندهی دستفروشان بارها مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته و تا‌کنون طرح‌های متعددی هم با همکاری و مشارکت نیروی‌انتظامی اجرا شده است، اما این طرح‌ها مقطعی بوده‌اند و نتایج خوبی نداشته‌اند. دستفروشان در معابر عمومی چنان برای خود حق و حقوقی قائل هستند که عابران برای تردد در پیاده‌روها باید از آنها اجازه بگیرند.

برخورد قاطع با مافیای کودکان دستفروش

علاوه بر پیاده‌راه‌ها، چهارراه‌های پایتخت هم از بساط‌گستری و دستفروشی در امان نمانده‌اند و این بخش از شهر در حیطه فعالیت کودکان قرار گرفته‌اند. به‌عبارت دیگر مافیا این‌گونه برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ چراکه به این صورت احساسات شهروندان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و کودکان 6تا 12ساله از فروش گل، آدامس، فال و… در چهارراه‌ها می‌توانند درآمد بیشتری کسب کنند. همین موضوع مصداق سوءاستفاده از کودکان است که اتباع بیشترین سهم را در آن دارند. اینجاست که می‌توان از ضرب‌المثل یکدست صدا ندارد استفاده کرد؛ چراکه قطعا شهرداری برای رسیدگی به این پدیده نیازمند مشارکت دستگاه‌های نظارتی و انتظامی است و به‌گفته مهدی عباسی، شهرداری تهران باید با دستگاه‌های ذیربط یک‌بار برای همیشه این موضوع را حل‌وفصل کند و با زنجیره افراد سوداگر که منشأ و ریشه اصلی این معضل هستند، برخورد قاطع شود.

دستفروش



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up