• شناسه خبر : 74244
  • تاریخ انتشار : 21 آبان 1402 - 01:46

بیماری‌های قلبی و تنفسی تا آسیب دیدن کبد و کلیه‌ها نمونه هایی از دندان پوسیده است.

رادیولوژی دندان Dental radiology

رئیس هیئت مدیره جامعه دندان پزشکی ایران از وضعیت دندان ایرانی‌ها از لحاظ خرابی و رایج‌ترین اشتباهات مردم که باعث آسیب به دندان می‌شود، می‌گوید.

رئیس هیئت مدیره جامعه دندان پزشکی ایران با اشاره به این که مسلم است که میزان پوسیدگی‌های دندان در کشور ما زیاد است و باید این مسئله مورد توجه قرار بگیرد، می‌گوید: «به جز کشورهای اسکاندیناوی که به دلیل آموزش بسیار زیاد بهداشت و پیشگیری، باعث شدند که نرخ پوسیدگی دندان در آن‌ها بسیار کم باشد و بعضی کشورها هم به دلیل نوع رژیم غذایی و مراقبت‌هایی که برنامه‌ریزی شده، به این مهم دست یافتند اما عمده کشورهای دنیا در یک حد متوسطی از این لحاظ قرار دارند. مقداری از آن به تمرکز نداشتن دولت در حوزه پیشگیری در دهه‌های گذشته برمی گردد و در حال حاضر، دندان‌های پوسیده، پرشده و کشیده شده مردم معمولا زیاد است.»

از فست‌وفودها و شکر تا ناآگاهی مردم درباره دندان

از این استاد دانشگاه می‌پرسم که اگر بخواهید بر اساس تجربیات چند ده ساله‌تان به چند مورد از رایج‌ترین اشتباهات مردم که باعث آسیب رسیدن به دندان می‌شود، اشاره کنید، کدام مورد را خواهید گفت که این‌طور پاسخ می‌دهد: «در این حوزه می‌خواهم به چند اشتباه رایج بر اساس تجربیات و مشاهدات خودم اشاره کنم.

1- اولین و مهم‌ترین مسئله، بحث الگوی رژیم‌غذایی است. متاسفانه هر چقدر ما از زمان گذشته به زمان حال آمدیم، طرفدار غذاهای آماده و خصوصا در طی سال‌های اخیر، فست‌فودها و غذاهایی که سریع‌تر آماده می‌شوند، بیشتر شده است. این مواد غذایی، نقش بسیار پررنگی در پوسیدگی دندان دارند که معمولا از آن‌ها غفلت می‌شود.

2- مصرف شکر بر اساس آمار واردات آن، به شکل سرسام‌آوری زیاد شده که تبدیل به انواع و اقسام شیرینی‌جات و کلیه مواردی می‌شود که برای دندان آسیب‌زننده است.

3- بحث دیگر، بی توجهی مردم به بهداشت دهان و دندان است. ما شاهد هستیم که در بعضی از حوزه‌های پزشکی، بسیاری از مردم اطلاعات خوبی دارند اما در حوزه دندان پزشکی، این اطلاعات کم و محدود است.

4- مسئله دیگر این است که به دلیل عدم شناخت درمان‌های دندان، مراجعه دیرهنگام به دندانپزشکی به وفور اتفاق می‌افتد. خیلی از مردم تا زمانی که از درد دندان رنج نمی‌برند، به دندان پزشکی مراجعه نمی‌کنند. همین امر سبب می‌شود که پوسیدگی‌های دندان جزئی تبدیل به پوسیدگی‌های بزرگ و اساسی شود. دندان‌هایی هم که نیاز به ترمیم دارد، نیاز به درمان ریشه پیدا کنند. دندان‌هایی که با درمان ریشه قابل استفاده هستند، با بی‌توجهی تبدیل به دندان‌هایی می شوند که نیاز به کشیدن و پروتزهای متحرک خواهند داشت.

از بروز بیماری‌های قلبی و تنفسی تا آسیب دیدن کبد و کلیه‌ها

می‌گویند پوسیدگی دندان بزرگ ترین بیماری غیرواگیردار جهان است. دکتر تاجرنیا در این باره می‌گوید: «بیماری‌هایی که انسان درگیر آن‌ها می شود یا بیماری‌هایی هستند که از طریق ویروس‌ها و باکتری‌ها منتقل می شوند و اصطلاحا بیماری‌های واگیر هستند یا هم بیماری‌های غیرواگیر. در بین بیماری‌های غیرواگیر، خرابی دندان شایع‌ترین بیماری در جهان است چون تعداد افرادی که دندان بدون پوسیدگی دارند، در دنیا بسیار کم است. آن‌چه لازم است به آن اشاره شود، بی توجهی به پیشگیری و درمان دندان‌های خراب شده است که باعث خواهد شد علاوه بر از دست‌دادن دندان، جویدن غذا مختل شود. این مسئله باعث مشکلات گوارشی خواهد شد و مشکلات گوارشی هم طبیعتا برخی بیماری‌های دیگر را به دنبال خواهد داشت. پوسیدگی دندان ممکن است به عفونت دندان منجر شود. عفونت در دندان می‌تواند باعث تشکیل ترشحات عفونی و التهاب در محل پوسیدگی شود.

عفونت دندان و لثه می‌تواند باعث ورود باکتری‌ها به جریان خون شود و عفونت سیستماتیک را ایجاد کند. این مسئله باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند عفونت‌های قلبی و عفونت‌های مفصلی می‌شود و احتمال آسیب دیدن اعضای داخلی بدن مانند کلیه‌ها و کبد را هم افزایش می‌دهد. در برخی موارد، عفونت دندان می‌تواند مشکلات تنفسی را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین دندان‌های از دست رفته باعث می‌شود که تکلم به چالش تبدیل شود و زیبایی فرد را به مخاطره می‌اندازد. این اتفاق، باعث پایین‌آمدن اعتماد به نفس و اختلالات روانی خواهد شد. به نظر من مهم‌ترین مشکل مردم در حوزه دندان پزشکی، نگاه ساده‌انگارانه به کشیدن و از دست‌دادن یک دندان است. دندان عضوی از بدن است، آن هم عضوی بسیار کارآمد و مهم که نباید در بهداشت و حفظ آن غفلت کرد.»

دندان



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up