• شناسه خبر : 14949
  • تاریخ انتشار : 12 مهر 1398 - 09:17

شهردار اردبیل گفت: در سه سال اخیر موضوع بازیافت زباله از پروژه‌های اولویت دار شهرداری بوده و امروز یکی از این طرح‌ها که راه اندازی سامانه و اپلیکیشن تفکیک زباله از مبدا است، رونمایی شد.

حمید لطف اللهیان

به گزارش شهرخوان، شهردار اردبیل گفت: به صورت سالیانه ۳۵ میلیارد تومان هزینه برای دفن زباله‌های اردبیل اختصاص می‌یابد که لازم است برای مدیریت پسماند از تکنولوژی‌های نوین بهره گرفته شود.

رونمایی از اپلیکیشن تفکیک زباله «پاکزی»

حمید لطف اللهیان در مراسم رونمایی از اپلیکیشن تفکیک زباله «پاکزی» که در فرهنگسرای بانوان شهرداری اردبیل برگزار شد، تصریح کرد: به صورت سالیانه ۳۵ میلیارد تومان برای جمع آوری و دفن زباله‌های اردبیل هزینه می‌شود و چنانچه این مبلغ صرف توسعه و امور آبادانی شود، عمرانی بیشتر شهر را شاهد خواهیم شد.

به گفته وی در سه سال اخیر موضوع بازیافت زباله از پروژه‌های اولویت دار شهرداری بوده و امروز یکی از این طرح‌ها که راه اندازی سامانه و اپلیکیشن تفکیک زباله از مبدا است، رونمایی شد.

لطف اللهیان ضمن قدردانی از دست اندرکارانی که با تکنولوژی‌های نوین سعی در پاکیزه نگه داشتن شهر دارند، افزود: شاکله این کار توسط سرمایه گذار بخش خصوصی و جوانان انجام پذیرفته و شهرداری نیز در نقش پشتیبان از چنین طرح‌هایی عمل می‌کند.

شهردار اردبیل با تأکید بر وارد کردن فناوری‌های نوین و تکنولوژی‌های جدید به عرصه‌های مدیریت شهری، افزود: بایستی شهروندان را برای داشتن شهری پاک مبتنی بر پایه‌های انسان محور تشویق کرده و زمینه‌های تحقق آن را نیز فراهم کرد.

لطف اللهیان به تشریح رونمایی از سامانه جمع آوری و خرید پسماند در اردبیل اشاره کرد و افزود: با این سامانه فرصتی فراهم خواهد شد تا شهری پاک و سالم داشته باشیم.

شهردار اردبیل ادامه داد: همواره جمع آوری و دفن زباله با شرایط سنتی مدیریت شده و این امر بدون لحاظ شرایط استاندارد بوده اما از این پس صرفا به سمت دفن زباله نرفته و با تکنولوژی و ابزارهای مدرن ساماندهی‌های مورد نیاز انجام خواهد شد.

بازیافت و زباله‌ها به عنوان طلای کثیف

وی گفت: اگرچه در کشورهای پیشرفته موضوع بازیافت و زباله‌ها به عنوان طلای کثیف مطرح است اما در اردبیل زباله‌ها بصورت تفکیک نشده در اختیار نیروهای شهرداری قرار می‌گیرد که تفکیک آن نیز سخت است.

اولین اقدام برای مدیریت پسماند

شهردار اردبیل با بیان اینکه اولین اقدام برای مدیریت پسماند بایستی تفکیک از مبدا باشد، افزود: امروز جوانان فعال در حوزه‌های دانش بنیان با رونمایی از اپلیکیشن به شکل هوشمند زمینه را برای تفکیک زباله‌ها فراهم کرده و کافی است با نصب آن در گوشیهای هوشمند جمع آوری زباله را اطلاع دهند تا خودروهای تعبیه شده در درب منزل شهروندان حضور پیدا کرده و زباله‌ها را تحویل «پاکزی» دهند.

لطف اللهیان ادامه داد: این اقدام هوشمند در دو بخش بسیار مفید است، اول اینکه پایه‌های قرار گرفتن در شهری هوشمند را فراهم می‌کند و سپس با توجه به اینکه توسعه پایدار بدون توجه به محیط زیست امکان پذیر نیست در صیانت از این میراث ارزشمند نیز کمک خواهد کرد.

رئیس شورای شهر اردبیل نیز در این برنامه عنوان کرد: به تدریج با صنعتی شدن جامعه در سراسر جهان انسان‌ها نسبت به صیانت از محیط زیست کم توجه شده و آلودگی‌های مخربی را در سطوح مختلف ایجاد کردند.

پوستی با بیان اینکه تفکیک زباله از مبدا در دو بخش اجتماعی و فرهنگی قابل بحث است، افزود: با رونمایی از این اپلیکیشن و خرید زباله از شهروندان حتی با مبلغ ناچیز انگیزه‌ای در راستای فرهنگسازی ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: با مشارکت شورای شهر و شهرداری اردبیل در خصوص فرهنگسازی تفکیک زباله از مبدا در سطوح مختلف برنامه‌های جامعی پیش بینی شده که به فراخور زمانی اجرایی می‌شود.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up