• شناسه خبر : 48201
  • تاریخ انتشار : 29 بهمن 1399 - 09:14

رئیس قشر بسیج رسانه استان اردبیل گفت: گسستگی میان رسانه‌ها و مردم بیش از هر زمان دیگر مشهود است.

شهرخوان

 

شهرام محمدی در آیین اختتامیه جشنواره رسانه ‌ای ابوذر اظهار داشت: با ورود به گام دوم انقلاب، تقویت جریان نقد منصفانه از سوی رسانه ‌ها ضرورتی ست که زمینه اصلاح امور در جامعه را فراهم می ‌کند.

وی افزود: درست زمانی که جبهه رسانه‌ ای غرب با تمام قوا علیه آرمانهای جمهوری اسلامی موضع‌ گرفته، تحقق اصلی ‌ترین هدف بیانیه گام دوم انقلاب یعنی «ایجاد تمدن نوین اسلامی» نیازمند توجه ویژه به پیوست رسانه ‌ای آن و همچنین بررسی نقش رسانه در تحقق این بیانیه است.

رئیس قشر بسیج رسانه استان اردبیل بیان کرد: می ‌توان گفت تحقق اهداف مدنظر رهبری معظم انقلاب در محورهای هفتگانه مورد اشاره در بیانیه، بدون استفاده هوشمندانه از ابزارهای رسانه ‌ای و فضای مجازی غیرممکن بوده و بروز فساد، تبعیض و فقر، دچار خطاها و غفلت‌ ها شدن، استفاده نکردن از ظرفیت ‌ها در حوزه ‌های مختلف به نوعی ناشی از غفلت رسانه ‌ها در انجام رسالت خود و وادار نکردن مسئولان به پاسخگویی است. رسانه، نقش اول را در تبیین و گفتمان سازی و همچنین مشارکت مردم برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب دارد.

محمدی تصریح کرد: فضای رسانه ‌ای کشور امروز با اقیانوسی که شبکه‌ های اجتماعی پیش روی آن گشوده است، بیش از هر زمان دیگری نیازمند آرامش، اخلاق ‌مداری و خلاقیت و حرفه ‌ای ‌گری است لذا شرایط کنونی ، بار مسئولیت اجتماعی خبرنگاران را در قبال مخاطبین سنگین ‌تر از آنچه هست می ‌کند و بی ‌گمان راه پرفراز و نشیبی که رسانه ‌ها در یک سال گذشته طی کرده ‌اند در سال آینده با حساسیت بیشتری ادامه خواهد یافت.

وی افزود: ضمن تقدیر از اقدام شایسته سپاه حضرت عباس علیه السلام استان در بسترسازی و تداوم این رویداد و تقدیر از همکاران رسانه ای در تولید گسترده آثار مرتبط، پرونده ششمین جشنواره رسانه ای ابوذر استان اردبیل در شرایطی بسته می شود که با توجه به شرایط خاص ناشی از شیوع شیوع ویروس کرونا در جامعه، آثار و تولیدات رسانه ای توجه خاصی به این مساله در قالب های مختلف داشته است.

رئیس قشر بسیج رسانه استان اردبیل بیان کرد: هیات داوران جشنواره ششم ابوذر استان اردبیل پس از بررسی ۱۶۵۶ اثر رسیده در ۹ بخش و ۱۰محور، بر این باورند که میانگین سطح کیفی آثار در برخی بخش ها قابل توجه بوده و بیانگر بضاعت خوب رسانه ها در استان است.

محمدی تصریح کرد: روزنامه نگاران استان برای ایفای نقش موثرتر همواره باید برای ارتقای مهارت ‌های حرفه ‌ای، بهره ‌گیری از آموزش ‌های کاربردی و فعال سازی ظرفیت‌ ها در حوزه‌ های انقلاب اسلامی، جهش تولید و اقتصاد مقاومتی و تقویت حساسیت‌ های اجتماعی در قبال مشکلات و مسائل زندگی روزمره باشند.

وی افزود: باید اذعان داشت که هنوز رسانه‌ های استان تشنه مطالب حرفه ‌ای با ساختار علمی بوده و در مجموع جای خالی اخبار حرفه ‌ای، تیتر های تخصصی، مصاحبه ‌ها و یادداشت های کارآمد و گفتگو ها و گزارش های موشکافانه به شدت احساس می ‌شود.

نماینده هیئت داوران جشنواره ابوذر استان اردبیل ضمن انتقاد از کمبود آموزش و جالی خالی اصول حرفه ای رسانه در استان، گفت: هیات داوارن پیشنهاد می ‌کند با توجه به تکنیک ‌های نوظهور در رسانه، از قبیل اینفو گرافیک و یا موشن‌ گرافیک تنوع انتقال پیام افزایش یابد همچنین توجه به اصول روزنامه ‌نگاری جدید که امروزه، همه ابعاد اطلاع‌ رسانی را تحت تاثیر قرارداده، می ‌تواند رویکرد ما را به روزنامه ‌نگاری سنتی تغییر دهد و کمک کند تا مسیر آینده را اصلاح کنیم.

محمدی تصریح کرد: بر این باوریم که امروز، گسستگی میان رسانه ‌ها و مردم بیش از هر زمان دیگر است، و «شهروند‌ خبرنگار» دیروز، امروز تبدیل به «شهروند ‌رسانه» شده است، آنها خوب یا بد، حرفه ‌ای یا مبتدی، صادقانه یا در هیجان در حال ساز و کاری هستند که می‌ تواند تمامی ساختارهای سنتی گفت‌ و گو و تعامل را در کمترین زمان ممکن در خطر قرار دهد و مهم ‌تر اینکه گفتمان جامعه را دستخوش نارسایی ‌های غیر قابل بازگشت کند.

وی گفت: در این شرایط اهالی فن از روزنامه ‌نگاران پیشکسوت گرفته تا خبرنگاران جوان متعهد با بهره ‌گیری از تکنیک ‌ها و اصول حرفه ‌ای و اخلاق روزنامه ‌نگاری می ‌توانند سهم خود را در فضای رسانه ‌ای استان افزایش دهند و با ارتقاء خود، سهم رسانه‌ های رسمی را در سبد خانوار محفوظ دارند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up