• شناسه خبر : 49245
  • تاریخ انتشار : 13 بهمن 1402 - 04:03

کارشناسان علوم رفتاری درختکاری را در سطوح مختلف خانوادگی و اجتماعی مورد بررسی قرار داده اند و درخت و درختکاری را نمادی از تولد و رویش دوباره خوبی ها معرفی کرده اند.

تاثیر فضای سبز با روح و روان انسان

گروه مطالعات شهری: دکتر رضا احمدی روانشناس و مدرس دانشگاه با بیان این مطلب که درختکاری از دید روانشناسی موضوع قابل توجهی است و خداوند روحیات انسان ها را بر اساس رنگ های موجود در طبیعت ساخته و روحیات افراد با توجه به این رنگ ها تغییر و تحول عظیمی پیدا می کند می افزاید: با توجه به این که جوامع رو به توسعه هستند روانشناسی رنگ ها نیز از این گذر مورد تغییر و تحول قرار می گیرند. انسان کنونی با توجه به نیازهای هیجانی به تغییرات تازه ای در رنگ ها دست زده است به طوری که رنگ های اشیا، لباس و مصنوعات بشری مورد توجه بوده و کاملا با روحیات افراد در زندگی نوین مرتبط است. درحالی که بخشی از مشکلات و اختلالات مربوط به این رنگ ها است. عمده ترین اختلالاتی که می توان به آن اشاره کرد استرس(فشار روانی)، اضطراب (ترس مبهم)، استرین(فشار اجتماعی) و… است که تحت تاثیر رنگ های نابهنجار روانی پیش می آید.

این روانشناس و مدرس دانشگاه در ادامه می گوید: در حقیقت بشر با ساخت رنگ های جدید هیجانات منفی بی مورد را افزایش داده است. از این رو با تشدید هیجانات یا تولید آن ها تمایل به انتخاب این گونه رنگ های مضر بیشتر شده است. حال با توجه به اهمیت طبیعت سیکل باطل مذکور را می توان شکست و به اصل خود بازگشت حتی در نظریه های دانشمندان قدیمی می توان شکوفایی طبیعی و ساختار شخصیت سالم را تحت تاثیر طبیعت جست و جو کرد. نکته مهم اینجاست که با توجه به نیاز پناه بردن به طبیعت با درختکاری و ایجاد فضای رنگ طبیعی در حیاط و محوطه ها آرامش از دست رفته افراد به آن ها باز خواهد گشت، زیرا طبیعت انسان با احساس آرامش در طبیعت خدادادی و دیدن رنگ های طبیعی مرتبط است.

همکاری مسئولان، سازمان ها و جامعه و مشارکت خانواده ها در روز درختکاری به از بین بردن شکاف بین این نهاد ها کمک می کند. درختکاری به منزله یک بذر است و این بذر اعتماد، همدلی، همبستگی و پیوندهای اجتماعی را در جامعه افزایش می دهد.

دکتر احمدی روانشناس می گوید: درختان پناهگاه کاهش استرس و تحریک روحیه لطیف انسان ها در مواقع ناکامی و مشکلات زندگی به شمار می روند. با توجه به علم جدید ادراک اولیه سلولی تمام گیاهان و درختان مانند انسان ها احساسات شادی و غم را درک می کند و واکنش های زیستی نشان می دهند که کاملا ملموس است. هر فردی با دیدن درختان و سرسبز شدن شان دچار نوزایی ذهنی شده و به این فکر می افتد که رخت جدید روانی به تن کند. به این ترتیب پایان تمام غم ها و ناراحتی ها با دیدن شکوفه ها و جوانه ها تضمین می شود.

فضای سبز - گل کاری



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up