• شناسه خبر : 69912
  • تاریخ انتشار : 10 دی 1401 - 09:06

نویسنده: محمد سرابی

مبارزه با فساد در شهرداری های دنیا

 

رسیدگی به تخلفات قانونی و فساد در شهرداری‌ها بسته به قوانین داخلی و محل هر کشور به نتایج گوناگونی می‌انجامد. بخش عمده این پرونده‌ مستقیما مربوط به مسائل مالی است.

مدیریت شهری لس‌آنجلس امسال درگیر انواع پرونده‌های قضایی، از سوء‌استفاده مالی تا اتهام نژادپرستی است. انتشار یک فایل صوتی از اظهارات اعضای شورا علیه سیاهپوستان، باعث شد سیاستمداران حزب حاکم کشور از آنها بخواهد که استعفا دهند. یکی از اعضای سابق شورا به زندان محکوم شده و 2 نفر در انتظار محاکمه هستند. فهرستی از مسئولان مانند رئیس اداره آب و برق شهر متهم به دریافت رشوه هستند. «اریک گارسیتی» که برای 9سال شهردار لس‌آنجلس بود و در انتخابات سال2017 هم 81درصد آرا را به‌دست آورد، از چند سال قبل نقشه‌ای برای انتصاب به‌عنوان سفیر آمریکا در هند داشت اما این تصمیم معلق شده است.

در انتخابات امسال نیز خانم «کارن‌باس» سیاهپوست، تنها با اندکی اختلاف و در دور دوم شهردار شد. تنش‌های نژادی بیشتر از فساد مالی حزب دمکرات را مشغول کرده است زیرا رنگین‌پوستان چندین‌بار در محل شورای شهر تجمع‌ کرده‌اند و خواستار استعفای اعضا شده‌اند. در سوی دیگر اقیانوس آرام «هیلونگ جیانگ» شهردار سابق شهر 800هزار نفری «هیگانگ» چین به جرم دریافت رشوه محکوم به 10سال زندان، پرداخت جریمه و البته اعدام شده است. این حکم اولیه است و به او 2 سال مهلت داده می‌شود که اگر برای پیدا کردن اختلاسگران دیگر با مسئولان همکاری کرد و در زندان رفتار خوبی داشت؛ مجازات اعدام به حبس ابد تغییر کند. او که عضو حزب کمونیست است فقط 3سال شهردار بود اما در این مدت و شاید قبل از آن، ثروت بسیار زیادی جمع‌آوری کرد. هنگامی که بازرسان درباره منبع 27میلیون یوان (نزدیک 170میلیارد تومان) دارایی او سؤال کردند، هیلونگ جیانگ هیچ پاسخی نداشت اما مسلم است که این همه پول را از مسیر قانونی به‌دست نیاورده است.

در انگلیس «محمد لوتفور رحمان» بنگلادشی‌تبار، از مسیر انتخابات بازگشته و مجددا در حال دستیابی به سمت شهرداری است. شهردار منطقه تاورهلمز در شرق لندن 7سال پیش و بعد از اینکه بعد از اتهامات کوچک و بزرگ مجبور به استعفا شده بود هیچ‌کدام از اتهام‌های کاری و مالی که به او زده بودند، ثابت نشد و در نتیجه مورد پیگرد هم قرار نگرفت. این اتهامات شامل مواردی مانند کرایه کردن یک خودرو گرانقیمت یا کمک مالی تایید نشده به برخی اشخاص بود. صادق خان شهردار لندن پاکستانی تبار است و اخیرا سمت نخست وزیری انگلیس هم به یک هندی تبار رسید. همین اتفاقات احتمال بازگشت لوتفور به شهرداری را بیشتر می‌کند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up