• شناسه خبر : 72403
  • تاریخ انتشار : 24 اردیبهشت 1402 - 03:01

بسیار مهم است که کودکان در محیطی به بازی کردن مشغول شوند که کاملا ایمن و بهداشتی باشد تا آسیبی به آن ها وارد نشود.

 امروزه بسیاری از خانواده ها در ساعاتی که مشغول به کار هستند و قادر نیستند از فرزندان خود به خوبی مراقبت کنند، کودکان خود را در مهد کودک قرار می دهند. اما موضوعی که بسیار حائز اهمیت است، ایمنی و بهداشت و در مهد کودک می باشد. بسیار مهم است که کودکان در محیطی به بازی کردن مشغول شوند که کاملا ایمن و بهداشتی باشد تا آسیبی به آن ها وارد نشود. در این مطلب قصد داریم نکاتی را در رابطه ایمنی و بهداشت در مهد کودک بیان کرده و به برسی این موضوع بپردازیم.

به طور کلی در اغلب اوقات نظارت بزرگسالان و افراد مسئول در مهدکودک می تواند موجب ایمنی و بهداشت کودکان در مهدکودک شود. اما گاهی اوقات نیاز است که کودکان خود نیز مواردی را رعایت کنند تا مشکلی برای آن ها پیش نیاید.

نکاتی در مورد ایمنی و بهداشت در مهدکودک

1 . مناسب بودن سطح زمین

سطح زمینی که کودکان بر روی آن به بازی کردن مشغول می شوند از مهم ترین موارد ایمنی مهد کودک ها می باشد که باید به آن توجه شود. در مهد کودک سطح زمین به هیچ عنوان نباید از جنس سیمان، سنگ فرش و غیره باشد چرا که این سطوح ایمن نمی باشند و امکان آسیب دیدن کودکان بر روی آن وجود دارد.
از این رو در مهدکودک ها از کفپوش مهد کودک به عنوان پوششی برای سطح زمین استفاده می کنند. این کفپوش های مخصوص بازی کودکان می باشند و کاملا ایمن، بهداشتی و ضد حساسیت می باشند.

6 اصل ایمنی و بهداشت در مهدکودک

2. طراحی ایمن تجهیزات

تجهیزات و وسایلی که در مهدکودک وجود دارند برای گروه های سنی متفاوتی می باشد که هر گروه باید از وسایلی که برای آن گروه طراحی شده است استفاده کند.
اینگونه که بهتر است بچه های کوچک از وسایلی که برای بچه های بزرگ تر طراحی شده است استفاده نکنند تا خطری آن ها را تهدید نکند و آسیب نبینند. علاوه بر آن تمامی وسایل و تجهیزات مهدکودک باید طوری طراحی شوند که کاملا ایمن باشند و آسیبی به کودکان وارد نشود. برای مثال در وسایلی که دارای مقداری ارتفاع می باشند باید از نرده و حفاظ استفاده شود.

3. تمیز کردن و مراقبت از وسایل

وسایل و تجهیزاتی که در مهد کودک قرار دارند مانند هر وسیله دیگری به طور طبیعی به مرور زمان دچار کثیفی و خرابی می شوند. از این رو نگهداری و تمیز کردن وسایل، از جمله نکات ایمنی و بهداشت در مهدکودک می باشد. وسایل و تجهیزات مهدکودک تحت هیچ شرایطی نباید شکستگی یا ترک داشته باشند؛ زیرا استفاده از وسایل خراب می تواند موجب آسیب جدی به کودکان شود.
علاوه بر آن، وسایل مهدکودک باید به طور منظم و دوره ای تمیز شده و آلودگی ها و کثیفی هایی که بر رو آن ها ایجاد می شوند از بین بروند. تمیز بودن وسایل یکی موارد مهم بهداشتی است که باعث حفظ سلامت کودکان می شود.

4. دور نگهداشتن وسایل خطرناک از کودکان

در مهدکودک ممکن وسایل یا اشیاء خطرناک یا تیزی وجود داشته باشد که باید از دسترس کودکان دور نگه داشته شود. زیرا کودکان ممکن است به دلیل کنجکاوی به سراغ این اشیاء رفته و به خود آسیب برسانند. از این رو توصیه می شود در محیط مهدکودک تمامی وسایل و اشیایی که ممکن است باعث آسیب رسیدن به کودکان شوند را از دسترس آن ها دور نگهدارید.

5 . آموزش دادن به کودکان

علاوه بر موارد بالا، مورد دیگری که در ایمنی و بهداشت در مهدکودک نقش دارد، اگاه کردن کودکان از طریقه استفاده از وسایل و تجهیزات مهدکودک می باشد. بهتر است که کودکان خود نیز بدانند که وسایل چگونه به درستی استفاده کنند تا صدمه ای به آن ها نرسد و سلامتشان حفظ شود.
به عنوان مثال کودکان باید بدانند که در هوای بارانی از وسایلی مانند سرسره که خیس شده اند و احتمال لغزیدن آن ها وجود دارد استفاده نکنند.

6 . رعایت بهداشت شخصی توسط کودکان

لازم است که کودکان به بهداشت شخصی خود توجه داشته باشند و برخی نکات را رعایت کنند. به عنوان مثال کودکان باید بدانند که در صورت کثیف شدن دستان خود، آن ها را به خوبی بشویند تا دچار مریضی نشوند. و یا در هنگام سرفه کردن جلوی دهان خود را با یک دستمال بپوشانند. مواردی از این قبیل باعث می شوند کودکان کمتر در معرض بیماری قرار بگیرند.

رعایت اصول ایمنی و بهداشت ، ضامن حفظ سلامت کودکان است .



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up