• شناسه خبر : 76282
  • تاریخ انتشار : 10 مهر 1403 - 01:42

اول اکتبر روز جهانی سالمندان است؛ مناسبتی که توجه ما را به ضرورت‌های تعریف و ساخت جوامعی برای همه سنین، علایق بین نسلی و بهبود کیفیت سلامت جسمی و روانی سالمندان جلب می‌کند.

به سالمندان احترام می‌گذاریم، دوست‌شان داریم و از ضرورت توجه به آن‌ها می‌گوییم اما این حرف‌ها بیشتر اوقات تبدیل به عمل نمی‌شود. به‌طور مثال عادت کرده‌ایم صبح زود پارک‌ها را در قُرق سالمندان ببینیم، سالمندانی سرحال که صبح ورزش می‌کنند اما شب‌ها حتی اگر همه چراغ‌های پارک روشن باشد پیاده‌روی چندان برای‌شان راحت نیست؛ چون نیمکت خالی پیدا نمی‌کنند و نورکافی هم برای‌شان نیست. سالمندانی که برای خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا گشت وگذار درمراکز خرید بزرگ جایی برای نشستن و نفس تازه کردن ندارند. سالمندانی که سینماهای ما با پله‌های زیادشان برای آن‌ها طراحی نشده، عزیزانی که کتاب و مجله با فونت مناسب برای‌شان چاپ نمی‌شود؛ مخاطب هدف محصولات فرهنگی و نمایش خانگی نیستند؛ همه سنین شبکه اختصاصی دارند و آن‌ها نه. هیاهوی ورزشگاه‌ها مناسب‌شان نیست.

مکانی ایمن برای فعالیت‌های ورزشی مثل دوچرخه‌سواری ندارند و… در این بین با این‌همه کاستی، هیچ‌کس به اندازه خودشان حواس‌شان به این نیازها نخواهد بود. روز جهانی سالمندان به همه ما، از سالمندان گرفته تا خانواده‌ها و مسئولان ما یادآوری می‌کند که اجزای یک جامعه پویا در مسائلی مثل مبلمان شهری، علایق و تفریحات بین نسلی و… باید برای همه سنین طراحی شود. باید بهبود سلامت، اهتمام به تغذیه، دسترسی به مراکز بهداشتی ودرمانی و توجه به چالش‌های روحی وجسمی وحتی فرصت‌های دوره سالمندی مورد توجه همه باشد تا خواسته و ناخواسته قشر ونسلی از یک جامعه حذف نشود؛ چرا که هر نسلی، نقشی و وظیفه‌ای در این جامعه دارد تا سبک‌زندگی آدم‌ها به عنوان عناصر این جامعه متوازن پیش برود. دراین پرونده به مناسبت روز جهانی سالمندان از راهکارهای افزایش رضایت از زندگی در سالمندی، اهمیت و فواید سر زدن نوه‌ها به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و توصیه‌های کاربردی به خانواده‌ها، اطرافیان و همسایگان سالمندان گفتیم.

مادر پیر

سالمند سالمند بازنشسته سالمند بازنشسته سالمند بازنشسته مادر سالمند سالمند



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up