• شناسه خبر : 73303
  • تاریخ انتشار : 07 مرداد 1402 - 04:17

به وسیله قطعات نوار نقاله می‌توان انواع مواد و قطعات را جابجا کرد.

R13K 463

سنگ‌های معدنی استخراج شده از دل زمین، طی فرآیند خاصی به اندازه کوچکتری رسیده و ناخالصی‌های موجود در آن‌ها جدا می‌شود. برای این امر از سنگ شکن‌ها استفاده می‌شود اما در کنار آن‌ها باید تجهیزات دیگری نصب شود تا جابجایی سنگ‌ها راحت‌تر شده و بسته به اندازه در دسته بندی‌های مختلفی تفکیک شوند. یکی از کاربرترین این تجهیزات، قطعات نوار نقاله است که به وسیله آن می‌توان انواع مواد و قطعات را جابجا کرد. استفاده از نوار نقاله باعث صرفه جویی در زمان تولید شده و سرعت را بالاتر می‌برد.

به طور مثال یک کارخانه خودروسازی را تصور کنید که در آن برای جابجایی قطعات از نیروی انسانی استفاده شود. در این شرایط امکان آسیب دیدن نیروی انسانی و قطعات وجود دارد که این موضوع علاوه بر تهدید جان کارکنان، باعث آسیب‌های مالی زیادی می‌شود. موضوع دیگری که ثابت می‌کند نوار نقاله برای هر کارخانه‌ای ضروری است، امکان محاسبه دقیق قطعات تولید شده است. از آنجایی که نوار نقاله بر روی سرعت خاصی تولید شده و ظرفیت مشخصی دارد، در پایان هر روز می‌توان مشخص کرد چه تعداد محصول توسط نوار نقاله جابجا شده است. در نتیجه آمار ماهانه کارخانه با دقت بیشتری انجام می‌شود.

R13K 464

قطعات نوار نقاله

زمانی که به نوار نقاله نگاه کنید، اولین چیزی که توجه شما را جلب خواهد کرد تسمه آن است. محصولات بر روی تسمه گذاشته شده و جابجا می‌شوند اما برای جابجایی آن‌ها نیاز به کار قطعات دیگری است تا نیروی موتور به تسمه برسد. در این قسمت به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

موتور نوار نقاله: هر نوار نقاله برای به حرکت درآمدن به موتور نیاز دارد. موتور وظیفه تامین نیروی لازم برای قطعات دیگر را بر عهده داشته و عضو کلیدی آن محسوب می‌شود.

غلتک: در نوار نقاله دو غلتک نصب شده است، یکی از آن‌ها در ابتدای نوار نقاله و دیگری در انتهای آن. این غلتک‌ها باعث چرخش بهتر نقاله شده و موجب حرکت دادن آن می‌شود. غلتک‌ها هر چند وقت یکبار نیاز به تعویض پیدا می‌کنند زیرا به دلیل برخورد دائم با تسمه دچار سایش خواهند شد.

رولیک: برای اینکه اصطحکاک کاهش از حرکت نوار نقاله را کاهش دهند، قطعه‌ای به نام پایه رولیک بر روی دستگاه نصب می‌شود که به تسمه کمک خواهد کرد وزن حاصل از مواد را تحمل کند.

لاستیک نوار نقاله: لاستیک نوار نقاله در چندین مدل مختلف تولید می‌شود تا هر خط تولید بسته به نیاز خود بتواند بهترین مدل را خریداری کند. به طور مثال برخی از لاستیک‌ها مناسب انتقال مواد غذایی بوده و برخی از آن‌ها برای داروها طراحی شده‌اند. در واقع تفاوت این لاستیک ‌ها در متریال مورد استفاده در ساخت آن‌ها است.

گیربکس: زمانی که موتور توان مورد نیاز برای به حرکت در آمدن قطعات را تولید می‌کند، گیربکس وظیفه رساندن این توان به سایر قطعات را بر عهده می‌گیرد.

سیستم تمیزکاری: ممکن است بر روی برخی از مدل‌های نوار نقاله برس‌های کوچکی قرار گیرد که وظیفه تمیز کردن سطح تسمه را عهده دارند. پاک کردن سریع مواد اضافه باعث افزایش طول عمر دستگاه می‌شود.

R13K 465

کاربرد نوار نقاله

کمتر صنعت یا کارخانه‌ای است که به نوار نقاله نیاز نداشته باشد. این دستگاه را می‌توان در فروشگاه‌های مواد غذایی هم پیدا کرد و بدون آن‌ها جابجایی مواد بسیار بخت خواهد بود.

کاربرد نوار نقاله عبارت است از:

با کمک نوار نقاله می‌توان مواد فله را از یک نقطه به بخش دیگری جابجا کرد. جابجایی مواد ریز یا دانه‌ای کار سختی بوده و انجام آن به وسیله نیروی انسانی انرژی و زمان زیادی می‌گیرد، به همین دلیل در کارخانه‌های تولید شن و ماسه یا سیمان نوار نقاله نصب می‌شود تا مواد را جابجا کند.

بارگیری کشتی و کامیون: برای جابجایی وسایل داخل کشتی به خارج از آن، می‌توان از نوار نقاله استفاده کرد. علاوه بر آن کامیون‌ها هم بارهای سنگین را با کمک نوار نقاله جابجا می‌کنند.

فرودگاه: در فرودگاه‌ها برای جابجایی بسته‌های مختلف و چمدان‌ها از نوار نقاله استفاده می‌شود.

فروشگاه مواد غذایی: در فروشگاه‌های مواد غذایی مانند هایپرمارکت‌های بزرگ، زمانی که بخواهید هزینه اقلام خریداری شده را پرداخت کنید، باید محصولات را بر روی نوار نقاله بچینید تا به دست صندوقدار برسد.

نوار نقاله مخصوص معادن: برای جابجایی مواد معدنی که از زمین استخراج می‌شوند و جابجایی آن‌ها در کارخانه‌های فرآوری، نوار نقاله کاربرد دارد. به طور مثال می‌توان مواد تولیدی توسط سنگ شکن فکی را با کمک نوار نقاله به سنگ شکن ثانویه منتقل کرد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up