• شناسه خبر : 73680
  • تاریخ انتشار : 13 شهریور 1402 - 01:26

شما می‌توانید زندگی نوه‌هایتان را تحت‌تاثیر قرار دهید و کاری ‌کنید تا بیشتر به شما سر بزنند و ارتباط‌تان قوی‌تر شود.

اگر پدربزرگ و مادربزرگ شدید...
مامانی،بابایی، عزیز، پدرجون، آقاجون یا مامان‌بزرگ و بابابزرگ یا هر چیزی که نوه‌ها، صدایتان می‌کنند؛ شما می‌توانید زندگی نوه‌هایتان را تحت‌تاثیر قرار دهید و کاری ‌کنید تا بیشتر به شما سر بزنند و ارتباط‌تان قوی‌تر شود. راه‌هایی وجود دارد، اما آن‌ها چیست؟

1.به اشتراک‌ گذاشتن تجربه

اگر می‌خواهید سر صحبت را با نوه‌تان بازکنید باید بدانید شنیدن داستان‌هایی که از نظر سنی به سن او نزدیک است، برایش بیشتر اهمیت پیدامی‌کند. اگر کودک است تجربه شما درباره شیطنت‌های مدرسه یا چگونگی تلاش شما برای استقلال در دوران کودکی جالب است. البته آن‌چه به نوه‌های خود می‌گویید خیلی مهم است و حتما قبل از گفتن، همه جنبه‌ها را بسنجید.

2.بی‌طرفی

از آن‌جا که پدربزرگ و مادربزرگ‌ها، والدین نیستند، می‌توانند با لحن خنثی‌تری با نوه‌ها صحبت‌ کنند و به آن‌ها چیزی بگویند. یعنی اگر از نوه‌هایتان درباره مدرسه سوال کنید احتمال بیشتری دارد که اخبار را با شما در میان بگذارند تا با پدر و مادرشان. از آن‌ها درباره مشکلات‌شان بپرسید و حتی اگر برای شما خنده‌دار به نظر می‌رسد با درک و بدون لبخند به همه چیز گوش ‌کنید.

3. تجربه نسل‌ها

بچه‌ها وقتی احساس‌می‌کنند پیوندهای خانوادگی دارند، احساس امنیت می‌کنند. این احساس را با داستان‌هایی درباره این که «در زمان شما چگونه بود» تقویت‌ کنید. برای مثال به نوه‌هایتان از اتفاقی که قبل از تولدشان افتاده ‌است، بگویید. داستان‌های خانوادگی به خصوص مواردی را که بیشتر جنبه سرگرمی دارد و مربوط به والدین است،انتخاب‌کنید و سراغ شکست‌ها و اتفاقات تلخ نروید.

4. حالت فیزیکی

وقتی بیمار می‌شوید و دارو مصرف‌ می‌کنید، به نوه‌هایتان کمک ‌می‌کنید درس‌های مهم زندگی را بیاموزند و کم‌کم با مفهوم پیری و محدودیت‌های جسمی مواجه ‌شوند. شاید کمک‌خواستن برای شما سخت باشد، اما باید این کار را به‌خصوص درباره نوه‌ها انجام ‌دهید. می‌توانید از بچه‌های کوچک‌تر بخواهید ژاکت شما را بیاورند و از نوه‌های بزرگ‌تر بخواهید تا در لباس ‌پوشیدن به شما کمک ‌کنند، چیزی بپزند یا حتی شما را به جایی ببرند. این روند به نوه‌های شما کمک می‌کند تا قدرت خود را درک‌ کنند.

5. تمرین حوصله

اگر نوه‌های کوچکی دارید که یک‌جا بند نمی‌شوند و دایم این‌طرف و آن‌طرف می‌روند دوران کودکی فرزندتان را به یاد بیاورید. هرچند در آن زمان سن و صبرتان متفاوت بوده ‌است، اما کمی صبر و حوصله می‌تواند روند را تغییر دهد. دعوا و اخم و تشر چیزی را عوض‌ نمی‌کند. به کمک فرزندان‌تان بازی‌های قدیمی را به نوه‌هایتان یاد بدهید. حتی می‌توانید آن‌ها را به روز کنید و با نوه‌هایتان در مواردی که امکانش را دارید، همبازی‌ شوید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up