• شناسه خبر : 10610
  • تاریخ انتشار : 10 مرداد 1398 - 01:12

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: حفاظت و بهره‌برداری خردمندانه از ظرفیت های تالاب نئور در قالب تدوین و اجرای برنامه مدیریت جامع زیست بومی و با توافق تمام دست‌اندرکاران انجام می‌شود.

دریاچه نئور

به گزارش شهرخوان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: حفاظت و بهره‌برداری خردمندانه از ظرفیت های تالاب نئور در قالب تدوین و اجرای برنامه مدیریت جامع زیست بومی و با توافق تمام دست‌اندرکاران انجام می‌شود.

محمد خداپرست در کارگاه تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب نئور افزود: متخصصان ملی و بومی به همراه نمایندگان جوامع محلی در سلسله نشست‌های فنی و مشورتی، به بررسی مسائل و مشکلات تالاب، ارزش ها و کارکردهای آن و تکمیل جداول تحلیل مشکلات و ارائه راهکارهای مدیریتی خواهند پرداخت.

وی اظهار داشت: پس از برگزاری کارگاه‌ها، برنامه مدیریت جامع تالاب نئور که مورد توافق تمام ذینفعان است تدوین و برای تصویب و اجرا به مقامات بالادستی ارائه خواهد شد.

محمد خداپرست

نماینده طرح ملی حفاظت از تالاب های ایران نیز در این کارگاه با اشاره به فرآیندهای استقرار طرح مدیریت زیست بومی حفاظت از تالاب‌ها گفت: تعداد تالاب‌های صاحب برنامه مدیریت جامع یا در دست تدوین به بیش از ۳۰ مورد رسیده و سازمان حفاظت محیط زیست بطور جد این مساله را پیگیری می‌کند.

احمدی با اشاره به تغییر رویکرد سازمان حفاظت محیط‌ زیست در حفاظت و مدیریت تالاب‌های کشور از رویکرد سنتی به رویکرد زیست بومی افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست تلاش می‌کند از خرد جمعی در حفاظت و مدیریت مناطق تالابی استفاده کند.

وی اظهار داشت: در رویکرد زیست بومی، نقش دست اندرکاران و ذینفعان تالاب به ویژه بهره‌برداران محلی در حفاظت از تالاب‌ها محور فعالیت‌های حفاظتی آینده یک تالاب بشمار می‌رود.

احمدی گفت: با مدیریت غیرمتمرکز باید حفاظت را به سطح حوضه آبریز تالاب‌ها گسترش داده و با حفظ کارکردهای اکوسیستم تالاب‌ها، بهره‌برداری پایدار و خردمندانه انجام شود که ضامن حفاظت از تالاب در بلند مدت است.

۶۴ عرصه آبی و تالابی در استان اردبیل شناسایی شده که از این تعداد ۵۱ تالاب دارای ارزش زیستگاهی است ، تالاب‌های دریاچه نئور، سد میل مغان، شورابیل و پته خور از مهم‌ترین تالاب‌های استان اردبیل است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up