• شناسه خبر : 25296
  • تاریخ انتشار : 08 اردیبهشت 1399 - 12:52

مطالعات باستان‌شناسان در طبیعت استان اردبیل بویژه خلخال پرده از درختانی با قدمت ۵۰۰ تا هزار سال برداشته است که در نزد بسیاری از اهالی مقدس هستند.

مطالعات باستان‌شناسان در طبیعت استان اردبیل بویژه خلخال پرده از درختانی با قدمت ۵۰۰ تا هزار سال برداشته است که در نزد بسیاری از اهالی مقدس هستند.

جنگل

درختان هزار ساله شهرستان خلخال ، یادگار دوستی با طبیعت

به گزارش دیدشهر؛ بر خلاف نگاه حاکم امروز باور تقدس طبیعت در بین گذشتگان موجب شده درختانی هزار ساله در این خطه همچنان با گذشت قرن‌ها حیات داشته باشند.

درختان کهنسالی که در مناطق مختلف این استان شناسایی شده از سویی تاریخ کهن سکونت انسان در این خطه را تداعی می‌کند و از سویی بیانگر عقایدی است که امروز در کمال تاسف رنگ باخته است.

باور تقدس طبیعت که موجب می‌شد صیانت از آن از کوچک تا بزرگ مسئولیت تمامی ساکنان یک منطقه باشد.

 

درخت

 

درختانی با عمر ۵۰۰ تا ۱۱۰۰ سال در استان اردبیل

مطابق مطالعات باستان شناسان ۲۱ درخت کهنسال در روستاهای خلخال شناسایی شده است و این تنها بخشی از درختان کهنسال موجود در استان اردبیل است.

یک باستان‌شناس گفت: از جمله درختان شناسایی شده، ۱۰ اصله درخت کاج در روستای شمس‌آباد و ۱۱ درخت سقز در روستای منامین واقع در شهرستان خلخال است.

 

شمس آباد خلخال

 

روح‌الله محمدی با تاکید به اینکه درختان روستای شمس آباد بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ سال قدمت دارند، افزود: درختان روستای منامین نیز عمری متجاوز از ۵۰۰ تا ۱۱۰۰ سال دارند.

وی با بیان اینکه این درختان گواه قدمت و پیشینه طبیعت این منطقه است، اظهار کرد: اهمیت درختان کهنسال با باور کهنی در صیانت از آن‌ها گره خورده است.

«پیرآغاجی» در نزد اهالی مقدس هستند

محمدی با تاکید به اینکه این درختان با عنوان پیرآغاجی یا درخت کهنسال نامیده می‌شدند، افزود: به باور گذشتگان طبیعت از تقدس ویژه برخوردار بوده و اعتقاد بر این بود که نباید کسی این درختان را بسوزاند و یا شاخه‌های آن را بشکند.

 

شمس آباد خلخال

 

رئیس گروه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با اذعان به اینکه درختان روستای شمس آباد در کنار گورستان تاریخی این روستا واقع است، اظهار کرد: در این گورستان قبور دوره ایلخانی و تیموری وجود دارد.

وی اضافه کرد: درختان روستای منامین نیز در کنار گورستان تاریخی واقع شده که از قضا آرامگاه عارف قرن هفتم « میرزا علی» در این گورستان واقع است.

ثبت ملی تنها راه حل محافظت از درختان استان اردبیل

هر چند گذشتگان حافظان طبیعت این خطه بودند اما با دست درازی انسان در طبیعت جان هیچ درختی در امان نمانده است.

اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل به‌منظور ممانعت از تخریب، شکستن و یا سوزاندن درختان کهنسال به‌دنبال ثبت ملی آن‌ها است.

در این راستا پرونده ثبت ملی ۲۱ درخت ذکر شده تکمیل شده و با ارسال به وزارت میراث فرهنگی، امید می‌رود به‌زودی به ثبت ملی برسند.

پیش از این درختان کهنسال گردوی روستای قزلو مشگین شهر به تعداد دو اصله به ثبت ملی رسیده است.

گزارش از ونوس بهنود



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up