• شناسه خبر : 30145
  • تاریخ انتشار : 15 تیر 1399 - 02:56

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با اجرا و تکمیل طرح‌های گلخانه‌ای خلخال به گل شهر استان اردبیل تبدیل می‌شود.

کشاورزی

خلیل نیکشاد روز یکشنبه در بازدید از طرح‌های تولید محصولات گلخانه‌ای خلخال افزود: این شهرستان در اجرای طرح‌های گلخانه‌ای بویژه گلخانه‌های مقیاس کوچک بسیار مطلوب عمل کرده و جزو ۱۰ شهرستان برتر کشور در این زمینه است.

وی اظهارداشت: در حالی که مدیریت جهاد کشاورزی خلخال برای راه‌اندازی ۷۶ واحد گلخانه‌ای مقیاس کوچک پروانه ساخت صادر کرده ، ۱۵ طرح ایجاد گلخانه‌های مقیاس کوچک معیشت خانواده به مرحله بهره‌برداری رسیده و تعداد قابل‌توجهی نیز بزودی آماده افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه استان اردبیل در اجرای طرح توسعه واحدهای گلخانه‌ای در کشور بسیار موفق عمل کرده و از استان‌های برتر در این زمینه گفت: برای گسترش گلخانه‌های کوچک مقیاس ۱۶۰ مجوز صادر شده که ۱۲۱ مورد آن به بانک‌های عامل جهت اخذ تسهیلات معرفی شده و ۱۰ واحد نیز آماده بهره‌برداری است.

نیکشاد در زمینه ایجاد و راه‌اندازی شهرک‌های گلخانه‌ای نیز افزود: هشت واحد مجتمع گلخانه‌ای در هشت شهرستان استان در حال راه‌اندازی است که سطحی معادل ۲۸۹ هکتار را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ شهرک گلخانه‌ای در استان فعال است ، اظهارداشت: برای ۴۰ واحد دیگر نیز جواز تاسیس صادر شده ، چهار واحد در حال بهره برداری بوده و چهار واحد دیگر در سطح ۲۵ هکتار آماده واگذاری است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: شهرستان خلخال از لحاظ شرایط اقلیمی منطقه‌ای مناسب برای اجرای طرح‌های گلخانه‌ای از جمله گل رزهلندی و توت‌فرنگی بوده و در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای توسعه گلخانه‌ها در این شهرستان صورت گرفته است.

او بیان کرد: شرایط اقلیمی مناسب و ارتفاع موردنیاز از دریا برای پرورش انواع گل‌های رز موجب شده تا سطح گلخانه‌های تولید گل رز هلندی این شهرستان بطور فزاینده‌ای افزایش یابد طوری‌که هم‌اکنون هشت واحد گلخانه‌ای بزرگ در سطح بیش از ۴.۵ هکتار با تولید بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل در سال به عنوان قطب تولید گل رز هلندی در جنوب استان اردبیل تبدیل شده است.

به گفته او ، ارائه بسته‌های حمایتی ، پرداخت تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت و ارائه خدمات مشاوره‌ای از سوی مدیریت جهاد کشاورزی به مجریان طرح‌های گلخانه‌ای از عوامل افزایش سطح تولید محصولات گلخانه‌ای و گل و گیاه در این شهرستان است.

او اظهار داشت: ۶ واحد گلخانه تولید و پرورش گل رز هلندی و ۲ گلخانه تولید کاکتوس با وسعت بیش از ۴۵ هزار متر مربع در خلخال فعالیت داشته و یک واحد گلخانه‌ای بزرگ با وسعت سه هزار و ۵۰۰ مترمربع در روستای خوجین ، یک واحد با وسعت پنج هزار مترمربع و ۲ طرح توسعه‌ای با ۶ هزار مترمربع در حال راه‌اندازی است که با بهره‌برداری از این پروژه وسعت و میزان تولید گلخانه‌های تولید گل رز هلندی این منطقه ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وی افزود: با بهره‌برداری از ۲ گلخانه جدید خلخال ظرفیت تولید گل رز هلندی در این شهرستان به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بوته در سال افزایش یافت که این میزان پنج برابر ظرفیت تولید این گل در سال ۹۷ است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up