• شناسه خبر : 42655
  • تاریخ انتشار : 15 آذر 1399 - 03:00

با این حال که موارد مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان همزمان با سه استان کشور در اردبیل هم رخ داده و سبب ممنوعیت شکار…

پرنده اردک

با این حال که موارد مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان همزمان با سه استان کشور در اردبیل هم رخ داده و سبب ممنوعیت شکار در استان شده اما متأسفانه شکار و صید غیرمجاز در سطح استان همچنان ادامه دارد و این موضوع سبب تشدید نگرانی‌ها در این باره می‌شود چرا که شکارهای غیرمجاز بلای جان صنعت طیور و دامداری استان و به منزله بازی با جان دیگران است.

وضعیتی که در صورت بی‌توجهی می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد نیازمند برنامه‌ریزیهای جدی در راستای جلوگیری از این بیماری با تشدید مقابله با شکارچیان غیرمجاز استان است که با تشکیل گشت‌های مشترک مقابله با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان ادامه دارد.

مقابله با شیوع بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان به شرطی ممکن و عملی خواهد بود که بتوان وضعیت مناسبی را برای مقابله از این بیماری با ایجاد زیرساخت‌ها فراهم کرد و با کنترل به موقع از شیوع آن جلوگیری به عمل آورد البته به شرطی که هیچ میدانی به متخلفان و صیادان داده نشود.

شکار در استان اردبیل ممنوع!

در این باره سعید شهند مدیرکل حفظ محیط زیست استان اردبیل با اشاره به ممنوعیت هرگونه شکار در استان اردبیل تا اطلاع ثانوی خبر داد و اظهار داشت: در راستای مقابله با شیوع آنفلونزای فوق حاد پرندگان در استان گشت‌های مشترک زیست محیطی با اداره مشترکی در حال پایش وضعیت هستند.

وی با اشاره به این که اطلاع‌رسانی و پیگیری‌های لازم برای مقابله با این بیماری اولویت اساسی است بیان کرد: در این زمینه وظیفه حفاظت محیط زیست در برابر مقابله با این بیماری پایش مستمر زیستگاه‌های آبی و تالابی استان است تا بتوانیم با بررسی وضعیت پرندگان وحشی مهاجر شرایط مناسبی را در استان فراهم کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: پایش مستمر زیستگاه‌های آبی و تالابی استان به دلیل بررسی وضعیت پرندگان وحشی مهاجر به صورت دائم بررسی و رصد می‌شود که هم‌اکنون دارای شرایط مطلوب و مناسبی هستند.

شهند ادامه داد: پایش‌ها به منظور انجام اقدامات لازم‌الاجرا و سریع در راستای مشاهده هر گونه مورد مثبت و جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای پرندگان است که در این زمینه گزارش تمام مشاهدات و وضعیت پرندگان به صورت روزانه توسط این گشت‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به مشاهده ۲ لاشه مبتلا به آنفلوآنزا نیز اظهار کرد: چند لاشه مبتلا به آنفلوآنزای حاد پرندگان در تالاب سد میل مغان شناسایی شد و به همین منظور برنامه‌ریزی در راستای پایش این مناطق با جدیت در دستور کار است و انتظار می‌رود با همکاری ستاد مقابله با بیماری‌های ویروسی بتوانیم مشکلات موجود در این زمینه را برطرف کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل بیان کرد: وضعیت عادی تالاب‌های استان برقرار است و به منظور جلوگیری از هر گونه بیماری احتمالی برخورد با متخلفان طبق ضوابط قانونی مبنای کار است و درصدد هستیم از شیوع این بیماری در سطح استان تا حد امکان جلوگیری به عمل آوریم.

شکار غیرمجاز در بیله‌سوار طی چند عملیات

بهنام برزگر رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان بیله‌سوار نیز در این باره گفت: به همین منظور دستگیری ۷ نفر متخلف صید و شکار غیرمجاز در بیله‌سوار محقق شده و تمام تلاش و جدیت ما جلوگیری از شکار و صید غیرمجاز در استان است.

وی با اشاره به این که ۳ صیاد متخلف با زنده‌گیری ۱۴ بال پرنده سهره‌طلایی نسبت به صید غیرمجاز اقدام کرده بود دستگیر شدند اظهار کرد: در این راستا یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بیله‌سوار با همکاری پلیس و اطلاعات نسبت به کشف و ضبط یک قبضه سلاح کاری شدند.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان بیله‌سوار ادامه داد: در راستای برخورد با متخلفین یک شکارچی دیگر که به شکار غیرمجاز یک قطعه پرونده دراج کرده بود شناسایی و دستگیر شد که در این زمینه اقدامات لازم برای جلوگیری از فعالیت این صیادان و شکارچیان در دستور کار است.

برزگر ادامه داد: متأسفانه در اقدامی دیگر ۲ صیاد غیرمجاز نیز شناسایی و دستگیر شدند که در حاشیه کانال‌های آبی شهرستان اقدام به صید غیرمجاز می‌کردند.

انتظار می‌رود در راستای جلوگیری از چنین اقدامات خطرآفرین که به سلامتی محیط زیست نیز صدمه وارد می‌کند اقدامات بازدارنده‌ای پیاده‌سازی شود و جلوگیری از فعالیت‌های این چنینی هر چه سریع‌تر گرفته شود تا این اقدامات بیشتر از این ادامه نیابد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up