• شناسه خبر : 48802
  • تاریخ انتشار : 05 اردیبهشت 1402 - 10:17

پاتوق محله یک رویداد مکان اجتماعی است که احداث پاتوق محله اجتماعی در شهرهای امروز یک ضرروت به شمار می رود.

به دنبال رشد وسیع فیزیکی شهرها و گسترده شدن دامنه مبادلات انسانی موضوع هویت یابی در محله های مسکونی و سازماندهی روابط ساکنین شهری با سکونتگاه های زیستی در شهر، واحد محله شهری به یکی از لوازم ضروری ساماندهی شهر تبدیل شده است.

در دهه های اخیر محله، محیط اجتماعی و انسانی آن به ویژه در سطح روابط اجتماعی زمینه را برای برنامه ریزی بهتر بازسازی شهری فراهم کرده است.

از لحاظ علمی و نظری موضوع محلات شهری به مسئله ای مهم در ادبیات شهری تحول یافته و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. مفهوم اجتماع (Community) در این بررسی به واحد کوچک محل در یک شهر نیز اطلاق می شود.

محله واحد اجتماعی درون شهر تعریف می شود که ساکنین آن ممکن است بر حسب خصوصیات ویژه جمعیتی گرد هم آمده باشند.

افراد ساکن در یک محل به لحاظ فضای شهری و نوع تلقیات فرهنگی و شهروندی ممکن است در برخی خصوصیات فرهنگی و اقتصادی مشترک باشند.

با توجه به ساختارهای شهرهای امروز و تغییرات گسترده در محلات، سازوکار طبیعی شبکه زندگی و فعالیت محله ای را دگرگون کرده است.

در طراحی شهرهای امروز، طراحان شهری سعی در گردآوردن افراد یک محله با ایجاد محیط های مختلف همچون پارک، بوستان، تالارهای فرهنگی، فرهنگسراها و… می کنند.

با توجه به هزینه های بالای ایجاد مکان های اینچنینی در برخی شهرها، از پاتوق محله سود می جویند.

پاتوق محله در واقع یک رویداد مکان اجتماعی است که احداث پاتوق محله اجتماعی در شهرهای امروز یک ضرروت به شمار می رود.

طراحی این پاتوق محله، به نحوی است که امکان تعامل و گردهمایی اجتماعی ساکنان منطقه را فراهم می کند، تا بتوانند مراسم مذهبی، ملی و محلی را برگزار کنند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up