• شناسه خبر : 73547
  • تاریخ انتشار : 31 مرداد 1402 - 02:44

علایم سکته قلبی خاموش، روش های پیشگیری از سکته قلبی و در صورت مشاهده علایم حمله قلبی چه کنیم؟

What to do during a heart attack?

علایم سکته قلبی خاموش

علاوه بر این علایم، ممکن است سکته قلبی به‌صورت خاموش رخ دهد، یعنی برخی افراد تقریبا پیش از بروز سکته قلبی هیچ علامتی را تجربه نمی‌کنند، بنابراین ب

یش از دیگران در معرض خطر قرار دارند. بیشتر موارد ابتلا به سکته قلبی با علایم کوچک و خفیف آغاز می‌شوند. گاهی دردهای ناشی از حمله قلبی به حدی خفیف هستند که حتی فرد آن‌ها را به‌عنوان یک نوع درد هم در نظر نمی‌گیرد. این دردهای خفیف سبب می‌شوند که فرد مبتلا به عارضه قلبی چندان مشکوک نشود و برای درمان و کنترل وضعیت قلب خود اقدام نکند. تصور نکنید که همیشه دردهای خفیف و چند روزه نشانه اضطراب، استرس و تغذیه بد هستند. بهتر است اگر دردی بیش از ۵ دقیقه طول کشید آن را جدی بگیرید. با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید یا این که از کسی بخواهید تا شما را به بیمارستان منتقل کند.

روش های پیشگیری از سکته قلبی

توصیه متخصصان این است که اگر علایم شایع سکته قلبی را در خود مشاهده می‌کنید شک در باره بروز دیگر شرایط پزشکی را کنار بگذارید و حتما به پزشک مراجعه کنید. دردهایی که در ناحیه قفسه سینه هستند ولی بیش از چند هفته یا چند ماه طول می‌کشند، نمی‌توانند نشانه سکته قلبی باشند. همچنین با دانستن نشانه‌های حمله قلبی می‌توانید اقداماتی را برای پیشگیری از بروز مشکلات قلبی انجام دهید. حتی اگر قبلا هم سابقه سکته قلبی داشته‌اید و در خطر بیشتری هستید می‌توانید با چند تغییر کوچک در سبک زندگی خود سلامت قلب خود را بهبود بخشید: سیگار نکشید. رژیم غذایی بیماران قلبی باید کم‌نمک و کم‌چرب باشد. فشار خون و کلسترول خود را به‌طور منظم توسط پزشک کنترل کنید. ورزش و فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود قرار دهید. اگر اضافه وزن دارید، وزن خود را کاهش دهید. در صورت تجویز دارو توسط پزشک، آن‌ها را به صورت منظم مصرف کنید.

در صورت مشاهده علایم حمله قلبی چه کنیم؟

با توجه به این که علایم سکته قلبی در افراد ممکن است متفاوت باشد، همیشه باید از بیشتر علایم آن آگاه باشید. ممکن است فردی فقط در ناحیه قفسه سینه احساس ناراحتی داشته باشد، در حالی‌که شخص دیگری یک نوع درد غیرقابل ‌تحمل را در همان ناحیه احساس کند. بهترین کار این است که به فرد قرص آسپرین داده شود. آسپرین ضدانعقاد خون است و سریع لخته خون را برطرف می‌کند. همچنین بلافاصله باید با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید یا خودتان بیمار را بدون این که راه برود، به بیمارستان منتقل کنید. در بیمارستان پزشکان معاینات و آزمایش‌هایی را برای پی بردن به این‌که آیا سکته قلبی رخ داده یا نه، انجام می‌دهند. در بعضی موارد حمله قلبی نیاز به احیای قلبی ریوی (CPR) یا شوک الکتریکی قلب دارد تا قلب دوباره پمپاژ خود را شروع کند. به یاد داشته باشید هرچه درمان اورژانسی زودتر شروع شود شانس بهبودی بیشتر است. رعایت نکاتی که در ادامه مطرح می‌شود در هنگام مشاهده علایم سکته قلبی مهم است:

1- از فرد بخواهید بنشیند و آرامش خود را حفظ کند. لباس‌های تنگ و چسبیده را از تن او خارج کنید.

2- بپرسید که آیا داروی قلبی مانند نیتروگلیسیرین برای او تجویز شده است یا خیر و به او کمک کنید آن را مصرف کند.

3- اگر فرد بی‌هوش است و پاسخ نمی‌دهد با ۱۱۵ تماس بگیرید. شخص را تنها نگذارید مگر این که به دنبال درخواست کمک باشید.

اجازه ندهید که شخص آسیب‌دیده شما را متقاعد کند که به کمک اورژانسی نیازی ندارد. منتظر نمانید تا ببینید آیا علایم از بین می‌روند یا خیر.

4- خوراکی یا نوشیدنی به فرد ندهید مگر این که داروی قلبی مانند نیتروگلیسیرین یا آسپرین باشد. مراقب باشید فعالیت‌نکند تا اورژانس برسد.

موقع حمله قلبی چه کنیم؟



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up