• شناسه خبر : 75905
  • تاریخ انتشار : 13 مرداد 1403 - 11:02

ضرورت مراقبت جدی و ایجاد تغییراتی در منزل بعد از سکته مغزی بسیار مهم است.

بعد از سکته مغزی چه کنیم؟

فردی که دچار سکته مغزی شده است در زمان کوتاهی بسیاری از توانایی‌هایش را از دست داده و همین موضوع ممکن است پیامدهای جدی روحی روانی برایش داشته باشد و ضرورت مراقبت جدی و ایجاد تغییراتی در منزل را بیشتر می‌کند.

مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل بسیار اهمیت دارد و می‌تواند به بهبود و بازگشت به وضعیت سلامتی بهتر کمک کند. در این مرحله، بیمار باید مراقبت‌ مناسب داشته باشد و از محیطی ایمن و راحت، تامین تغذیه مناسب و مراقبت از نیازهای شخصی شامل بهداشت شخصی و تمیزی بدن بهره‌مند شود. همراهی و حمایت خانواده و ارتباط مستمر با تیم درمانی می‌تواند در کوتاه کردن دوره ریکاوری و بهبود بیمار اثرگذار باشد. نکاتی که در ادامه می‌آید می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

1- رعایت دستورها و ایجاد فضای آرام

به گزارش doctoreto مهم‌ترین اصل برای مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل رعایت دستورات پزشک معالج و متخصص مربوطه است از جمله مصرف داروها، رژیم غذایی و برنامه تمرین فیزیکی. اطمینان حاصل کنید که بیمار تغذیه سالم و متنوعی دارد. مصرف میوه‌های مفید برای سکته مغزی، سبزیجات، غلات کامل، ماهی و مواد غذایی مفید دیگر را در رژیم غذایی بیمار بگنجانید. همچنین، مصرف مقدار کافی آب و جلوگیری از مصرف مواد غذایی غنی از چربی و نمک زیاد بسیار مهم است. بر اساس توانایی بیمار و بعد از تایید پزشک متخصص برنامه‌ریزی فعالیت‌های روزانه از قبیل پیاده‌روی، تمرینات فیزیکی سبک و تمرینات حرکتی مورد نیاز را انجام دهید.

2 -ایجاد تغییراتی در منزل

* محیط امن و سالم و بدون خطر، برداشتن اشیای تیز و خطرناک، استفاده از فرش ضد لغزش و نصب دستگیره‌ها در نقاط استراتژیکی مانند حمام و درب‌ها برای پیشگیری از سقوط و آسیب‌های تصادفی.

* تشویق بیمار به تحرک و حرکت منظم جهت بهبود وضعیت فیزیکی و عملکرد عضلات، پیاده‌روی، تمرینات توانبخشی و استفاده از وسایل کمکی.

* مراقبت از نیازهای روزمره و کمک به بیمار برای به دست آوردن استقلال بیشتر در انجام فعالیت‌های روزمره.

* تغییر موقعیت بیمار در بستر و استفاده از بالش‌های ضد زخم برای جلوگیری از زخم‌ بستر و عفونت‌های پوستی.

* پایش وضعیت بیمار از جمله کنترل فشار خون، ضربان قلب، قند خون و دیگر شاخص‌های مهم

3 -پیگیری علایم سکته مغزی

بیمار سکته مغزی ممکن است مجدد دچار این مشکل شده و هر کدام از علایم زیر ظاهر شود. گاهی هم علایم سکته مغزی خاموش ظاهر شده و نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد.

* فلج یا ضعف یک طرف بدن (سکته مغزی و فلج شدن سمت چپ بدن یا سکته مغزی و بی حسی سمت راست بدن در این عارضه شایع است.)

* بررسی مشکلات در گفتار و فهم، اختلال در بینایی، سردرد ناگهانی شدید و بی‌سابقه، گیجی و تعادل ناپایدار و تهوع و استفراغ و…

4 – تغذیه بیماران سکته مغزی در منزل

* رژیم غذایی متنوع و ترکیبی شامل مقدار کافی از مواد غذایی مختلف مانند میوه‌، سبزیجات، غلات کامل، ماهی، گوشت سفید، ماست و محصولات لبنی، تخم مرغ و مواد چربی سالم مانند روغن زیتون و آجیل.
* محدودیت مصرف نمک

* کنترل میزان چربی و کلسترول و پرهیز از چربی‌های ناسالم

* مصرف مقدار کافی فیبر، محدودیت مصرف قند و شکر ، مصرف آب و مایعات کافی

5- گفتار درمانی، فیزیوتراپی و…

بعد از سکته مغزی، بسیاری از بیماران ممکن است با مشکلات در گفتار و زبان مواجه شوند. زمان برگشت تکلم در سکته مغزی مشخص نیست. هدف اصلی گفتار درمانی پس از سکته مغزی، بهبود قابلیت ارتباط و ارتقای مهارت‌های زبانی و گفتاری بیمار است. بعد از سکته مغزی، بسیاری از بیماران با مشکلات حرکتی و توانایی‌های فیزیکی مواجه می‌شوند. هدف اصلی فیزیوتراپی بعد از سکته مغزی، بهبود حرکت، توانایی‌های عضلانی و عملکرد فیزیکی بیمار است. همین‌طور درمان‌های شناختی و ورزش توانبخشی روزانه هم روش‌های موثری است برای بهبود و حفظ عملکرد بدنی و روانی افراد به‌خصوص برای افرادی که دچار مشکلات جسمی، مانند آسیب نخاعی، افتادگی عضلانی، صرع، اختلالات مغز و اعصاب و دیگر وضعیت‌های توان‌بخشی هستند.

6- بررسی قند و فشار خون در منزل

گاهی علت سکته مغزی بیماری زمینه‌ای مانند دیابت و فشارخون است. بررسی قند خون و فشار خون درمنزل می‌تواند مفید باشد، اما برای دقت و قطعیت بیشتر نتایج، توصیه می‌شود این اندازه‌گیری‌ها توسط تجهیزات پزشکی معتبر و با راهنمایی پزشک انجام شود. برای بررسی قند خون در منزل می‌توانید از دستگاه‌های گلوکومتر خانگی با کیت تست قند خون استفاده کنید. بهتر است در زمان‌های مشخص، مانند قبل از صبحانه یا 2 ساعت پس از غذا، قند خون را اندازه‌گیری کنید. برای کنترل فشار خون در منزل هم می‌توانید از دستگاه‌های خانگی فشارخون استفاده کنید.

بعد از سکته مغزی چه کنیم؟



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up