• شناسه خبر : 74513
  • تاریخ انتشار : 07 دی 1402 - 02:54

اگر قهر تداوم یابد خشنودی شیطان بیشتر می شود.

قهر کردن از دیدگاه اسلام

آیت‌ا… جوادی آملی در مفاتیح‌الحیاه می‌نویسد که اصلاح میان مردم که در قرآن بر آن تاکید شده است و دوری از تفرقه، آثار مثبت دنیوی و اخروی، فردی و اجتماعی دارد که در این جا به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌شود.

رسول خدا(ص) فرمود: برای مسلمان جایز نیست بیش از سه روز از برادر مسلمان خود قهر کند. همچنین فرمود: دشمن همدیگر نشوید و حسد و کینه نورزید و از یکدیگر روی نگردانید. ای بندگان خدا! با هم برادر باشید.

امام صادق (ع) فرمود: وقتی دو مسلمان با هم قهر می‌کنند، شیطان شادمان می‌شود. همچنین فرمود: هرگاه دو مسلمان از یکدیگر جدا شوند(قهر باشند)، شیطان پیوسته شادمان است و چون آن دو آشتی کنند، زانوان شیطان به لرزش می‌افتد و بندهایش از هم جدا می‌شوند و فریاد برمی‌آورد: وای بر من از هلاکتی که بدان گرفتار شدم.

ممنوعیت تفرقه‌افکنی و فتنه و فساد

پرهیز از تفرقه، فتنه و فساد اجتماعی از مسائل بسیار مهم اسلام در بُعد اخلاق اجتماعی به شمار می‌آید و تحقق آن آثار مثبتی چون آرامش، وحدت، محبت و پیشرفت مادی و معنوی برای افراد و جامعه در بردارد، از همین رو همواره مورد توجه و اهتمام رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) بوده است و آن بزرگواران پیوسته مردم را به این امر مهم تشویق کرده‌اند.

روزی پیامبر اسلام (ص) به اصحاب خود فرمود: آیا از چیزی به شما خبر دهم که از نماز و روزه و زکات برتر است؟ گفتند: آری، ای رسول خدا! فرمود: آن چیز، اصلاح میان مردم است، زیرا تیره‌شدن روابط مردم، دین را ریشه کن می کند؛ همچنین رسول خدا (ص) فرمود: ای مردم از خدا بترسید و پیوندتان را با یکدیگر اصلاح کنید.

امام باقر (ع) فرمود: شیطان پیوسته میان مومنان اختلاف می افکند… پس رحمت خدا بر کسی که میان دو نفر از دوستان ما الفت و صمیمیت پدید آورد. ای گروه مومنان! با هم الفت یابید و به هم محبت ورزید.

دعوا



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up