• شناسه خبر : 75664
  • تاریخ انتشار : 12 تیر 1403 - 11:37

فرآورده‌های نفتی مانند روغن‌ها، روانکارها و قیر در صنایع مختلفی به کار می‌روند. واحدهای تولیدکننده این فرآورده‌ها معمولا آزمایشگاه‌های مجهزی برای ارزیابی ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی این فرآورده‌ها دارند تا کیفیت و عملکرد آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

فرآورده‌های نفتی مانند روغن‌ها، روانکارها و قیر در صنایع مختلفی به کار می‌روند. واحدهای تولیدکننده این فرآورده‌ها معمولا آزمایشگاه‌های مجهزی برای ارزیابی ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی این فرآورده‌ها دارند تا کیفیت و عملکرد آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند. تجهیزات آزمایشگاهی که در آزمایشگاه‌های نفت و پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید دقت بالایی داشته باشند تا نتایج دقیقی ارائه دهند. این تجهیزات همچنین باید با بهترین کیفیت تولید شده باشند تا برای مدت طولانی و بدون نیاز به تعمیر یا تعویض کار کنند.

خوشبختانه در سال‌های اخیر شرکت‌های ایرانی با استفاده از تکنولوژی‌های بومی‌سازی‌شده امکان ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی از جمله دستگاه رنگ سنجی، دستگاه تست نقطه اشتعال و احتراق، تست ویسکوزیته و سایر تجهیزات آزمایشگاهی ضروری برای آزمایشگاه‌های مختلف را فراهم کرده‌اند. دستگاه‌های ایرانی به اندازه نمونه‌های خارجی باکیفیت هستند، اما بخاطر تولید در ایران، هزینه کم‌تری دارند. در این گزارش ۳ دستگاه ضروری برای آزمایشگاه‌های نفت و گاز را نام می‌بریم و توضیحاتی درباره هرکدام از آن‌ها ارائه می‌دهیم.

۵ تجهیزات آزمایشگاهی ضروری برای آزمایشگاه‌های فرآورده‌های نفتی

در آزمایشگاه‌های فرآورده‌های نفتی چه آزمایش‌هایی انجام می‌شود؟

برای انتخاب تجهیزات آزمایشگاهی ابتدا باید مشخص کنید چه تست‌هایی در آزمایشگاه مورد نظر شما انجام می‌شود. متداول‌ترین آزمایش‌هایی که در آزمایشگاه‌های مراکز تولیدکننده فرآورده‌های نفتی انجام می‌شود را در ادامه نام می‌بریم:

  • تست نقطه اشتعال: برای پیدا کردن پایین‌ترین دمایی که در آن بخارات یک ماده شعله می‌کشد.

  • تست رنگ سنجی: ارزیابی ویژگی‌های فیزیکی مواد بر اساس طول موج رنگ آن‌ها.

  • تست ویسکوزیته یا ویسکازیته: بررسی میزان گرانروی (مقاومت در برابر جاری شدن) روغن‌ها یا سایر فرآورده‌های نفتی.

  • تست نقطه ریزش و نقطه انجماد: تعیین بالاترین دمایی که در آن فرآورده نفتی دیگر جاری نیست و منجمد می‌شود.

  • تست کشش قیر: بررسی میزان مقاومت قیر در برابر کشش، میزان چسبندگی و انعطاف آن.

۵ تجهیزات آزمایشگاهی ضروری برای آزمایشگاه‌های فرآورده‌های نفتی

بعضی از تجهیزات آزمایشگاه‌های نفت و پتروشیمی با سایر آزمایشگاه‌های شیمی مشترک است؛ اما بعضی از تجهیزات به‌صورت اختصاصی برای این آزمایشگاه‌ها طراحی می‌شود و در مراکز دیگر کاربردی ندارد. هرکدام از آزمایش‌هایی که روی فرآورده‌های نفتی انجام می‌شود، به ابزارها و تجهیزات منحصربفردی نیاز دارند. انجام آزمایش‌های مختلف در آزمایشگاه‌های مجهز به شما کمک می‌کند شرایط تست را کنترل کنید و نتیجه دقیق‌تری به دست آورید. در ادامه ۵ وسیله ضروری برای آزمایشگاه‌های فرآورده‌های نفتی را نام می‌بریم و توضیحاتی درباره هرکدام از آن‌ها ارائه می‌دهیم.

۱. دستگاه رنگ سنج یا کالریمتر

فرآورده‌های نفتی اغلب مایع یا سیال هستند. وقتی این محصولات در معرض تابش نور قرار می‌گیرند، بخشی از آن را جذب می‌کنند، بخشی را عبور می‌دهند و بخش دیگری را هم منعکس می‌کنند. دستگاه رنگ سنج با تاباندن اشعه به فرآورده‌های نفتی و ارزیابی انعکاس نور یا مقدار نور عبور کرده از محصول، مشخصات فیزیکی دستگاه را مشخص می‌کند. این دستگاه همچنین برای ارزیابی محصولاتی که رنگ آن‌ها اهمیت دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال رنگ‌ها یکی از انواع فرآورده‌های نفتی هستند که با دستگاه کالریمتر تست می‌شوند.

۲. دستگاه تست نقطه اشتعال

نقطه اشتعال پایین‌ترین دمایی است که در آن بخارات فرآورده نفتی یا روغن با جرقه، آتش می‌گیرند. این اشتعال خیلی سریع اتفاق می‌افتد و طی کم‌تر از چند ثانیه خاموش می‌شود. علت اشتعال کوتاه مدت این است که بخارات ماده در معرض اکسیژن هوا قرار دارند و با تحریک جرقه، آتش می‌گیرند. چند درجه بالاتر از نقطه اشتعال، نقطه احتراق است. در نقطه احتراق ماده به‌صورت کامل می‌سوزد و شعله آتش حداقل برای ۵ ثانیه دوام دارد.

با دستگاه تست نقطه اشتعال، نمونه آزمایشی را آرام‌ آرام گرم می‌کنند و در هر دمایی به آن جرقه می‌دهند. اولین دمایی که جرقه منجر به ایجاد شعله شود، نقطه اشتعال ماده است. تست نقطه اشتعال برای ارزیابی مقدار مقاومت حرارتی ماده و پیدا کردن بهترین شرایط نگهداری و حمل‌ونقل محاسبه می‌شود.

۳. دستگاه تست ویسکوزیته

ویکسوزیته در فارسی با واژه «گرانروی» معادل‌سازی شده است. گرانروی به معنای میزان مقاومت ماده در برابر جاری شدن است. دستگاه تست ویسکوزیته میزان گرانروی سیالات را در شرایط دمایی و فشاری تنظیم‌شده اندازه‌گیری می‌کند. ویسکوزیته سیالات به عوامل مختلفی مثل چگالی، دما و فشار محیط بستگی دارد. به همین دلیل لازم است دستگاه امکان تنظیم تمام شرایط آزمایش را در اختیار شما قرار دهد و میزان گرانروی را با بالاترین دقت اندازه‌گیری کند.

۴. دستگاه تست خوردگی

این دستگاه میزان مقاومت مواد مختلف در برابر خوردگی را ارزیابی می‌کند. خوردگی فرآورده‌های نفتی و روغن‌ها عامل بسیاری از مشکلات در ماشین‌آلات و فرآیندهای صنایع مختلف است. به همین دلیل باید پیش از عرضه محصول به بازار مورد ارزیابی قرار گیرد. دستگاه تست خوردگی شرایط نامساعدی که باعث خوردگی مواد می‌شود را شبیه‌سازی می‌کند تا میزان مقاومت آن‌ها را اندازه‌گیری کند. تغییرات دما، قرار دادن محصول در معرض مواد شیمیایی و آزمایش‌های الکتروشیمیایی از جمله تست‌هایی هستند که برای ارزیابی میزان مقاومت ماده در برابر خوردگی انجام می‌شوند.

۵. دستگاه تست نفوذپذیری

تست نفوذپذیری برای بعضی از فرآورده‌ها مانند قیر و گریس ضروری است. این تست میزان نفوذپذیری وسیله‌ای مخروطی شکل یا سوزن به داخل ماده را بررسی می‌کند تا میزان قوام و سختی ماده مشخص شود. برای کار با این دستگاه ابتدا باید نمونه را به دمای مشخص رساند. بهتر است در این آزمایش شرایط محیط واقعی که قرار است قیر یا گریس در آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد، شبیه‌سازی شود. بعد از آماده‌سازی نمونه از نظر دما، وسیله سوزن‌شکل به آرامی روی آن قرار می‌گیرد. بعد از مدت زمان مشخص مقداری که سوزن داخل ماده فرو رفته، اندازه‌گیری می‌شود تا میزان نفوذپذیری ماده به دست آید.

۵ تجهیزات آزمایشگاهی ضروری برای آزمایشگاه‌های فرآورده‌های نفتی

تجهیزات آزمایشگاهی ضروری را از کجا بخریم؟

دستگاه‌هایی که در این مقاله نام بردیم ۵ مورد از کاربردی‌ترین و ضروری‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی برای آزمایشگاه‌های فرآورده‌های نفتی بودند. البته چنین آزمایشگاه‌هایی به تجهیزات دیگری هم نیاز دارند. فقط لازم است که کارشناسان نوع آزمایش‌هایی که در مجموعه انجام می‌شود را تعیین کنند و سپس مرکز مناسب برای خرید دستگاه‌ها را انتخاب کنند.

مجموعه پارسیان تکنولوژی شرکتی است که به‌صورت تخصصی در زمینه تولید تجهیزات آزمایشگاهی برای صنایع نفت‌، گاز و پتروشیمی فعالیت دارد. این مجموعه دستگاه‌ها را با فناوری‌های بومی و با بالاترین کیفیت تولید می‌کند و به‌صورت مستقیم به دست مشتریان می‌رساند. پارسیان تکنولوژی به‌عنوان واحد نمونه تولید تجهیزات آزمایشگاهی در ایران شناخته می‌شود و تجهیزات بسیاری از آزمایشگاه‌های بزرگ واحدهای پتروشیمی، نفت و گاز در سراسر ایران را راه‌اندازی کرده است. این مجموعه هر‌آنچه برای یک آزمایشگاه نیاز دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین خدماتی چون آموزش کار با دستگاه‌ها، گارانتی دستگاه‌ها و خدمات پس از فروش و تعمیرات دستگاه‌ها را نیز به مشتریان ارائه می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر وارد سایت پارسیان تکنولوژی شوید؛ در این سایت هم اطلاعات کامل محصولات مختلف ارائه شده است و هم امکان خرید تجهیزات آزمایشگاهی وجود دارد.

https://parsiantechnology.com



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up